https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/dusan-utinek-tak-jsme-doadaptovali
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dušan Utinek: Tak jsme doadaptovali

2.5.2024
Ilustrační snímek lesníka.
Ilustrační snímek lesníka.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
Ve středu 24. dubna ministr Výborný informoval účastníky konference Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů, že Ministerstvo zemědělství ČR (MZe) nemá na zajištění dotačního program Adaptace lesních ekosystémů na klimatickou změnu prostředky. Článek, který to komentoval na www.novinky.cz, měl sarkastický titulek „Lesníci mají smůlu, Výborný nemá peníze“.
 
Dotační program Adaptace lesních ekosystémů na klimatickou změnu MZe zveřejnilo s velkou slávou v únoru 2022 a uvedlo, že pro naplnění jeho cílů má ve svém rozpočtu 4,1 miliard Kč.

Ačkoliv podmínky pro splnění nároku na získání příspěvku si zaslouží diskusi, je velmi na místě, že stát deklaroval podporu k přírodě šetrnějšímu hospodaření v lesích.

Už v tomtéž roce však nebylo možné podat ohlášení na další rok (přihlásit se do programu), o podání žádosti za splnění podmínek programu pro roky 2022 a 2023 nemluvě. MZe to zdůvodňovalo uvedením programu do souladu s požadavky Evropské komise. Teď to pan ministr odůvodňuje nedostatkem prostředků ve státním rozpočtu.

Jen mohu jízlivě podotknout, že vždycky, když někdo z aparátu ministerstev něco nezvládne (abych byl spisovný), svádí svou nekompetentnost na Evropskou unii. Novinkou je, že dnes se navíc můžeme vymlouvat na tíživou situaci veřejných financí.

Stále to má stejný výsledek, vlastníci lesů, případně lesní hospodáři, nedostanou od státu nic za to, že v lesích hospodaří s ohledem na přírodu, že sázejí pestré lesy, dělají menší holiny, ponechávají dřevo k zetlení, dříví přibližují koňmi atd.

Klidně to můžou dělat dál, ale za svoje.

Někteří to vlastně dělají už dlouho, ale tím si zvyšují každoroční náklady a snižují svůj krátkodobý podnikatelský zisk. Další to s vidinou získat nějaké prostředky na péči o svěřené lesy už tak notně poškozené kalamitou dělají třetím rokem po zveřejnění těch dotačních pravidel. Tím si však výrazně zvyšují provozní náklady, což v situaci doznívající kůrovcové kalamity opravdu není jednoduché.

Řada lesních hospodářů na provedení opatření pro splnění podmínek programu už vynaložila značné prostředky a tím si snížila daňový základ a stát dostal méně na dani z příjmů. Ministerstvo zemědělství ani financí to vlastně ani tak moc nezajímá.

Kromě řady efektů pro přírodu či biodiverzitu, estetický zážitek z lesů při jejich návštěvách veřejností, přináší adaptace lesů na klimatickou změnu lesním hospodářům větší odolnost lesů proti různým výkyvům počasí, které se na nás teď už docela často valí. Tím zároveň přispívá ke stabilitě produkce a zmenšuje rizika různých kalamitních situací. To všechno za cenu každoročně vynaloženého příspěvku na zlepšení přírodního stavu našich lesů (byť je to nepřesné).

Je k diskusi, co by se mělo finančně podporovat a v jakém rozsahu, ale každopádně je na místě, že stát má podporovat hospodaření ohleduplnější k přírodě. Minimálně pro to, že si tím do budoucna sníží potenciální požadavky na kompenzace škod z různého poškození, které nazýváme kalamitou.

Prostě každá vynaložená koruna na prevenci proti škodám (v každém oboru, nejen v lese) do budoucna ušetří násobky. Ale zřejmě pracujeme stylem, proč bychom někam dávali hasicí přístroje, když můžeme hrdinně hasit požár.

V kontextu toho, že stát nemá na to, aby přispěl těm, kteří hospodaří k přírodě šetrně, je paradoxní, že tentýž stát má na to, aby přes odpor dotčeného regionu na sílu, přes rozpolcenou odbornou veřejnost, tlačil vyhlášení Národního parku Křivoklátsko.

Jednak tím dává najevo, že přírodní stav lesů v celé zemi ho nezajímá a nebude ho podporovat, ale má na to a bude podporovat ochranu přírody v jednom národním parku. Že je to v rozporu se zákonem o ochraně přírody, proti podmínkám pro vznik národních parků Mezinárodní organizace na ochranu přírody, opět není důležité.

Že nemáme ani korunu pro ty, kteří se chovají k přírodě s úctou a pokorou, nicméně nalijeme miliony do odborného a věcného nesmyslu, je asi také v pořádku. A že si podporovatelé tohoto záměru, kteří o sobě prohlašují, že chrání přírodu, neuvědomují, že v dnešní době vznik tohoto chráněného území na pár tisících hektarech poškodí ochranu přírody na milionech hektarů.

Celý resort ochrany přírody, včetně svých dobrovolných a nadšených pomocníků, bude ve společnosti brán za ještě většího nepřítele. Stálo by za to prověřit, co je skutečným důvodem tlaku na vyhlášení tohoto národního parku tak blízko Prahy. Obávám se, že ochrana dochovaných fenoménů to není. Na tu měla Chráněná krajinná oblast Křivoklátsko už 46 let.

Nemá smysl se snažit vypátrat, kdo za co může. MZe vyhlásilo dotační program, na nějž nemělo alokované prostředky. Tím, že tento program odpískalo, opakovaně prokázalo, že jej, vlastně ani celý stát, stav našich lesů nezajímá.

Další příklady přijdou v následujících dnech. Sadaři a vinaři určitě budou chtít po státu, aby jim nějak kompenzoval utrpěné škody mrazem, a stát to určitě udělá. V této souvislosti je nutné zmínit škody na mladých výsadbách lesních stromků, které pomrzly úplně stejně jako vinohrady. Ale je u nás nějak zaužíváno, že lesy a lesníci si nakonec nějak pomůžou sami.

Fajn, častokrát si pomohli, jsou na to zvyklí. Ale sdělit jim, že stát zajímá jenom daňový výnos z lesního hospodaření a nějaká opatření pro odolnost lesů si můžou dělat jenom nadšenci ze svých prostředků, je v dnešní situaci, kdy bez dotací ani kuře nehrabe, poněkud chucpe. Potom i věta z programového prohlášení naší vlády, že lesy nemají být jen továrny na dřevo, ukazuje, že celý tento dokument je v žánru humoristické sci-fi.


reklama

 
foto - Utinek Dušan
Dušan Utinek
Ing. Dušan Utinek, Ph.D. je odborný lesní hospodář, poradce v oblasti lesnictví a ochrany životního prostředí a soudní znalec pro oceňování pozemků a trvalých porostů. V minulosti působil jako vedoucí oddělení národních parků na MŽP.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

2.5.2024 06:18
mi takové nářky SVOLU připadají známé.
To je jako když si k bytu v paneláku koupí někdo auto a pak chce, aby se obec postarala o to, že nemá kde zaparkovat.
Odpovědět

Radek Čuda

2.5.2024 11:58 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To tedy není, zde ministerstvo něco slíbilo a pak řeklo, že nic nebude. To je postup u orgánu ústřední státní správy zcela tristní.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.5.2024 06:22
pomocnou ruku každý nenajde v dotacích ale na konci své paže.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.5.2024 06:52
držení, vydržení lesů, luk a polí není folklorní kroužek ale životní postoj, leckde doživotní.
Držení a vydržení používám schválně, protože nejde vlastnit něco, co užitností přesahuje více než jednu generaci, tedy vlatnit něco, z čeho budou mít a měli by další generace nejde.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.5.2024 08:16 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Zajímavé. A čí by to tedy mělo být? Kdo může být podle vás majitelem? Samozřejmě, takové vlastnictví je úvazkem na celý život a odkazem budoucím generacím.
Váš příměr k bytu v paneláku je hodně zcestný. Přímo zapadá do dnešních ekolží. Ono to spíš vypadá tak, že člověk si koupí byt a různí ekologové ,různé ekoorganizace přemýšlí koho a jak do toho bytu nastěhují.
Mě osobně zajímá kdy společnost konečně ,mimo to diktování podmínek, začne ty své výmysly i finančně sanovat.
Je přímo směšné když ochranář mluví o tom, že si člověk musí pomoci svojí prácí, když současně chce ( samozřejmě bez vlastního přispění) pouze diktovat co by se mělo a nemělo. Bohužel takových vykuků se rodí čím dál tím víc.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.5.2024 08:33 Reaguje na Jarek Schindler
domnívám se, že dotace na cokoliv se spíš budou omezovat než zvětšovat.
Nejlepší postoj k majetku mají feudálové, ti o sobě říkají, že jsou správci. Spravují majetek po dobu užívání a pak jej předají další generaci a činí tak v nejlepším možným způsobem a udržitelně.
To, že jsme zlenivěli jako společnost je fakt, co je horší, tak jsme zlenivěli i mentálně.
Slovy Křetínského, majitele AC Sparty Praha, " KDYŽ SI KUPUJETE CIRKUS, MUSÍTE MÍT NA BANÁNY". Les ani pole není sociální pojistka.
Odpovědět
RT

Richard Toman

2.5.2024 10:00 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jistě, feudálové, ti ale spravovali podle svého, bez ohledu na "veřejné mínění". Takže klidně zákaz vstupu, sběru čehokoli, oplotit co je libo, nikoho se neptat, tvrdě trestat porušení atd. Tak jste to myslel?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.5.2024 16:44 Reaguje na Richard Toman
byo vše daleko jednodušší. "Feudálové" měli nějaké panství a tedy měly nějaké výnosy z různých činností.
Ale on ten systém " péče" o lesy či pole není jiný, je pořád stejný. Pokud nedokážete vytěžit z " okamžitého" majetku vyšší přidanou hodnotu než je strom na stojato nebo obilí na poli není proč se divit, že nemají peníze.

DOTAČNÍ POLITIKA, ekonomika JE OBCHOD S ĎÁBLEM, pokud si do dvora pustíte byrokraty tak ty " následky" jsou taky zřejmé.
Pokud si nevybudují zpracovatelskou výrobu, jsou otroky velkých molochů.

Ekonomika a ekonomické poučky fungují pořát stejně, za feudálu i dneska. Nic nového, ale nejde to " odflakovat".
Je to uzavřený kruh a pokud si do něj pustí byrokraty, tak pak se hrabou ve všem.
Rozměr dotační politiky je tak obludný, že se nedivím, že už nemají čas na nic jiného.
Do banky se jim chodit nechce, tak běží za " politiky", kteří jim nasypou dokapes. Je to zhýralý systém.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

4.5.2024 06:45 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano , měli to jednodušší. Ano systém sice není jiný ale jestli jste to ještě nepochopil, tak se na něj od dob feudálů nabylilo sposta dalších věcí. Les má dnes prostě další funkce a po majiteli se chce aby je zajistil. No a majitel to sice zajistí ale nemá z toho nic. Hrnou se na něj jen další a další požadavky . No a tady v tom je ten " zakopaný pes".
Co by asi udělal ten feudál kdyby se mu na majetku začali roztahovat různí experti z Hnutí duha, vědci a další ekoanarchisté, s pro něj nesmyslnými požadavky? V lepším případě by na ně poslal pacholky,v tom horším psy.
Za zhýralé považuji diktovat majiteli jak má ekohospodařit a přitom mu ty nesmysly alespoň z části nekompenzovat.
Odpovědět
Ra

Radek

2.5.2024 10:03 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Dokonce mela vlada snizovani dotaci v programovem prohlasebi. Zatim to ale nevypada ze je chce dodrzet. Bohuzel v novele zakona o lesich a myslivosti tvrdi u vsech nesmyslech co si tam podobni jako je SVOL a duhové podrztasky strcili, tvrdi vlada že to meli v programovem prohlaseni a že je na tom politicka shoda , i kdyz ví že je to konec lesu i volne zijicich zivocichu.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.5.2024 12:04 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tak v každém případě by se mohlo začít s omezovaním různých nesmyslných grantů. No a pokud omezovat dotace tak plošně v rámci celé EU. I tak by byl řev. Odnese to ale jako vždy koncový spotřebitel.
No jo feudál. Ten by asi řekl, že " POKUD NEVLASTNÍTE TEN CIRKUS, TAK DO NĚJ NEKECEJTE A NEKECEJTE ANI DO TĚCH BABÁNU":
Odpovědět

Radek Čuda

2.5.2024 12:05 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Vy furt nechápete, spíš odmítáte pochopit perverznost situace, kdy stát na jedné straně stále více a více reguluje nakládání s vaším majetkem, a současně vám odmítá toto adekvátně kompenzovat. Pro pamětníky to velmi připomíná dobu, majiteli činžák bolšáni sice nesebrali, ale nastěhovali mu tam koho chtěli a za kolik chtěli. A jako bonus ho věčně prudili, že barák není ve stavu, jaký si představují. Jestli tohle má být ten cílový stav, tak potěš koště.

A s Křeťou to není úplně nej příklad ... https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-kretinsky-presune-cast-byznysu-z-ceska-vadi-mu-mimoradna-dan-218502

Jenže ne vždy a se vším to takto lze udělat.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.5.2024 16:17 Reaguje na Radek Čuda
regulace a dotace jsou určitou perverzností v systému.

Tak to máme ten Brusel, každý si daně může odevzdávat kde chce.
Jsme si do ČR pustili 27 států a někteří si z nás udělali pašalík jako je Německo nebo Polsko se svými potravinami a pak se divíme, že tu nic nemáme.
Obecně je naše ekonomika zdegenerovaná, tedy jestli se to tak dá použít v této souvislosti.
Jenže nehospodárná byla už v roce 2004. Nedokázali jsme si udělat nové dodavatelsko odběratelské vztahy a pak si naší " spotřebu" rozebrali jíné " státy".
Jenže to ministr Hladík nenapíše.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.5.2024 16:19 Reaguje na Radek Čuda
Domnívám se , že tihle lidé s "penězi" NEpřemýšlí krátkodobě a tak to asi nebude jediný dovod.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.5.2024 09:27 Reaguje na Jarek Schindler
ten příměr byl dle mého trefný tím, že lidi si pořizují krámy do "domu" aniž by věděli, co s nimi budou dělat a nakládat, takový běhají za druhými aby jim jejich "bolístku" vyřešil.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.5.2024 10:59 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1**
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.5.2024 12:08 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tak lidi jsou různí. Mohlo by se ale říci, že doslova platí, že nejsme tak bohatí abychom kupovali levné věci a současně, že ti bohatší méně utrácejí za zbytečnosti.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.5.2024 16:09 Reaguje na Jarek Schindler
asi to úplně neplatí, stačí se podívat na ty levné výrobky s "kurvítky".
Ti bohatší " více" zase mají větší uhlíkovou stopu.
Ti, co vydělávají více, také více platí, protože čím více se hromadí, tím více se daní.

Nejlepší v podstatě je, nic nemít a žít mimo tenhle civilizační, požitkářský systém.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.5.2024 17:25 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No nic nemít a přitom do všeho kecat. To ale také není řešení. Nemělo by se zapomínat třeba na to, že majitel z lesních pozemků ( kromě lesů ochraných a zvláštního určení) platí nějakou tu daň, že. Řekl bych, že nejlépe se žije parazitům co se vydávají za zachránce přírody a za poslední překážku konce světa. Sice naoko nic nemají ale do všeho kecají. Akorát schopností " sosat", tou byli nebývale obdaření.
Odpovědět
pk

pepa knotek

2.5.2024 08:08
Vážení členové Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů a kohopak jste v posledních volbách volili ? Fčíl si nestěžujte a v příštích volbách použijte místo televize raději svůj mozek.
Odpovědět
JV

Josef Volfík

2.5.2024 10:21 Reaguje na pepa knotek
Co to je za hloupost? I kdyby všichni členové Sdružení (vy jistě víte přesně, kolik jich je) volili podle vaší hraběcí rady, na celkovém výsledku voleb by nic nezměnili.
Odpovědět
JV

Josef Volfík

2.5.2024 10:18
Obávám se, že je to jen žebrání o další dotace.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.5.2024 11:02
Více jak 15 let se ve veřejném a odborném prostoru mluví o vysušování české republiky, o boji se suchem a zadržování vody v krajině. O změně v hospodaření v lesích.
Kůrovcová kalamita byl dobrý příklad, že změna je nutná.
A SVOL si nyní všiml, že je třeba adaptovat své lesy na sucho?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.5.2024 11:16
Zákon o životním prostředí zná i základní složky ŽP.
Tam m.j. patří voda,les , ovzduší a podmíněně i půda. Dále je ČR signatářem Úmluvy o krajině (krajina je klíčovým prvkem blaha jednotlivce i společnosti a že její ochrana, správa a plánování jsou spojeny s právy a povinnostmi každého jedince).

Bezpečně se také ví, že se prudce mmění klima , vyšší průměrné teploty a nárůst extremních povětrnostních jevů a také i to, že průměrný objem srážek je plus mínus stejný, ale díky vyšší koncentraci CO2 se zvyšuje výpar krajiny.
Jinými slovy vysycháme, což nedávno potvrdili hydrologové,podle jejichž mínění asi 1/3-1/2 drobných vodních toků zanikne během dalších 10-20 let.

Adaptace sídel a krajiny by měla dostat absolutní přednost v našem konání před nesmysly typu OZE a dalšími na hlavu postavenými zelenými bludy z Bruselu.

Kdo má nějaký věk a zná krajinu ve svém regionu, musí přiznat, že úbytek vláhy v lesích i jejich degradace (kůrovec,houby) včetně nevhodně zvolených způsobů těžby lesů i obnovy , je alarmující.

Adaptace lesů bez ohledu na vlastníka měla již dávno probíhat naplno a měly být na ni uvolněny podstatně vyšší částky než pár mld.Kč, které nic neřeší.

Ministr Výborný absolutně problematice nerozumí a je to obyčejný lidovecký matlák, vhodý leda jako předseda Spolku zahhrádkařů na Sahaře.

Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.5.2024 11:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ministr Výborný je teolog, takže tomu moc nerozumí. Radí se asi s Bohem.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.5.2024 12:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
To jo, Bojujeme proti vysychání podstatně teplejším a i díky vzdušným proudům vysychavějším světlým lesem. To má být ta adaptace?
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

2.5.2024 12:30
Ministrovi zemědělství aktuální vlády nemůžete věřit ani slovo. Není tady proto, aby řídil rezort, ale pro to, aby měl kdo podepisovat za MZE. Jestliže se nedostane k penězům slíbeným do jeho rezortu, pak nemá možnost rozhodovat o ničem. V podstatě je u nás ministr jen maskotem ministerstva.
Odpovědět
HH

Honza Honza

3.5.2024 09:43
Vláda se zavázala šetřit, skloubit vše, aby program byl smyslplný a účelný, jistě není jedoduché- každý ministr by to měl těžké.
To, že vláda jako celek dělá chyby: zrušila EET, superhrubou mzdu, nezastropovala ceny energie u výrobce, hospodářství (asi právě tím!) stagnuje, je nepochybné. Na druhou stranu vláda šetří, provádí reformy, zajistila plyn, aktivně dostavuje dálnice, připravuje (4 bloky!) JE, plynové elektrárny - co by z toho udělala opozice?
Základem je, aby vláda se aktivně odklonila od EU, aby aktivně v EU bojovala za zájmy ČR, aby Green Deal byl smyslplný a podporoval přírodu více než výrobce FV (Čínu!), a tím i adaptaci hlavně lesů na oteplování, nikoli dotace zemědělcům, jak se píše v tomto článku. Základem je posílení demokracie, svobody a vůle občana, potlačení státu, různých spolků, úředníků, vč. úředníků EU apod, skepticizmus vůči EU a samostatnost = program původní ODS (V. Klaus).
Odpovědět

Radek Čuda

3.5.2024 10:28 Reaguje na Honza Honza
Šetřit je fajn, vo tom žádná.
Ale šetřit způsobem, že něco slíbím, a to fuck ne jen tak mezi řečí po 7 pivech, a pak řeknu že smolík ... to je asi ten nejblbější způsob jakým se to dá udělat.
Odpovědět
HH

Honza Honza

3.5.2024 12:19 Reaguje na Radek Čuda
Ano, chyby této vlády obsahuje i uvedený článek.
Největší chyba ODS je nekompetentnost v hospodářství, všechny země EU zabránily růstu ceny energií, aby ochránily hospodářství, současná vláda (chybně!) podpořila energet. firmy (patrně jde o její sponzory a podporovatele), podobně jako Babiš neúměrně podpořil firmy za covidu.
Ale tato vláda aktivně bojuje proti Putinovi- program ANO a SPD uzavřít mír je chybný- Putin jako Hitler by pokračoval dál. Jediný plán B opozice (na uzavření míru) je jednání s Čínou a Arábií, tlak na spojence Ruska, aby Rusko nepokračovalo v imperializmu. Je třeba masivně vojensky podporovat Ukrajinu, posílit výrobu zbraní v EU, přejít na polovojenský režim a zároveň diplomaticky tlačit na celý svět (sankce, omezení obchodu), aby Rusko bylo ve stále větší izolaci.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

4.5.2024 06:49 Reaguje na Honza Honza
Řekl bych, že současná situace vyhovuje právě té Číně.
Odpovědět
HH

Honza Honza

5.5.2024 08:13 Reaguje na Jarek Schindler
Proto je třeba udělat vše, aby to Číně nevyhovovalo, to je jediné řešení konfliktu a války.
Odpovědět
PD

P. Drak

4.5.2024 09:53
To tak, vrážet peníze do lesů. F-35, to je aspoň kšeft! Už se připravuje letiště (pardon - opravuje se dálnice) u Vyškova.
Odpovědět
MM

Milan Milan

7.5.2024 13:52
Z toho vyplývá že stát na adaptaci lesů na KZ vlastně rezignoval? Takže pouze buzerace občanů a jejich způsobu života, jejich obydlí...., ale když má něco reálně podpořit tak není. Pokrytectví v přímém přenosu???
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist