https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ep-schvalil-cile-pro-omezovani-spotreby-energie-ci-podporu-elektromobilu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropský parlament schválil cíle pro omezování spotřeby energie či podporu elektromobilů

11.7.2023 16:06 | ŠTRASBURK (ČTK)
Dobíjení elektromobilu
Dobíjení elektromobilu
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropský parlament dnes definitivně schválil sérii norem, s jejichž pomocí mají země Evropské unie omezit do roku 2030 emise skleníkových plynů výrazněji, než dosud plánovaly. Europoslanci se shodli na snížení spotřeby energie v EU o 11,7 procenta či na pravidlech pro budování dobíjecích stanic pro elektromobily. Přijali i normu vyžadující častější používání ekologických paliv v lodní dopravě.
 

EU by na základě přijaté směrnice o energetické účinnosti měla od roku 2024 zvyšovat účinnost a dosahovat takových úspor, aby celková konečná spotřeba energie klesala průměrně o 1,5 procenta ročně. Dosavadní plán počítal s hodnotou 0,8 procenta. Do roku 2030 by se měla spotřeba celkem snížit o 11,7 procenta oproti hodnotám, které unie pro konec desetiletí odhadovala před třemi lety.

Poslanci rovněž výraznou většinou hlasů schválili pravidla pro čistší dopravu. Na jejich základě budou muset být od roku 2026 dobíjecí stanice s výkonem nejméně 400 kW na všech silnicích z páteřní evropské sítě nejdále 60 kilometrů od sebe. Dva roky na to by se nejmenší požadovaný výkon měl zvýšit na 600 kW. Nákladní auta a autobusy by měly mít k dispozici dobíjení každých 120 kilometrů.

Ekologičtější provoz budou muset zavést i majitelé velkých lodí. Podíl skleníkových plynů v jejich emisích by měl od roku 2025 začít klesat, nejprve o dvě procenta a postupně do roku 2050 o 80 procent proti hodnotě z roku 2020.

Schválená pravidla jsou součástí balíku označovaného jako Fit for 55, kterým chce EU docílit snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 55 procent oproti hodnotám z roku 1990. Unie již v jeho rámci schválila ukončení prodeje aut se spalovacími motory k roku 2035 nebo zpoplatnění emisí z dopravy a vytápění budov.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.7.2023 20:58
Nádherná ukázka politického aktivismu ekomagorů zemí EU.
Tak do dopadá , když se do ryze odborných věcí pletou amatéři z europarlamentu , nemající ani představu jaký je rozdíl mezi vypínačem a pojistkou.
Postačí si přečíst představy pirátského europoslance Peksy a jemu podobných.
Poslanci a parlament mají vytyčit politické zadání , na to mají plné právo, a jeho realizaci svěřit odborníkům.
Začíná to připomínat II.l světovou , kdy Hitler odstavil velení Wehrmachtu na konci roku 1941 (neúspěch u Moskvy) a ujal se velení osobně.

Předpokládám, že výsledky politického ujetého zeleného aktivismu budou srovnátelné s důsledky Vůdcova vojenského umu poté, co se osobně postavil do čela německého velení.
Odpovědět
pk

pepa knotek

12.7.2023 07:25
Malé auto do města vážilo před čtvrt stoletím 800 kg, dnešní malé elektroauto váží 1,5 t - chce mi snad EP namluvit, že jeho výrobní i provozní energetická náročnost bude nižší ? To budou muset v EP ještě znovelizovat některé fyzikální zákony.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.7.2023 09:20 Reaguje na pepa knotek
Ekoblbům nevysvětlíte, že ta baterka váží stejně nabitá i vybitá,
na rozdíl od kilogram těžké plastové nádrže na naftu, z níž stále
hmotnost ubývá. Jim nic neříká ani zvýšený otěr pneumatik a vyšší
tlak na silnice a parkoviště. Prostě se zblbli do elektromobility
místo toho, aby se ve městech zbláznili do skutečně funkční a levné
hromadné dopravy. Ta by měla být tak funkční a levná, že by na
cestování mimo město stačily auta z půjčoven a nebo vozidla sdílená.
Žiju na okraji menšího města celý život bez auta a světe zboř se,
já se vždy dostal tam, kam jsem potřeboval. Ekologům už ani
nevadí rušení spojů hromadné dopravy mezi vesnicemi a městy, ale
lobbují za zdražení dopravy i tam. Lidem vezmou levné spalováky
a místo nich jim nařídí drahé elektromobily. Ekologie se zvrhla
na lobbing za různé vykuky, kteří naskočili na vlnu dotovaných
technologií, které jim bez efektu pro ekologii přinášejí zcela nehorázné zisky. Ani jedna z nových technologií se bez dotací
nevyplácí a tak přichází ke slovu ještě jejich vnucování přes
zákazy používat ty technologie předchozí. Je to ekodiktatura
nejhrubšího zrna, která se časem zvrhne proti ekologii samotné!
Lidé časem odmítnou vše s nálepkou EKO, protože vynucování plodí
odpor a nenávist nakonec i k dobrým věcem, neboť naštvaní lidé
to pak už nerozlišují.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

20.7.2023 13:25 Reaguje na Břetislav Machaček
No, Matláčku, formulujste přesně......bydlíte na předměstí v baráku postaveném z kradeného za bolševika na kradeném pozemku. A v životě jste nevykonával smysluplnou práci, a nic jste v životě nevytvořil. Spousta lidí cestuje za prací desítky kilometrů. Apropos, víte vy hloupý politruku, že většína toho, co najezdí osobní auta, jsou služební cesty a cesty do zaměstnání?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

12.7.2023 11:42
Tady někdo nechápe, že nejprve musí existovat levný nízkoemisní zdroj energie aby bylo možno snižovat emise skleníkových plynů. Pokud takový zdroj neexistuje, nebude k dispozici, popřípadě si ho z ideologických důvodů zakážeme používat, tak realizace nějakého fit for 55 je cestou k chudobě a zaostávání.
A chce Brusel, aby byla EU chudá a zaostávala za světem?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist