https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropska-komise-navrhla-aby-od-roku-2035-byla-nova-auta-v-eu-zcela-bez-emisi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise navrhla, aby od roku 2035 byla nová auta v EU zcela bez emisí

14.7.2021 20:23 | BRUSEL (ČTK)
Rok 2035 souvisí s cílem dosažení takzvané klimatické neutrality do poloviny století.
Rok 2035 souvisí s cílem dosažení takzvané klimatické neutrality do poloviny století.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Prodej nových aut na benzinový či naftový pohon bude možná v Evropské unii od roku 2035 prakticky vyloučen. Evropská komise (EK) dnes totiž v rámci přelomového souboru opatření na ochranu klimatu navrhla, aby nová auta od zmíněného data nemohla produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což by zásadně prodražilo jejich výrobu. Unijní exekutiva chce také výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic. Plán musí nejprve schválit členské státy a Evropský parlament, což může podle unijních činitelů i kvůli očekávaným námitkám části automobilové lobby trvat až několik let.
 

Rok 2035 souvisí s cílem dosažení takzvané klimatické neutrality do poloviny století. Komise počítá s průměrnou životností automobilu 15 let, takže v roce 2050 by podle jejích představ neměla v Evropě jezdit prakticky žádná auta s klasickým spalovacím motorem.

Omezení se ale mají týkat už roku 2030, dokdy by se měly emise z automobilů omezit o 55 procent proti dnešním hodnotám. Komise původně usilovala až o 60 procent, po tlaku některých států včetně České republiky však svůj cíl mírně snížila. Dosavadní plán počítal se snížením o 37,5 procenta.

"I poté, co se už nebudou nová auta se spalovacími motory vyrábět, nás čeká velmi dlouhá doba, co tu s námi jejich dědictví zůstane,“ prohlásil dnes místopředseda EK Frans Timmermans v narážce na to, že provoz dříve vyrobených aut nemusí skončit ani v polovině století. Současné omezování automobilových emisí funguje, ale samo o sobě nestačí, proto chce komise sáhnout ke stoprocentnímu omezení.

Automobilky sice budou moci benzinové a naftové vozy vyrábět i nadále, budou však muset hradit poplatky za překročení nulových limitů, což by výrazně prodražilo cenu těchto aut. Timmermans prohlásil, že podle některých odhadů se už v tomto desetiletí kvůli rostoucímu zatížení fosilních paliv a podpoře elektromobilů stanou elektrická auta levnější než ta klasická.

Řada automobilek už do výroby elektromobilů investovala velké peníze a například Volkswagen počítá s ukončením prodeje benzinových a naftových aut v Evropě do 15 let. Někteří výrobci ale požadují větší pružnost v termínech či výraznější veřejné investice do infrastruktury pro elektromobily.

Na ně pamatuje dnešní návrh komise, který počítá s tím, že členské země zajistí na každých 60 kilometrů dálnic či rychlostních silnic dobíjecí stanici pro elektromobily. Jednou za 150 kilometrů by pak měli mít k dispozici načerpání paliva řidiči, kteří mají auto na vodík. Do roku 2030 by podle komise mělo být v EU pro elektromobily k dispozici 3,5 milionu dobíjecích stanic.


reklama

 
Petr Kupec
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

14.7.2021 22:34
Plán do roku 2035 je skutečně ambiciózní, ale trápit nás nemusí. Do té době bude možná všechno jinak.
Odpovědět
va

vaber

15.7.2021 09:07
jen by mě zajímala studie jak bude uhlíkově náročná výroba těchto aut, jak bude uhlíkově náročná výroba elektřiny, jaká bude opravdová životnost baterií ,aby za dva roky používání baterie nebyl dojezd 50km,
plány jsou to hezké ,jen jen trochu předbíhají technické možnosti
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.7.2021 10:41 Reaguje na vaber
myslíte, že tohle politiky někdy zajímalo, že i když nedrancují Zemi před vlastním oknem, tak to neznamená, že nedrancuje Zemi před oknem někoho jiného...je to demence
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.7.2021 12:13 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Každý politik se nechová jako gauner, to je pouze specialita Východu.............
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.7.2021 12:12 Reaguje na vaber
Výroba čehokoliv bude uhlíková tak, kolik energie půjde z OZE a kolik z fosilu. Dnes je to v EU asi půl napůl, OZE se ale rychle buduje a fosilu ubývá.
Životnost baterií taky roste, bezkobaltová baterie od Tesly má mít životnost milión kilometrů.

Píšu tady jen technické informace, plány jsou úplně někde jinde.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.7.2021 13:49
EK se musí skládat i z duševně retardovaných jedinců. Jak doloženo odborníky součet externalit zátěže ŽP pro elektromobilitu výrazně převyšuje stávající spalovací motory/fosilní dopravní sektor .
Je to parta neomarxistických šílenců, kteří nás vedou do problémů, které si lze jen těžko představit.

Soudruzi z Bruselu by se měli soustředit na snížení limitů konzumní společnosti v oblasti tvorby odpadů (kam m.j. patří i CO2) , snížení doslova hédonistické nabídky zboží a služeb , ke které dnes a denně reklama doslova pobízí , a de facto i omezit také strmý růst populace.

Nejvyšší čas vypsat referendum o setrvání ČR na palubě Titaniku EU zachváceného amokem zelených šílenců.
Odpovědět

Jirka Černý

15.7.2021 20:33
Plány revanšistů zhatí naši vepři boubelatí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist