EU se shodla na nové emisní normě, emisní limity už nejsou tak přísné Aktualizováno
"Máme dohodu, já jsem velmi rád," řekl českým novinářům v Bruselu Alexandr Vondra (ODS), zpravodaj normy v Evropském parlamentu. "Zásadním způsobem jsme okleštili původní návrh Evropské komise k Euro 7 tak, aby zůstala zachována dostupnost, zejména cenová, menších automobilů, včetně nových aut se spalovacími motory ještě v dalších letech a aby to nedestabilizovalo automobilový průmysl. Tedy aby skutečně měl čas se připravit na transformační kroky," dodal Vondra.
Při vyjednávání o normě se podařilo dosáhnout kompromisu, v některých pozicích ustoupila Rada EU, v jiných zase Evropský parlament. Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6, a to včetně limitů testování, vyplývá z konečné verze předpisu.
Proti původnímu návrhu Evropské komise, i podle zástupců automobilového průmyslu nerealistické variantě Euro 7, se postavilo hned na začátku vyjednávání osm zemí. Česko vedlo koalici stejně smýšlejících států, ve které byly ještě Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko.
Platnost emisního nařízení Euro 7 měla podle původního návrhu Evropské komise přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. To řada unijních zemí považovala za nereálné. Automobilky si rovněž stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času. Kompromis proto původní harmonogram prodloužil. Nyní počítá se zavedením opatření 2,5 roku od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 3,5 roku u stávajících modelů. U nákladních aut to má být čtyři roky, respektive pět let. Tyto lhůty umožní automobilkám připravit se na nové požadavky.
"Pokud jde o spalovací motory, tam se v rovině emisí v zásadě nic měnit nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výjimkou a to je filtr pevných částic, ale ten stojí deset eur, tedy 250 korun, což není drama," popsal Vondra výsledek dosaženého kompromisu ohledně osobních a užitkových vozů. Emisní limity pro nákladní automobily jsou sice mírně přísnější (zejména pokud jde o dusíkaté emise), nicméně pro výrobce stále technologicky dosažitelné. Euro 7 nahradí nařízení Euro 6 (pro osobní automobily, dodávky a lehká vozidla) a Euro VI (pro nákladní automobily a těžká nákladní vozidla), a to jediným právním aktem, který se vztahuje na oba druhy vozidel.
Nově pak norma zavádí opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd. "To si myslím, že má cenu, protože to má vliv na zdraví obyvatelstva," řekl Vondra s odkazem na zvětšující se množství mikroplastů ve vodě a v půdě. "Je to věc, která by mohla pomoci a zase průmysl dostane čas, aby se na to připravil," dodal český europoslanec.
Emise pevných částic, které vznikají otěrem pneumatik o vozovku a brzdových destiček o kotouče, dosud upravovány nebyly. Nová norma stanovuje limit tří mg/km pro čistě elektrická vozidla, sedm mg/km pro většinu spalovacích motorů a hybridní elektrická vozidla a jedenáct mg/km pro velké dodávky.
Posledním sporným tématem, které se řešilo na trialogu dnes, byla životnost baterií. Nakonec se podařilo dosáhnout kompromisu, který byl blíže pozici Rady EU. "Vysoké ambice parlamentu tady přece jenom mohly narážet na to, že by se tentokrát prodražovala menší elektrická auta, a to si také nikdo nepřeje. Jsou drahá už teď," poznamenal Vondra.
Dohoda nakonec zavádí následující minimální výkonnostní požadavky na životnost baterie v elektrických a hybridních automobilech: 80 procent od začátku životnosti do pěti let nebo do ujetých 100.000 kilometrů a 72 procent do osmi let nebo 160.000 kilometrů. Pro dodávky jde o hodnoty 75 procent od začátku životnosti do pěti let nebo 100.000 kilometrů a 67 procent do osmi let nebo 160.000 kilometrů.
Hlasování ve výboru a následně v plénu Evropského parlamentu Vondra očekává začátkem příštího roku. "Do února to musí být hotové," řekl. Od zástupců koalice, která ho v europarlamentu podpořila již při listopadovém hlasování, má přitom slovo, že mu dají hlas i při finálním schválení normy.
Český europoslanec nechtěl předjímat, zda bude s konečnou verzí spokojen i český automobilový průmysl. "Nemůžu mluvit za někoho, ale myslím, že by měl být. Je tam jasný posun ve prospěch stability průmyslové, podnikatelské i konzumentské. Nikdy to ale není vítězství 10:0, to není ve fotbale ani v politice, je to vždycky 6:4 nebo 2:1," uzavřel Vondra.
reklama