Evropský parlament definitivně schválil nulové emise pro nová auta od roku 2035 Aktualizováno
Hlasování předcházela bouřlivá rozprava. Stoupenci normy v ní zdůrazňovali její očekávaný přínos pro zdravější ovzduší a rozvoj nových technologií, zatímco odpůrci sahali i po vizi zničujících dopadů na automobilový průmysl, evropskou prosperitu a peněženky obyčejných lidí.
"Zastavme šílenství!" prohlásil o "zákazu spalovacích motorů" Jens Gieseke, německý křesťanský demokrat z poslaneckého klubu evropských lidovců. Varoval, že na výrobě spalovacích motorů jen v Německu závisí 600.000 pracovních míst, která se ocitnou v ohrožení.
"Klimatický balíček je spravedlivý. Od roku 2035 bude možné prodávat pouze auta s nulovými emisemi. Bude to dobré i pro trh," uvedla jménem evropských socialistů Sara Cerdasová z Portugalska. Dodala, že je důležité investovat do nových čistých technologií. Argumentovala i vlivem emisí na úmrtnost, přičemž právě doprava odpovídá za čtvrtinu emisí v Evropě. "Vytvoříme příklad pro celý svět," prohlásila.
"Již nyní jsou provozní náklady elektromobilů nižší než u aut se spalovacím motorem," upozornil předkladatel, nizozemský europoslanec Jan Huitema. Věří, že i ceny elektromobilů budou dál klesat a tyto vozy se stanou dostupnými.
"Automobilky si už vybraly," poukázal na rostoucí podíl elektrických vozidel ve výrobě místopředseda Evropské komise Frans Timmermans, který zodpovídá i za klimatickou politiku EU. "Podívejte se, co dělají naši konkurenti. Čína vyrábí stále více dostupných, kvalitních aut. Musíme být konkurenceschopní," zdůraznil. Automobilový průmysl i po své přeměně bude potřebovat lidi, ale s jinými dovednostmi, upozornil.
"Máme revoluční dohodu, která usmiřuje auta a klima," nadšeně prohlásila francouzská europoslankyně ze strany Zelených Karima Delliová. Připustila nicméně, že "elektrický teréňák za 40.000 eur (asi 950.000 Kč) není nic ekologického".
"Toto je správná cesta, na které EU bude vést, místo aby zaostávala. Chceme-li vést, musíme stanovit jasná pravidla," zdůraznil jménem klubu Zelených Bas Eickhout z Nizozemska. Podle něj i kamiony by měly být stoprocentně čisté, a to do roku 2040.
Zcela opačné stanovisko přednesla Sylvia Limmerová (Alternativa pro Německo), která upozornila na emise z uhelných elektráren a z výroby baterií, provázející "čistá" auta. "Chcete hlasovat s těmi, kdo ničí náš blahobyt, anebo pro občany?" apelovala na kolegy.
"Česká vláda sama sobě zabila průmysl, který tvoří deset procent hrubého domácího produktu České republiky," tvrdila Kateřina Konečná (KSČM) o roli českého předsednictví při uzavření prosincové dohody o nové normě. Jménem Levice v Evropském parlamentu také apelovala na další členy EP, aby zvážili, jak budou hlasovat. "Lidé a ekonomika jsou na tom už dost zle a tohle by mohlo být fatální," řekla.
"Ožebračíme střední třídu, rozšíříme řady nezaměstnaných a nahrajeme Číně. Budu hlasovat proti (návrhu) v naději, že dáme šanci konkurenci, která jedině zaručí inovace a zachová lidskou svobodu," zdůraznil rizika normy i další český europoslanec, Alexandr Vondra (ODS) z řad Evropských konzervativců a reformistů. Po vystoupení se dočkal dotazu od socialistky Cerdasové, zda legislativní návrh vůbec četl. Vondra v odpovědi zdůraznil, že norma by měla být technologicky neutrální.
Za šanci pro další zdokonalení spalovacích motorů se v debatě přimlouvali i europoslanci ze Slovenska, kde je také silný automobilový průmysl. "Naším cílem je dekarbonizovat Evropu, a ne ji zbavit průmyslu," řekl Ivan Štefanec z řad evropských lidovců.
Dohodu, vyjednanou v závěru českého předsednictví na konci loňského roku, má ještě formálně schválit Rada EU, zastupující členské státy EU.
Luděk Niedermayer (TOP 09) z klubu evropských lidovců označil výsledek hlasování za důkaz, že české předsednictví vyjednalo dobrou dohodu, která získala většinu jak mezi členskými státy, tak v EP. Kdyby neprošla, automobilový průmysl by nevěděl, jaká pravidla budou platit, a to by bylo "devastující", zdůraznil.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (67)
Jiří Svoboda
14.2.2023 12:35Já netvrdím, že není možné, aby se za velkých obětí občanů EU prodávaly od roku 2035 jen nová e-auta. Je ovšem obrovská drzot tvrdit, že tato auta budou bezemisní.
Pavel Hanzl
14.2.2023 14:33 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
14.2.2023 14:59 Reaguje na Pavel HanzlHlavně že se hraje pěkné divadlo na ochranu klimatu a pár diváků dokonce i obvzláště povedeným kouskům zatleská.
Pavel Hanzl
14.2.2023 18:34 Reaguje na Jiří SvobodaDo nádrže dýzlového motoru taky nikdo nikdy nesypal uhlí.
Daniel Višňovský
14.2.2023 23:08 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.2.2023 12:26 Reaguje na Daniel VišňovskýAle emise začaly drasticky růst až když konjunkce Paroubkova marsu korelovala s disjunkcí kagana z Taralingapatam.
Daniel Višňovský
15.2.2023 19:27 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
14.2.2023 15:06 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.2.2023 18:31 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
14.2.2023 21:32 Reaguje na Pavel HanzlZan K.
19.2.2023 14:59 Reaguje na Pavel HanzlVladimir Mertan
14.2.2023 20:51 Reaguje na Jiří SvobodaDaniel Višňovský
14.2.2023 23:10 Reaguje na Vladimir MertanVladimir Mertan
15.2.2023 06:03 Reaguje na Daniel VišňovskýDaniel Višňovský
15.2.2023 19:28 Reaguje na Vladimir MertanJarka O.
15.2.2023 08:52 Reaguje na Vladimir MertanPavel Hanzl
15.2.2023 13:04 Reaguje na Jarka O.Richard Vacek
14.2.2023 13:16Pavel Hanzl
14.2.2023 14:32 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
14.2.2023 17:41 Reaguje na Pavel HanzlV elektromobilech je závislá na podstatných komponentách z ciziny, obvykle z Číny, která představuje většinového producenta baterií, který současně ovládá celý proces už od těžby.
Pavel Hanzl
14.2.2023 18:35 Reaguje na Richard VacekDaniel Višňovský
14.2.2023 23:11 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.2.2023 12:38 Reaguje na Daniel VišňovskýKdyž se přestaly vyrábět sentinely, nikdo nezačal vyrábět dýzlová auta a všichni přišli o práci?
Daniel Višňovský
15.2.2023 19:29 Reaguje na Pavel HanzlDaniel Višňovský
16.2.2023 12:38 Reaguje na Pavel HanzlNepřipadáte si někdy jako Josef Vyskočil z Putimi?
Pavel Hanzl
14.2.2023 14:37Daniel Višňovský
18.2.2023 13:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.2.2023 12:39 Reaguje naMiroslav Vinkler
14.2.2023 15:13Stejně jako bolševici podlehl iluzi , že budoucnost lze nadekretovat a vybudovat tak světlé zítřky.
Dopadne to stejně jako s dalším výkřikem EU - Lisabonskou strategií, ze které je dnes pouhý cár papíru.
Nejen společenské, ale i fyzikální zákony nelze měnit kydy z bruselské kazatelny.
Můžete mě píchnout nožem do krku, jestli v r. 2035 se v EU nebudou vyrábět
dál spalovací motory.
Pavel Hanzl
14.2.2023 18:41 Reaguje na Miroslav VinklerAle já si taky myslím, že se budou vyrábět spalovací motory. Záleží, co budou spalovat, vypadá to na syntetické palivo, což neemituje CO2 (ani jiná svinstva).
Michal Uhrovič
14.2.2023 15:53Tato diskuze je toho příkladem.
Franta Frantíků
14.2.2023 16:40 Reaguje na Michal UhrovičA když lidé nebudou mít peníze, nějaké životní prostředí jim bude ukradené.
Pavel Hanzl
14.2.2023 18:44 Reaguje na Franta FrantíkůA do práce mají jezdit na elektroskůtru.
Daniel Višňovský
14.2.2023 23:16 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.2.2023 12:40 Reaguje na Daniel VišňovskýPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Daniel Višňovský
15.2.2023 19:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.2.2023 18:46 Reaguje na Franta FrantíkůFranta Frantíků
14.2.2023 19:20 Reaguje na Pavel HanzlJá také jezdím na kole nebo pěšky. Ale přiznejme si narovinu, že takových lidí je minimum. A spousta z nich ani tu možnost nemá - cca 50% populace žije mimo město. Já jsem to měl kdysi do práce 90 min mhd, tzn. tři hodiny denně jsem nebyl nijak produktivní.
Po pár letech jsem se kvůli tomu přestěhoval. Jenže tu možnost nemá každý, evropani navíc nechtějí "migrovat" za prací, jako třeba v lidé v USA. Mě to třeba vůbec problém nedělá, ale jak už jsem psal, takových lidí není většina.
Takže to všechno vede k těmto zákazům. Já se považuji za ekologicky smýšlejícího člověka, ale s těmito zákazy nesouhlasím. Je to špatná cesta, lidé k tomu musí přijít postupně vlastní uvědomělostí.
Zákazem totiž vznikne frustrace z nedostatku, frustrace vede ke hněvu a hněv k revolucím a valkám. A nic z toho tady nechci.
Pavel Hanzl
14.2.2023 21:11 Reaguje na Franta FrantíkůSamozřejmě nikdo nesmí kadit na náměstí a čadit dýzlem bez technické, lít do řeky ropné deriváty, ale to je snad normální. Vraždit a krást se taky nesmí.
Já být vás, koulím si místo toho bekotu elektroskůtra a jste 10 měsíců v roce v poho.
Franta Frantíků
14.2.2023 21:38 Reaguje na Pavel HanzlAno, nikdo nic nezakazuje. Oni to prostě jen nedovolí. To je newspeak jak z Orwella...
Jarka O.
14.2.2023 22:02 Reaguje na Franta FrantíkůPavel Hanzl
15.2.2023 12:43 Reaguje na Jarka O.Pavel Hanzl
15.2.2023 17:13 Reaguje na Franta FrantíkůDaniel Višňovský
14.2.2023 23:17 Reaguje na Pavel HanzlMichal Ukropec
14.2.2023 20:18Pavel Hanzl
14.2.2023 21:03 Reaguje na Michal UkropecDůkazem je mír a Německo jako vzorná demokracie.
Ovšem fakt, že tohle zlo se zase objevilo v zemi, která proti tomu bojovala, je jiný příběh o něčem úplně jiném.
Nikdo ti žádné auto ani cha cha "budoucnost" nebere, trulo.
Pavel Hanzl
14.2.2023 21:07Připomíná mi to úplně stejný bekot, když se zakazovaly žárovky s příkonem bacha 100W!! aby fakt svítily.
Fakt vám schází? Koupil by dnes někdo něco takového?
Zan K.
14.2.2023 21:09To i bejvalí soudruzi když něco nařídili, tak alespoň nějak řekli také jak.
Pavel Hanzl
14.2.2023 21:14 Reaguje na Zan K.A ty, co budou jezdit, budou žrát syntetické palivo, něma problema.
Vilda Smakal
14.2.2023 23:17Miroslav Vinkler
15.2.2023 07:28 Reaguje na Vilda SmakalPavel Hanzl
15.2.2023 15:09 Reaguje na Vilda SmakalDezolátům se podřilo rozvrátit naši společnost tak, že je už naprosto neschopná jakékoliv výzamější akce.
Katka Pazderů
15.2.2023 07:48Mě tedy chybí nějaké malé elektroauto do města. Pro rozvážení pizzy a burgerů. Vozit to ve svém Bentley nechci, aby mi kečup neukápnul na sedadla.
Nevíte o nějakém? Dojezd stačí 100 km, většina lidí stejně nechce pizzu z druhého okresu.
Jarka O.
15.2.2023 08:35 Reaguje na Katka PazderůDodávky budou mít výjimky z pravidel. Prostě budou feudální pravidla pro lůzu se spoustou výjimek pro ty jiné lidi.
Pavel Hanzl
15.2.2023 12:50 Reaguje na Katka Pazderůhttps://search.seznam.cz/obrazky/?q=elektromobil&fulltext&sourceid=fulltext&thru=hint-obrazky-obrazky#utm_content=obrazky&utm_term=elektromobil&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz
Galipoli Petr
15.2.2023 15:22 Reaguje na Katka PazderůKromě toho se očekává, že norma Euro 7 bude obsahovat také požadavky na životnost baterií pro elektromobily. Konkrétní údaje zatím nejsou k dispozici, ale mezi návrhy je ztráta kapacity baterie maximálně 20 % po ujetí 100.000 km a 30 % po ujetí 160.000 km.
A to nepíšu o požadavcích na sledování/záznam všech možných a nemožných parametrů a jejich odesílání kdoví kam.
Jarda Bobr
16.2.2023 21:17 Reaguje na Katka PazderůPavel Hanzl
15.2.2023 13:10To by čecháčci bečeli úplně stejně, jako dnes s dýzly, pořádali by dermonstrace a vystupování ze Zeměkoule atd. atd. jak dneska.
A v roce 2005 by si už NIKDO Z NICH žádný filmový foťák nekoupil, tak jako tak.
Jiří Svoboda
15.2.2023 15:53 Reaguje na Pavel HanzlTotiž prd víte, co se ujme a co ne. Foťák je soběstačný výrobek. Je docela možné, že elektromobilů budou plné sklady, ale bude zoufale chybět nabíjecí infrastruktura či elektřina. A nebo dojde lithium.
Takových namachrovaných prognostiků, jako vy, tu býval celý ústav ČSAV.
Pavel Hanzl
15.2.2023 17:22 Reaguje na Jiří SvobodaLithium bude asi nahrazeno, možná sodíkem, čort znajet.
Nebo se bude jezdit na syntetické palivo, které žere i pístový motor.
Každopádně úpěnlivý bekot ropáčků mi připadá silně komický...