Greenwashing se firmám vyplácí, víc než skutečná proekologická opatření
Předchozí studie došly k závěru, že různé akce v rámci společenské odpovědnosti firmy mají statisticky významný, přesto jen malý pozitivní efekt na finanční výkonnost firmy. Vědci z Duke University a London School of Business se pustili víc pod povrch a ve své práci Do Actions Speak Louder Than Words? The Case of Corporate Social Responsibility se pokusili zjistit, jaký má společenská odpovědnost reálné finanční přínosy pro firmy.
Olga Hawnová z Duke University a Ioannis Ioannou z London School of Business se zaměřili na to, zda je rozdíl mezi symbolickým prohlášením a opravdovým opatřením. Vědci posuzovali politiku celkem 2261 společností ze 43 zemí v letech 2002 až 2008.
A došli k závěru, že čistě symbolická akce má vyšší dopad na hodnotu firmy na trhu, než reálná opatření, vyplývající z konkrétních závazků firmy. Co vědci chápali jako symbolickou akci? Například všeobecný závazek vytvoření vlastní komise pro udržitelnost či korporátní etiku, aniž by tento orgán měl nějakou konkrétní náplň či zadání. Symbolickou akci lze obecně chápali jako greenwashing, jakési ukazování se v lepší, zeleném světle. V podstatě cokoliv, co dává na odiv zdání nějaké změny či přístupu, zatímco skutečná politika firmy změnou neprošla.
Za podstatnou akci brali vědci taková opatření dané firmy, která vyžadovala změnu v základních postupech firmy, přijetí konkrétních dlouhodobých závazků a investice do firemní kultury.
Jak vědci dodávají, jejich výzkum je v souladu s reportem, který vydala společnost Deloitte minulý měsíc. Podle něj má na cenu společnosti vliv to, jak zúčastněné strany vnímají společenskou odpovědnost dané firmy. Nové zprávy o proekologickém chování dané firmy tak mohou mít vliv na její hodnotu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
To samé ale platí pro tzv. ekologické organizace - 2. 8. 2012 - Martin14159píšu tzv. protože tyhle organizace jsou zhruba tak ekologické, jako byla kdysi NDR demokratická. Myslím takové ty moderní organizace, co si říkají ekologické ale ve skutečnosti dělají jen politiku a jejich hlavní náplní je ovlivňovat veřejnost prostřednictvím médií. Pokud někdy vysází stromky, tak jen když pak o tom mohou napsat a ohánět se, že něco udělali ve prospěch ŽP. Vím to například od jednoho profesionálního ochránce parku, který když nám dělal odbornou prohlídku krajiny a jeho výklad byl opravdu zasvěcený, rozuměl živé i neživé přírodě a všechno nám vysvětlit, nám říkal, že ty tzv. ekologické organizace projeví o nějakou věc zájem jen když tam budou moci přijet s velkým humbukem, bude to kontroverzní, bude se o tom psát, budou u toho kamery a pak odjedou a nic ve skutečnosti pro přírodu neudělají. A také prý do hloubky ničemu nerozumí. Takže s těmi firmami je to podobné. Až na to, že ty firmy, kromě těch tanečků ohledně jejich vztahu k ŽP vytváří aspoň nějaký produkt, který je pro společnost užitečný. Ty militantní tzv. ekologické organizace spíše škodí a jejich cílem je spíše vykázat nějakou aktivitu, aby mohly získat ze zahraničí štědré dotace, ze kterých již ale společnost žádný užitek nemá. A k tomu zneužívají mladé lidi, co tenhle princip neprohlédnou ale chtějí se nějak angažovat v domnění, že udělají něco prospěšného pro společnost. |




Greenwashing se firmám vyplácí, víc než skutečná proekologická opatření
Greenwashing - zelené lži, polopravdy i odborně nedoložená tvrzení