Firma Devinn: Vodík má potenciál v nákladní dopravě, ČR v jeho využití zaostává
Větší využití vodíkových technologií brzdí zatím podle Součka vysoké náklady na vodík, ale i technologie, které se pohybují v milionech korun. "Ty technologie existují, fungují, ale jsou málo rozšířené. To znamená, málo se jich vyrábí. Je potřeba je rozšířit. Jde o to vyrábět víc, a díky tomu zlevnit," řekl Souček.
Firma Devinn vznikla před deseti lety a je ryze českou společností. Ve dvou závodech v Jablonci nad Nisou a Mladé Boleslavi dnes zaměstnává 150 lidí. Jablonecký areál firmy je od loňského roku energeticky nezávislý díky fotovoltaické elektrárně, elektrolyzéru, který přebytečnou energii ukládá do vodíku, vodíkovému generátoru a úložišti. Vznikl tak uzavřený okruh takzvaného vodíkového hospodářství, které dokáže zajistit energetickou nezávislost budov firmy.
Právě vodík je podle Součka jednou z variant, kam ukládat přebytky energie vyrobené ve fotovoltaických elektrárnách, i když účinnost je ve srovnání s bateriovým úložištěm méně než poloviční. "Vodík má ale obrovskou výhodu velké akumulace energie, to znamená typicky mezisezonní. V létě svítí - ukládám, v zimě spotřebovávám," uvedl. Velký smysl má podle něj vodík také v dopravě zejména u vlaků nebo kamionů, kde vycházejí vodíkové pohony co do hmotnosti lépe než elektrobaterie a výrazně rychleji je lze doplnit.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
Richard Vacek
17.9.2024 21:30Pavel Hanzl
18.9.2024 08:50 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
18.9.2024 10:59 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.9.2024 14:28 Reaguje na Richard VacekSlavomil Vinkler
18.9.2024 16:00 Reaguje na Pavel HanzlRichard Vacek
18.9.2024 18:25 Reaguje na Pavel HanzlUž vidíte, proč jdeme ekonomicky ke dnu?
Radek Čuda
18.9.2024 16:22 Reaguje na Pavel HanzlFakt si myslíte, že bez ohledu na to, co si o jeho charakteru kdo myslí, je to takový trubka, aby se vyprdnul na byznys, který slušně vydělává?