https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/eu-odklada-definitivni-rozhodnuti-o-planu-ukoncit-prodej-aut-na-benzin-a-naftu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

EU odkládá definitivní rozhodnutí o plánu ukončit prodej aut na benzín a naftu

3.3.2023 17:10 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Velvyslanci členských zemí při Evropské unii se rozhodli odložit konečné schválení návrhu, který by prakticky znemožnil koupit si od roku 2035 nový automobil na benzín či naftu. Oznámilo to švédské předsednictví v Radě EU, které neupřesnilo, kdy by mohlo rozhodnutí padnout. Původně bylo plánováno na úterý, proti schválení nových emisních standardů pro automobily se však na poslední chvíli staví některé země včetně Německa.
 

Návrh dojednávaný v posledních dvou letech bývá označován jako zákaz prodeje aut se spalovacími motory, neboť by od poloviny příští dekády zásadně prodražil jakékoli uhlíkové emise u nových osobních vozů a dodávek. Loni v říjnu se členské státy dohodly s Evropským parlamentem na finální verzi plánu, jehož cílem je zvýhodnit pořízení aut poháněných ekologickými palivy, parlament jej pak definitivně schválil v polovině února.

Nyní už schází pouze finální souhlas členských zemí, který často bývá pouze formalitou. Podle webu Politico měli dnes unijní velvyslanci "položit základy" pro tento krok plánovaný na 7. března, mluvčí švédského předsednictví Daniel Holmberg však oznámil odklad na "pozdější jednání Rady". "Coreper se k otázce vrátí v patřičném čase," dodal s odkazem na označení pro radu velvyslanců.

Výhrady k dojednané podobě emisního balíku vyjadřuje německá vláda, podle zákulisních informací také Itálie, Polsko a Maďarsko. Německý ministr dopravy Volker Wissing tento víkend uvedl, že Berlín by plán nulových emisí u nových automobilů neměl podpořit, dokud Evropská komise nepředloží návrh ohledně výjimky pro vozidla, která by spalovala klimaticky neutrální syntetická paliva.

Návrh mířící proti motorům na fosilní paliva je součástí unijní klimatické strategie známé jako Fit for 55, která má evropský blok do konce dekády dovést k 55procentnímu snížení uhlíkových emisí oproti přelomu tisíciletí. Případné dotažení návrhu o nulových emisích v automobilové dopravě by ještě nemuselo znamenat definitivní konec prodeje aut na benzín a naftu, neboť instituce EU se dohodly že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle k roku 2035 dosáhnout či zda jej například odložit.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.3.2023 19:12
Přál bych polským ochranářům vidět práci koní v lese. Složitější/strmější terén, větší odpor vytahovaných (i zavětvených) stromů, obtížný hmyz... Vedle toho je koňský potah na asfaltu procházka růžovým sadem. Prostě jedna vlastnost je věčná...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.3.2023 19:15 Reaguje na Karel Zvářal
Patří jinam, samozřejmě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2023 07:36
Tohle je jasný důkaz, že EU má pořád rozum a vytvářet úplné nesmysly prostě nehodlá.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.3.2023 10:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale tisíce neúplných nesmyslů, to je zjevně OK a projev úžasného rozumu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2023 16:28 Reaguje na Jiří Svoboda
No, poloviční nesmysly jsou možná často spíš úhlem pohledu, zaprděné a dezolátní Česko má problém s každou novou věcí. Já si vzpomínám na ten příšerný řev, když se mělo začít chodit s auty na technickou a ještě měřit emise!!!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.3.2023 18:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy si vždy nejdete důvod proč Brusel a USA milovat!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2023 08:13 Reaguje na Jiří Svoboda
Ne. Já se vždycky snažím daný problém napřed pochopit a zkusit přemýšlet hlavou těch, kteří to rozhodují. Až je mi tohle jasné, pak teprv kritizuji.
Normální čecháček tohle neřeší, když to na první pohled vypadá jako blbost, kritizuje rovnou.
Další level je vinklerismus, který okamžitě kritizuje vše, co jde z EU, aniž by vůbec tušil, o co jde. To je už úplně mišuge.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.3.2023 11:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Sto procent plynu má Rakousko dál z Ruska. Vídeň za něj platí neutralitou.
Rakousko přitom nesnížilo svoji energetickou závislost na Rusku, ale naopak ji zvyšuje.
Faktem je, že současný kurz Rakouska se podobá spíše tomu maďarskému.

Dále bere ruský plyn Bulharsko i Německo, ale to Hanzl opojený fanatickým gryndýlem nevidí a vidět nechce.

https://www.denik.cz/staty-eu/rakousko-plyn-z-ruska.html
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2023 15:52 Reaguje na Miroslav Vinkler
Já za to nemožu.
Rusko dodává do Evropy ještě asi 8% plynu, před válkou to bylo 40%.
Že Rakušákům nevadí krvavý plyn je ostudné, že to berou hlupy paprikáši je to samé. Putin je může vydírat a kdykoliv jim ho může zastavit. Jejich vůle, my jsme zavodou. Jen nevím, co myslí tou neutralitou. Ukrajina byla taky donedávna neutrální.
Představte si, že Ukrajina padne. Co se stane dál? Nadšený a do války těžce vyhecovaný mužik půjde okamžitě dál, stále to přiznává. A kam?
Do Pobaltí nebo do Polska, kde se dá čekat tuhý odpor a oživení článku 5 NATO?? Ani omylem.
Půjde metodou nejmenšího odporu, což je Maďarsko a hádejte, kdo je další na řadě a není ani v NATO.
Odpovědět
TH

Tomáš Heřman

4.3.2023 10:26
Znovu je nutné připomenout, kdo a jak hlasoval pro zákaz prodeje vozidel na benzín a naftu.
Ze 705 europoslaců bylo na hlasování přítomných 640. Z 21 zástupců České republiky hlasovali
- PRO poslanci Luděk Niedermayer (TOP 09), Markéta Gregorová (Piráti), Marcel Kolaja (Piráti) a Mikuláš Peksa (Piráti).
-PROTI byli Evžen Tošenovský (ODS), Alexandr Vondra (ODS), Veronika Vrecionová (ODS), Jan Zahradil (ODS), Hynek Blaško (SPD), Ivan David (SPD), Michaela Šojdrová (KDU-ČSL), Martina Dlabajová (ANO), Martin Hlaváček (ANO), Ondřej Knotek (ANO), Ondřej Kovařík (ANO), Radka Maxová (ČSSD) a Kateřina Konečná (KSČM).
-ZDRŽELI SE Stanislav Polčák (STAN) a Jiří Pospíšil (TOP-09).
-Na hlasování CHYBĚLI Tomáš Zdechovský KDU-ČSL) a Dita Charanzová (ANO).
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist