https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jaroslav-gabriel-jak-se-podarilo-zvysit-naklady-na-cenu-elektriny-o-nekolik-set-milionu-korun
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Voráček: Jak se podařilo zvýšit náklady na cenu elektřiny o několik set milionů korun

19.6.2025
Senát minulý týden vrátil dolní sněmovně novelu energetického zákona Lex plyn. Součástí tohoto zákona je i zákaz takzvaných mařičů elektrické energie. Kauzu rozpoutal článek V Česku mají vyrůst obří fény na maření přebytečné energie. Něco je tu hodně špatně, říkají energetici, kde se k němu kriticky vyjadřuje pan Jiří Feist, člen představenstva EP Power Europe ze skupiny EP holdingu Daniela Křetínského, který se pohoršuje nad oteplování planety pomocí mařičů.
 
Vyfukováním tepla z těchto mařičů se však planeta neotepluje, což dokazuje vyjádření mnoha kapacit v oboru. Planeta se naopak otepluje provozováním uhelných elektráren, které se také díky zisku z poskytování podpůrných služeb udržují déle v provozu.

Takže ve skutečnosti mařiče přispívají ke zpomalování oteplování, protože pro tyto podpůrné služby není potřeba uhelných elektráren Žádný zákon o zákazu mařičů v Německu neexistuje.

V Německu je naopak zákon, který zamezuje vzniku záporných cen elektřiny tím, že se nebude dotovat OZE během záporných cen elektřiny a o příslušné hodiny se prodlouží jejich dotování. To je krásný příklad, jak lze snížit náklady na OZE a zároveň omezit vznik záporných cen ve shodě s provozovateli OZE. Místo, abychom si vzali příklad z tohoto elegantního zákona, tak na sílu protlačíme retrospektivní omezování dotací fotovoltaických elektráren. Zákaz mařičů je krásná ukázka, jak lze pomocí vhodně použitých nepravd zničit konkurenci. Jaký to musí být silný lobbing, který dokáže protlačit změnu zákona během pár měsíců v zemi, kde se jiné potřebné změny zákonů nedaří provést za mnoho let.

Vzduchové kotle (odporníky u nás též mařiče) se používají k řízení elektrizačních soustav v mnoha zemích. Italský provozovatel přenosové soustavy TERNA je do svých rozvoden instaluje sám, protože je to nejlevnější a nejspolehlivější způsob regulace sítě. Píše o tom Francesco Palone vedoucí výpočtových studií zařízení italského provozovatele přenosových sítí Terna Rete Italia. Použití baterií by bylo mnohem dražší a prodražovalo by cenu elektřiny tak jako pokud mařiče nahradíme bateriemi u nás.

Odporniky (mařiče) jsou instalovány ve stovkách MW v USA, Číně a v mnoha jiných zemích. V Česku si je však zakážeme zákonem a zvýšíme si tak náklady na elektřinu o stovky milionů korun. I představitelé ČEPS otevřeně říkají, že je jim jedno, které zařízení poskytuje podpůrné služby, protože každá konkurence tlačí cenu dolů.

Cena záporných služeb v aukcích ČEPS dosahovala například dne 12. 5. 2025 výšky 278 EUR/MW. To znamená 6950 Kč za připravenost tuto energii spotřebovat za každou hodinu po dobu celého dne. Na těchto aukcích se zúčastnili i poskytovatelé těchto služeb z mařičů avšak za daleko nižší ceny v nižších desítkách EUR. Pokud by se tito nezúčastnili, tak by je musel zastoupit jiný poskytovatel těchto služeb, avšak s vyšší cenou než je poslední akceptovaná cena 278 EUR/MWh. To samé platí v případě aktivace podpůrných služeb, kdy vlivem přebytků elektrické energie v síti potřeba energii skutečně odebrat. Například dne 16.5.2025 se platilo za aktivaci mínusové podpůrné služby 14 997 EUR/MWh. To znamená, že za každou spotřebovanou MWh poskytovatel dostane 375 000 Kč.

K potírání mařičů budou též najímáni noví zaměstnanci Státní energetické inspekce čímž vzniknou další milionové náklady, které se taky musí nutně promítnout do ceny elektřiny.

https://www.irozhlas.cz/ekonomika/v-cesku-maji-vyrust-obri-feny-na-mareni-prebytecne-energie-neco-je-tu-hodne_2501100615_jaf

https://www.gesetze-im-internet.de/eeg_2014/__51.html

https://www.gesetze-im-internet.de/eeg_2014/__51a.html

https://www.electroyou.it/fpalone/wiki/impianti-di-resistori-stabilizzanti

https://www.researchgate.net/profile/Francesco-Palone

https://chat.chatbotapp.ai/chats/-ORPejALaGR5JieweVEc?model=4o-mini

https://energetika.tzb-info.cz/elektroenergetika/28323-kazde-zarizeni-ktere-zvysuje-konkurenci-na-trhu-podpurnych-sluzeb-je-vitano

https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=249108

https://1url.cz/6Ji9C

https://1url.cz/oJinJ


reklama

 
foto - Voráček Petr
Petr Voráček
Autor je ředitel Skiareálu Plešivec.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (59)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

19.6.2025 06:03
deviace má i takovou podobu " mařiče", který má jedinou funkci ničit přebytečnou energii dočasné OZE.

Dana Drábová z úřadu Jaderné bezpečnosti to označila za ÚCHYLNOST. A tak s tím souhlasím.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.6.2025 06:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.6.2025 11:49 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Samozřejmě. Místo řízení výroby, tak jako vždy bylo, budeme řídit spotřebu tím, že spálíme zbytečný přebytek.
Zaplatíme jak těm výrobcům za nadvýrobu zbytečnosti, tak i těm paličům, co nadbytek ničí.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

22.6.2025 12:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
Přesně, uvažování naší politické representace nemá chybu.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2025 09:42 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jak jste si mohl přečíst, tak mařiče mají ve všech státech se sluneční elektřinou. Spotřebič jako spotřebič a rozhodující je stabilita sítě. Je to stejné, jako u ropných vrtů vidíte hořáky spalující přebytečný plyn.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2025 17:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Elektřina je nestlačitelná a nepytlovatelná. Co teda s tou, která se nespotřebuje?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

20.6.2025 20:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Je to jednoduché. Nevyrobit ji.
Což lze vcelku uspokojivě zařídit u klasických zdrojů, které lze regulovat - ale je vyloučené toho dosáhnout v systému, v němž nám energii dodávají zdroje zcela nevyzpytatelné a neregulovatelné. Prostě OZE (Občasné Zdroje Energie).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.6.2025 07:38 Reaguje na Karel Ploranský
Třeba fve je nejvyzpytatelnější zdroj elektřiny, přesně víte, kdy vyjde a kdy zajde slunce na staletí dopředu. Na rozdíl uhlí nebo ropy. Navíc se každý zdroj dá jednoduše vypnout. Dvakrát špatně, neplatný pokus, zkuste to znovu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.6.2025 13:39 Reaguje na Pavel Hanzl
To ani omylem, Hanzle. Ono totiž zdaleka nezáleží jen na tom, kdy vyjde slunce nad obzorem, ale kdy bude jaká oblačnost, a to se nedá spolehlivě předpovědět ani na den dopředu. "Dvakrát špatně, neplatný pokus, zkuste to znovu. "
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.6.2025 09:31 Reaguje na Emil Novák
Oblačnost nepokrývá (kromě vyjímek) celé území státu a předpovídá se dopředu celkem dost přesně, útlum fve se počítá průměrem. Pokud se podíváte na roční bilanci, jednotlivé roky se liší minimálně, takže stabilita tohoto zdroje je velmi vysoká. Na rozdíl od velkých zdrojů, které jsou ohroženy haváriemi, problémy s palivem a do budoucna terorismem. Jsme v hybridní válce a energetika je taky zbraň, slibuje nám Puťka.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.6.2025 09:37 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Naopak celé území státu pokrývá úplně běžně.
2) To vaše "dost přesně" se ve skutečnosti úplně běžně liší o desítky procent byť jen na den dopředu.
3) Průměry jsou naprosto k ničemu, když je potřeba mít vyrovnanou výrobu a spotřebu v každém okamžiku a ne v ročním průměru.
4) Velké zdroje nejsou ohroženy ani haváriemi ani problémy s palivem ani terorismem. Opět blábolíte nesmysly úplně mimo původní téma.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2025 09:45 Reaguje na Emil Novák
V článku autor uvádí, že v Německu mají zákon, který zavedl neproplácení záporných cen. Proč je tomu u nás jinak? Proč je elektřina z FVE placena bez ohledu na cenu??
Jistě, souhlasím, že by měly být vyvíjeny systémy, které by ji skladovaly. Ty ale zatím nemáme a ty, co jsou, jsou nákladné.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.6.2025 09:47 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ten zákon ovšem platí pouze pro nové zdroje, neplatí retroaktivně. U nás se solárním elektrárnám naštěstí žádná nová provozní podpora neposkytuje, takže ani není co zavádět.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

22.6.2025 12:48 Reaguje na Karel Ploranský
Pane Ploranský, nevyrobit ji lze i u OZE, snížení výkonu dodávaného do sítě umí dnes každý střídač ale problém je v tom, že část solárníků má garantovanou cenu a vypínat(snižovat výkon nechce).Problém je výkon zvýšit když nejsou podmínky.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

22.6.2025 12:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Nemusí se vyrobit, výkon FVE směrem dolů(snižování dodávky) jde regulovat bez problémů(technických).Nedělá se to, protože problémy jsou ekonomické a právní.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2025 09:47 Reaguje na Jaroslav Bobr
Protože bl-bí politici.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.6.2025 07:54 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tam je potřeba se napřed zamyslet nad tím, proč se mařiče vůbec staví a vyřešit tento důvod. Je čistě technický a v druhém levelu právní. Zakázat zařízení nutné ke stabilizaci sítě je přece undovina nakvadrát.
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.6.2025 13:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Není to ani tak problém "čistě technický" jako čistě dotační. Kdyby provozní dotace nezakrývaly před obnovitelnými zdroji skutečnou tržní hodnotu elektřiny, nikomu by se nevyplatilo vyrábět bezcennou elektřinu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.6.2025 09:33 Reaguje na Emil Novák
Jistě, proto píšu právní. Němčouři to vyřešili tak, že za dobu záporných cen se dotace nevyplácí a o ten čas se dotační lhůta prodlouží. Jak prosté......
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.6.2025 09:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Píšete "čistě technický a v druhém levelu právní", ve skutečnosti to je ale technický problém maximálně v třetím "levelu".
Němčouři to "vyřešili" pouze u nových instalací, ty staré podpory ale budou dobíhat ještě 20 let, takže ve skutečnosti zatím nevyřešili nic.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.6.2025 08:24
Takže je to nakonec podobné jako když spálím nadbytek urody pšenice, aby neklesla její cena. Otázkou je , pokud potřebujeme nějaké ty " mařiče", potřebujeme současně opravdu i nové zdroje OZE?
Jestě by mě zajímalo jak rozumnět této větě: " V Německu je naopak zákon, který zamezuje vzniku záporných cen elektřiny tím, že se nebude dotovat OZE během záporných cen elektřiny a o příslušné hodiny se prodlouží jejich dotování".
Mě to tedy žádný smysl nedává.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.6.2025 12:51 Reaguje na Jarek Schindler
Německou vědu a techniku obdivuji, a považuji ji za nejlepší na světě. Naopak sociální inženýrství v Německu považuji za nejzhoubnější na světě. A je jedno, zda - li mám na mysli inkvizici, socialismus nacionální a internacionální, nebo nyní ekologismus.
Odpovědět
FO

František Orság

19.6.2025 23:33 Reaguje na Michal Ukropec
Bohužel už dávno to není, to co to bývalo, pokud se jedná o německou vědu a techniku. I když naše obskurní spolky za komunitní energetiku, "moderní" energetiku a OZE ukazují, že to mohou udělat ještě horší.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

20.6.2025 20:44 Reaguje na Michal Ukropec
O Němcích se velmi výstižně říká, že je to národ, který nedělá malé chyby. Když něco podělají, tak důkladně.
Bohužel, následky pak nenesou jen oni; dokonce je to tak, že na jejich chyby doplácí okolí víc než Němci sami...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.6.2025 07:50 Reaguje na Jarek Schindler
To je přece velmi jednoduché. Jakmile nastane záporná cena, skončí dotace a producent celý systém vypne, bo nechce platit. O tu dobu se ale prodlouží celková doba, kdy se dotace vyplácí. Němci na to jdpu chytře, taky aukce na podporu nových zdrojů jsou velmi dobrý systém.
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.6.2025 13:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Jednoduše se to řekne, složitě se to provede. Na těch dotacích včetně období se zápornými cenami je totiž postavená ekonomika těch zdrojů a bez nich se z nich stane nenávratná investice. A než tyhle dotace vymřou samy od sebe bude trvat ještě hodně dlouho.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.6.2025 09:36 Reaguje na Emil Novák
A kolik hodin záporné ceny ročně bývá? Nic podstatného, navíc dotační doba se o tohle prodlouží. Tím se odpis prodlouží velmi málo a finance jsou ještě lepší (neplatí producent zápornou cenu).
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.6.2025 09:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Bývá stovky hodin ročně a podstatné to je dost, když se to přesně kryje s dobou kdy ty zdroje nejvíc vyrábí, zvlášť když vyrábějí jen 1000 hodin ročně.
Že se dotační doba prodlouží je k ničemu, když se prodlouží o dobu kdy nevyrábějí a nic tím pádem nedostanou.
Finance těžko můžou být lepší, producent nikdy žádnou zápornou cenu neplatil.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2025 09:50 Reaguje na Jarek Schindler
potřebujeme současně opravdu i nové zdroje OZE? .............
Neposlouchal jste prof. Fialu když říkal, že máme elektřinu drahou, takže musím FVE ztrojnásobit a ještě budovat větrníky?
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.6.2025 08:25
1) Existují podpůrné služby různého druhu, některé mohou zastat mařiče, jiné mařiče zastat nemohou, takže představa že mařiče vytlačí uhelné elektrárny z podpůrných služeb, pokud to takto bylo myšleno, je mylná.
2) V Německu žádný zákon vzniku záporných cen elektřiny nezamezuje, což lze snadno poznat z toho, že už teď mají za letošní rok 334 hodin se zápornou cenou elektřiny. Německý zákon sice zamezuje vyplácení podpory v době záporných cen, ale týká se pouze nově přidělené podpory novým zdrojům, takže se týká pouze nepatrného zlomku všech podporovaných zdrojů a bude trvat ještě téměř dvacet let, než doběhnou podpory staré.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2025 17:08 Reaguje na Emil Novák
Třeba už bude dost akumulátorů, které přetoky zužitkují.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

20.6.2025 20:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Není to tak dávno, co jste nás v Ekolistu školil, že akumulace je už vyřešená...
Nevím, kde se příspěvky do diskuse v Ekolistu ukládají (a jestli se ukládají). Podívat se zpětně na ty vaše by bylo myslím dost zábavné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.6.2025 07:44 Reaguje na Karel Ploranský
Samozřejmě jsem nic takového nikdy nepsal, bo vím, že nic vyřešeného není. Je to nesprávným pochopením mého textu, na tohle je kadet třeba Studnička. Říká se tomu "domýšlení" a je to běžný jev. Prostě si přečtete text, nedíváte se na formulaci a nesnažíte se pochopit smysl, ale máte z toho nějaký pocit a ten potom pvažujete za to sdělení.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

22.6.2025 12:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Psal jste, že to bude vbrzku vyřešené, technologie jdou kupředu mílovými kroky, viděno Vašima očima.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.6.2025 12:47 Reaguje na Jaroslav Bobr
Jeden vbrzku, stejně jako dočasně, byl vždy mírou věčnosti.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

22.6.2025 16:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak se rentují ty elektrolyzery? https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropska-komise-schvalila-miliardy-na-podporu-vodikoveho-prumyslu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.6.2025 12:50 Reaguje na Jaroslav Bobr
Tam o rentabilitě lyzérů nic není, tam se baví pouze o investicích.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

22.6.2025 12:40 Reaguje na Karel Ploranský
Zadejte si do vyhledávání Pavel Hanzl a vypadnou na Vás všechny příspěvky autora.
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.6.2025 13:43 Reaguje na Pavel Hanzl
To "už bude" nastane přibližně ve kterém století?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.6.2025 09:37 Reaguje na Emil Novák
A to mám vědět zrovna já? A prečo?
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.6.2025 09:48 Reaguje na Pavel Hanzl
To je pravda, proč byste měl něco vědět, když úplně stačí jen fantazírovat, co?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

19.6.2025 08:38
Je vidět, že zaplevenení rozvodné sítě OZE zdroji vede k takové řadě problémů, které jsou schopny i úplně rozvrátit energetiku. A přitom v rozvinuté zemi nebyl žádný rozumný důvod k tomuto návratu zpět.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

20.6.2025 10:32 Reaguje na Richard Vacek
Jistě, problémy nenastavou, pokud budeme dále bez uzardění pálit fosilní paliva. Pokud chceme globální dekarbonizaci, je to obrovský problém, který je nastaveným systémem neřešitelný.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

21.6.2025 20:38 Reaguje na Jiří Svoboda
Ale my si nemusíme rozvrátit energetiku OZE zdroji. To, že takové nesmysly prosazuje Brusel neznamená, že se z toho stanou rozumné věci.
Máme (nebo spíš měli jsme) rozvinutou energtiku. A v ní jsme mohli dál pokračovat jak nám naplánovali už ti zlí komunisté. Tedy budovat další jaderné zdroje.
Energetickou chudobou totiž budeme trpět my, ne ti neschopní politici, kteří nás do ní vedou.
Odpovědět
sv

s v

22.6.2025 19:32 Reaguje na Richard Vacek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2025 14:55 Reaguje na s v
Pokud si dobře pamatuji, pak ano, první jaderná elektrárna stavěná v ČSSR se moc nepovedla. Učili jsme se. Dukovany byly postaveny za 7 let a v podstatě vlastními silami, s pomocí sovětských odborníků. Komunisté také chtěli přestat spalovat uhlí, jako cennou chemickou surovinu, a proto naplánovali postavit v každém kraji jednu atomku. A někde i atomové teplárny. Za tím účelem vybudovali v Plzni jaderné strojírenství a v ČVUT jadernou katedru pro výchovu odborníků.
Nyní máme - tedy my, jako český národ - co? Škoda Plzeň je francouzská, jak je to s výchovou jaderných odborníků nevím a dle nedávno skončeného výběrového řízení je jasné, že na stavbě atomky se budeme podílet - podaří-li se - z nějakých 20% pomocných prací. To, co byli schopni postavit "komunisté", už sami nyní vůbec nejsme schopni. Vždyť i na každý "prd" někde na vesnici potřebujeme schválení a dotaci od EU. Generálnímu štábu AČR trvalo 6 let, než pro vojáky nakoupil batohy - v Číně - a ty se ještě zasekly kdesi v Rusku. Rozhlédněte se po své domácnosti, co všechno(?) je vyrobeno českými firmami. A nebo alespoň - firmami lokalizovanými v ČR. Co jsme vůbec schopni vyrobit si vlastními silami.
A mimochodem - kolik těch jaderek to Rakousko zásobuje elektřinou?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2025 14:58 Reaguje na s v
A co jsem četl k tomu "poníženému podpisu" - vysvětloval Babiš, že tenkrát byla přijata všeobecná deklarace o nutnosti ochrany životního prostředí, o snížení znečištění ovzduší, o snížení CO2. Ovšem konkrétní rozpracování jednotlivých kroků že bylo přijímáno až po něm.
Vy byste takovou deklaraci nepodepsal?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.6.2025 08:58
Jedna zoufalost se flikuje další větší zoufalostí. Tento druh "evoluce" nutně musí jednou tvrdě narazit. Čím dříve se začne přemýšlet a diskutovat, jak energetický koncept od základů radikálně změnit, tím lépe. Politici ale toho schopni nejsou a standardní odborníci zjevně také ne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2025 17:05 Reaguje na Jiří Svoboda
Tohle se diskutuje stále a průběžně a NIKDO nic lepšího nevymyslel.Vaše uhlíková daň připomíná zářné zítřky komunistů, výsledek je jasný předem, takže do toho nikdo nepůjde. Jak prosté....
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2025 14:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslím si, že pan Svoboda to nastínil velice dobře.
Odpovědět
FB

František Balco

20.6.2025 13:40
Smysl života řídí jeho podobu.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

21.6.2025 19:49
Zákaz mařičů je čistý neználkovský populismus. Právě stabilizátory typu mařičů chyběly nedávno ve Spanělsku při tom jejich pyrenejském blackoutu. Kdyby v jejich elektrické síti byly instalovány coby stabilizační prvky správně ovládané mařiče, byl by to v jejich elektrické síti jen s minimem stabilních klasických zdrojů stabilizační prvek výrazně omezující přepětí v síti. Který by tím mohl zamezit odpojování jističů OZE elektráren jejich ochrannými obvody a tím by podržel síť a mohl by tomu blackoutu zabránit.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

22.6.2025 12:35 Reaguje na Radim Polášek
Skutečně? Pokud nastává v síti přebytek energie, není jednodušší OZE zdroje povypínat? Technický problém to není, regulovat výstupní výkon umí dnes většina střídačů, jediný problém je ekonomický - FVE se bude amortizovat(nebo vydělávat) méně.Pokud do soustavy nechám napráskat OZE které ve vhodných podmínkách vyrábí výrazně více než je spotřeba a neošetřím si možnost jejich regulace abych se zavděčil jejich majitelům tak mám problém ale vyřeším to tak, že vedle plantáže s panely nechám postavit majitele panelů mařič. V době přebytku tak solárník bude inkasovat dotace(přece ho nenechám snížit výkon aby neprodělal) a zároven mu budu platit za to, že svoji vyrobenou energii, kterou nikdo nechce pálí v mařiči. To chcete? Není jednodušší tu energii do sítě nepustit, když už ji neumíme akumulovat?
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

22.6.2025 13:10 Reaguje na Jaroslav Bobr
To není problém majitelů FVE, tam je přirozené, že chtějí maximalizovat své zisky. Problém je, že si volíme nekompetentní politiky, kteří nedokážou stvořit kvalitní zákony nebo jsou pod vlivem různých pochybnych loby.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2025 15:02 Reaguje na Jaroslav Bobr
Za krátkou dobu budou opět volby, můžete doporučit nějaké politiky kompetentní?
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

25.6.2025 22:50 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Pane Pokorný, vím které volit nebudu - Farský, Rakušan, Niedermayer,Lipavský,Zdechovský,Černochová, Němcová. Vždy když se chci naštvat, tak si pustím radio ČR-PLUS ,něco tak jednostranně progresivně tendenčního jen tak neuslyšíte, tam si vybírám ty které volit nebudu.Jiné tam bohužel moc mluvit nenechají takže nevím.Babiše také nechci, druhé kolo presidentských voleb jsem absentoval oba kandidáti pro mě nevolitelní.Učitelé, doktoři, právníci, sociální pracovníci - jsou pro mě také nevolitelní, to jsou profese, které nejsou zodpovědné za výsledky své práce anebo jen vzdáleně a ti kteří jdou do politiky svou profesi nemají rádi nebo pořádně neumí.Sympatický je mi Čunek a byl Kubera a celkem jsem neměl nic proti"donu Pablovi".
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

26.6.2025 00:29 Reaguje na Jaroslav Bobr
No jo, tak jsme se dozvěděli, koho volit nebudete, ale který politik, strana, je dle vás kompetentní?
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

22.6.2025 12:58
Pane Voráčku, možná byste udělal lépe,když se budete věnovat lyžování a ne technickým a ekonomickým problémům energetiky.Mařiče planetu neoteplují, 0 od 0 pojde toje pravda, ale proč je stavět(plýtvat prostředky) když OZE můžete jednoduše vypnout(snížit výkon)?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2025 09:40
A na druhé straně je výborný "job" pořídit si veliký naftový generátor elektřiny a nabídnout ho ČEPS, aby si ho dálkově spouštěl, když v síti nastane nedostatek elektřiny.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist