https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/greenwashing-se-firmam-vyplaci-vic-nez-skutecna-proekologicka-opatreni
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Greenwashing se firmám vyplácí, víc než skutečná proekologická opatření

2.8.2012 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Z hlediska tržní hodnoty firmy mají daleko větší dopad čistě symbolická ekologická či společenská hesla než skutečná opatření. Ilustrační foto.
Z hlediska tržní hodnoty firmy mají daleko větší dopad čistě symbolická ekologická či společenská hesla než skutečná opatření. Ilustrační foto.
Foto | IoC.gr / Flickr
Z hlediska tržní hodnoty firmy mají daleko větší dopad čistě symbolická ekologická či společenská hesla než skutečná opatření. Vyplývá to ze studie, kterou provedli pracovníci Duke University a London School of Business.
 

Předchozí studie došly k závěru, že různé akce v rámci společenské odpovědnosti firmy mají statisticky významný, přesto jen malý pozitivní efekt na finanční výkonnost firmy. Vědci z Duke University a London School of Business se pustili víc pod povrch a ve své práci Do Actions Speak Louder Than Words? The Case of Corporate Social Responsibility se pokusili zjistit, jaký má společenská odpovědnost reálné finanční přínosy pro firmy.

Olga Hawnová z Duke University a Ioannis Ioannou z London School of Business se zaměřili na to, zda je rozdíl mezi symbolickým prohlášením a opravdovým opatřením. Vědci posuzovali politiku celkem 2261 společností ze 43 zemí v letech 2002 až 2008.

A došli k závěru, že čistě symbolická akce má vyšší dopad na hodnotu firmy na trhu, než reálná opatření, vyplývající z konkrétních závazků firmy. Co vědci chápali jako symbolickou akci? Například všeobecný závazek vytvoření vlastní komise pro udržitelnost či korporátní etiku, aniž by tento orgán měl nějakou konkrétní náplň či zadání. Symbolickou akci lze obecně chápali jako greenwashing, jakési ukazování se v lepší, zeleném světle. V podstatě cokoliv, co dává na odiv zdání nějaké změny či přístupu, zatímco skutečná politika firmy změnou neprošla.

Za podstatnou akci brali vědci taková opatření dané firmy, která vyžadovala změnu v základních postupech firmy, přijetí konkrétních dlouhodobých závazků a investice do firemní kultury.

Jak vědci dodávají, jejich výzkum je v souladu s reportem, který vydala společnost Deloitte minulý měsíc. Podle něj má na cenu společnosti vliv to, jak zúčastněné strany vnímají společenskou odpovědnost dané firmy. Nové zprávy o proekologickém chování dané firmy tak mohou mít vliv na její hodnotu.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist