EU odkládá definitivní rozhodnutí o plánu ukončit prodej aut na benzín a naftu
Návrh dojednávaný v posledních dvou letech bývá označován jako zákaz prodeje aut se spalovacími motory, neboť by od poloviny příští dekády zásadně prodražil jakékoli uhlíkové emise u nových osobních vozů a dodávek. Loni v říjnu se členské státy dohodly s Evropským parlamentem na finální verzi plánu, jehož cílem je zvýhodnit pořízení aut poháněných ekologickými palivy, parlament jej pak definitivně schválil v polovině února.
Nyní už schází pouze finální souhlas členských zemí, který často bývá pouze formalitou. Podle webu Politico měli dnes unijní velvyslanci "položit základy" pro tento krok plánovaný na 7. března, mluvčí švédského předsednictví Daniel Holmberg však oznámil odklad na "pozdější jednání Rady". "Coreper se k otázce vrátí v patřičném čase," dodal s odkazem na označení pro radu velvyslanců.
Výhrady k dojednané podobě emisního balíku vyjadřuje německá vláda, podle zákulisních informací také Itálie, Polsko a Maďarsko. Německý ministr dopravy Volker Wissing tento víkend uvedl, že Berlín by plán nulových emisí u nových automobilů neměl podpořit, dokud Evropská komise nepředloží návrh ohledně výjimky pro vozidla, která by spalovala klimaticky neutrální syntetická paliva.
Návrh mířící proti motorům na fosilní paliva je součástí unijní klimatické strategie známé jako Fit for 55, která má evropský blok do konce dekády dovést k 55procentnímu snížení uhlíkových emisí oproti přelomu tisíciletí. Případné dotažení návrhu o nulových emisích v automobilové dopravě by ještě nemuselo znamenat definitivní konec prodeje aut na benzín a naftu, neboť instituce EU se dohodly že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle k roku 2035 dosáhnout či zda jej například odložit.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Karel Zvářal
3.3.2023 19:12Pavel Hanzl
4.3.2023 07:36Jiří Svoboda
4.3.2023 10:24 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
4.3.2023 16:28 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
4.3.2023 18:34 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.3.2023 08:13 Reaguje na Jiří SvobodaNormální čecháček tohle neřeší, když to na první pohled vypadá jako blbost, kritizuje rovnou.
Další level je vinklerismus, který okamžitě kritizuje vše, co jde z EU, aniž by vůbec tušil, o co jde. To je už úplně mišuge.
Miroslav Vinkler
5.3.2023 11:06 Reaguje na Pavel HanzlRakousko přitom nesnížilo svoji energetickou závislost na Rusku, ale naopak ji zvyšuje.
Faktem je, že současný kurz Rakouska se podobá spíše tomu maďarskému.
Dále bere ruský plyn Bulharsko i Německo, ale to Hanzl opojený fanatickým gryndýlem nevidí a vidět nechce.
https://www.denik.cz/staty-eu/rakousko-plyn-z-ruska.html
Pavel Hanzl
5.3.2023 15:52 Reaguje na Miroslav VinklerRusko dodává do Evropy ještě asi 8% plynu, před válkou to bylo 40%.
Že Rakušákům nevadí krvavý plyn je ostudné, že to berou hlupy paprikáši je to samé. Putin je může vydírat a kdykoliv jim ho může zastavit. Jejich vůle, my jsme zavodou. Jen nevím, co myslí tou neutralitou. Ukrajina byla taky donedávna neutrální.
Představte si, že Ukrajina padne. Co se stane dál? Nadšený a do války těžce vyhecovaný mužik půjde okamžitě dál, stále to přiznává. A kam?
Do Pobaltí nebo do Polska, kde se dá čekat tuhý odpor a oživení článku 5 NATO?? Ani omylem.
Půjde metodou nejmenšího odporu, což je Maďarsko a hádejte, kdo je další na řadě a není ani v NATO.
Tomáš Heřman
4.3.2023 10:26Ze 705 europoslaců bylo na hlasování přítomných 640. Z 21 zástupců České republiky hlasovali
- PRO poslanci Luděk Niedermayer (TOP 09), Markéta Gregorová (Piráti), Marcel Kolaja (Piráti) a Mikuláš Peksa (Piráti).
-PROTI byli Evžen Tošenovský (ODS), Alexandr Vondra (ODS), Veronika Vrecionová (ODS), Jan Zahradil (ODS), Hynek Blaško (SPD), Ivan David (SPD), Michaela Šojdrová (KDU-ČSL), Martina Dlabajová (ANO), Martin Hlaváček (ANO), Ondřej Knotek (ANO), Ondřej Kovařík (ANO), Radka Maxová (ČSSD) a Kateřina Konečná (KSČM).
-ZDRŽELI SE Stanislav Polčák (STAN) a Jiří Pospíšil (TOP-09).
-Na hlasování CHYBĚLI Tomáš Zdechovský KDU-ČSL) a Dita Charanzová (ANO).