https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/dusan-utinek-o-ujarmeni-lidu-podluzi-aneb-konecne-mame-chko-soutok
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dušan Utinek: O ujařmení lidu Podluží aneb konečně máme CHKO Soutok!

5.2.2025
Soutok Moravy a Dyje.
Soutok Moravy a Dyje.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jan Miklín / AOPK ČR
V mnoha článcích z poslední doby se objevila informace, že vláda schválila nařízení, jímž byla vyhlášena Chráněná krajinná oblast (CHKO) Soutok. Řada lidí, nejen profesionální ochránci přírody, ale i různí nadšení přírodomilové, si povzdychli „to to trvalo“. Někde se dokonce píše o letitém dluhu ochrany přírody. O tom, proč je tato část naší země jedinečná a úžasná nejen v našem českomoravském rybníčku, ale nejméně pohledem celé Evropy, se rozepisovat nebudu, to zaznělo už dříve. Jen se připojím k těm, kteří mají radost, že tento jedinečný kousek země je konečně plošně chráněn. Není tak docela pravda, jak argumentovali odpůrci tohoto záměru, že území je dostatečně chráněno i bez vyhlášení CHKO. Ono totiž není chráněno vůbec.
 
To, že je zařazeno do Evropsky významných lokalit, neznamená a nezaručuje tu potřebnou změnu hospodaření (především lesního) k hospodaření šetrnějšímu, s inspirací od našich předků a předchozích majitelů – Lichtenštejnů, jejichž personál uměl přírodní zdroje využívat tak, že ještě půlstoletí po jejich odsunu jsme hovořili o unikátních přírodních hodnotách tohoto území.

Míněny jsou především botanické a hmyzí druhy, které se jinde nevyskytují. Ještě se uvádí, že lesy na významné části CHKO jsou zařazeny do kategorie lesů zvláštního určení pro ochranu biologické různorodosti. Jednak to nic neříká místním a zároveň to neříká nic státní správě lesů, která by měla dohlížet na to, zda jsou lesy užívány s ohledem na funkci, pro kterou jim byla udělena tato extrovní kategorie, zprošťující od placení daně z nemovitých věcí. A zda se hospodaří tak, aby byla především naplňována ta převažující funkce, tedy ochrana biologické různorodosti neboli biodiverzity. Že je spousta článků, studií a hlavně důkazů, že v tomto území dochází k ohrožení a poklesu dochované biodiverzity, státní správu lesů zajímá minimálně.

To bylo něco k tomu nadšení, ale je třeba také podotknout, že všem se tento nápad nelíbil. K návrhu na vyhlášení CHKO Soutok bylo podáno 241 námitek vlastníků pozemků a obcí, a ještě dnes soudy projednávají na 30 žalob. První z nich již soud zamítl. Otázkou je, čeho chtějí po vydání příslušného nařízení vlády o vyhlášení CHKO docílit.

Veřejnost a zejména místní obyvatelé jsou strašeni tím ošklivým slovním spojením chráněné území, které má údajně znamenat, že je na toto území položen skleněný poklop a následně tam nesmí nikdo vstupovat a nikdo tam nesmí nic dělat. Všechno bude povolovat nebo rovnou dělat sama státní ochrana přírody.

Ale měli bychom nahlédnout do zákona o ochraně přírody (č. 114/1992 Sb.), co se v CHKO vlastně smí a nesmí, a kolik je na tom zastrašování pravdy, a zjistíme, že to není tak zlé.

Zprvu by se mohlo zdát, že je toho hodně, ale dá se to nějak zvládnout, ostatně i v 26 našich dalších CHKO žijí lidé, staví se domy a hospodaří se v krajině. Všechny jsou zajímavými turistickými destinacemi, z čehož má region nemalý ekonomický přínos, jen namátkou třeba Jeseníky.

Na vysvětlenou je vhodné zmínit, že v České republice máme zákonem stanoveny dvě kategorie velkoplošných chráněných území. Jednak to jsou národní parky (NP) a dále chráněné krajinné oblasti (CHKO). V NP chráníme (nebo bychom měli chránit) zejména přírodní procesy – jak se nám příroda bez našeho přičinění vyvinula, vyvíjí a dále se bude bez zásahu člověka vyvíjet; v CHKO chráníme dochovaný stav, tedy to, jak člověk krajinu – přírodu – pozměnil, a přitom v ní vytvořil něco úžasného a neopakovatelného, případně pomohl zachování něčeho, co by jinak zaniklo.

Velmi zjednodušeně, v NP chráníme proces, ať to stojí, co chce, a někdy se nám to třeba nemusí líbit, zkrátka chráníme vývoj. V CHKO oproti tomu chráníme a zlepšujeme přírodní stav krajiny vhodným způsobem hospodaření a péčí o ni samotnou. A proto inspirováni předchozími hospodáři musíme něco dělat.

K argumentům, že na Soutoku už Lichtenštejnové hospodařili, je nezbytné uvést, že hospodaření a zejména lesní, bylo do poloviny 20. století úplně jiné než dnes. Jen namátkou uvádím ty pro přírodu a biodiverzitu nejvíc kontroverzní dnešní postupy – celoplošná příprava půdy, aplikace chemických prostředků, umísťování těžeb dle zásady „vytěžit všechno, co se vytěžit dá“, spojení produkční funkce vyjádřené maximalizací těžeb s funkcí lesa v oboře. Zde mají lesní porosty sloužit především jako prostředí pro život a chov zvěře, což s tou produkcí dříví nemusí jít dohromady atd.

I dnes je dle zákona o ochraně přírody a krajiny možné v CHKO hospodařit, s tím omezením, že hospodaření povede k udržení nebo ke zlepšení jejich přírodního stavu. Ale tím se zaklínají všichni. Přece už za zmíněných Lichtenštejnů se hospodařilo. To je pravda, ono se hospodařilo už za dob Velkomoravské říše, jenomže úplně jinak než dnes.

Takže musíme hledat postupy, které nám umožní krajinu užívat a vytvořit nějaký hospodářský výsledek, byť asi ne maximální možný vyjádřeno v korunách. Ale to, co budeme dělat, nám zachová přírodní bohatství zděděné po předcích. A konečně bychom se měli naučit oceňovat přínos toho bohatství z minulosti pro náš dnešek. A hlavně zítřek.

K těm zákazům a omezením pro nově vznikající CHKO Soutok je třeba uvést, že to, co se vybudovalo před vznikem CHKO, zůstane zachováno, ať už jde o stavby, nebo například hodně diskutované obory. Regulován, či případně omezen je vznik nových zařízení. Řada různých regulovaných činností je uvedena přímo v onom nařízení vlády, jímž byla CHKO Soutok vyhlášena, někde jsou tam převzata omezení daná zákonem o ochraně přírody. Ale ani v něm se nejedná o absolutní zákazy, tyto činnosti je možné realizovat se souhlasem orgánu ochrany přírody. V tomto případě se souhlasem Agentury ochrany přírody a krajiny, Správy CHKO Soutok. Není tedy možné tvrdit, že něco nejde, ono to jde, ale musíme to s někým dalším probrat a musíme to umět obhájit.

Protože ne všechny naše úžasné nápady budou úžasné i po více letech. A o tom by měli přemýšlet všichni ti, kteří v této nádherné krajině žijí, zda ten odpor, námitky a žaloby nejsou vedeny několika jedinci, jejichž cílem je dosažení okamžitého prospěchu pro dnešek, protože „já tady žiju teď“ (a co bude zítra, na to raději nemyslím).

Je tedy potřeba si pořádně přečíst, co je uvedeno v zákoně o ochraně přírody a krajiny o ochraně území v CHKO a hlavně, co je uvedeno v samotném nařízení vlády, jímž byla tato CHKO vyhlášena. Pak zjistíme, že chceme-li žít podle hesla „Tuto zemi jsme si vypůjčili od svých dětí“ a chceme tuto krajinu a hodnoty v ní skryté zachovat, jsou ta omezení namístě. Ne že něco nesmíme, ale abychom to směli, musíme své konání provádět v souladu se zajištěním cennosti tohoto jedinečného území na jihu Moravy, nikoliv jen hledat vlastní jednostranně správné řešení. Výsledek jednání a dohadování všech zúčastněných stran pak má sloužit k zachování, případně obnově bohatství přírody a krajiny, kterou jsme zdědili. Nespadla nám z nebe, máme za ni odpovědnost. Řada hodnot nám bohužel před očima mizí.

Hlavní poslání budoucí správy CHKO Soutok by mělo být především vysvětlování a vzájemná komunikace s partnery v regionu (samosprávami, hospodařícími subjekty a místními obyvateli). A jsem si jist, že zástupci ochrany přírody si jsou vědomi toho, že regulace a zákazy jsou až to poslední. Všichni bychom si měli vážit dochovaného bohatství zdejší krajiny, krajinných dominant i biodiverzity lužního lesa, a starat se o to dál pro naše potomky a následovníky.

A o tom by měla CHKO Soutok být především, připomínat si historii, která se zde otiskla nejen v počátcích našeho státu i to, jak dokázali poslední šlechtičtí vlastníci v této krajině hospodařit. A jak se nám při tom všem konání zachovala až dodnes úžasná příroda ….


reklama

foto - Utinek Dušan
Dušan Utinek
Ing. Dušan Utinek, Ph.D. je odborný lesní hospodář, poradce v oblasti lesnictví a ochrany životního prostředí a soudní znalec pro oceňování pozemků a trvalých porostů. V minulosti působil jako vedoucí oddělení národních parků na MŽP.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (49)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

5.2.2025 06:02
Dobrý den přeji pane Utinek. Článek dlouhý, plný polopravd a lží. Zcela zjevně nesledujete pohyb kolem Soutoku. Pokud ano, musí Vám být jasné, že cílem je likvidace jak chovu zvěře, tak dosavadního hospodaření. Aby toho bylo možné dosáhnout, je bezpodmínečně nutné změnit status ochrany území.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.2.2025 06:09 Reaguje na Michal Ukropec
to nevím, co se děje okolo Soutoku, ale vím co se děje v CHKO, pozitiva se projeví. Celistvá ochrana území má primární i sekundární projevy na území a domnívám se, že si toho budou časem lidi i považovat, stejně tak jako jinde...
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.2.2025 08:58 Reaguje na Jaroslav Řezáč
32 let už bydlím v Táboře, takže na Soutok to mám z ruky, ale uvidíme.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.2.2025 14:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Otázkou je "kde jinde si lidé považují toho", že jsou v CHKO? Ono mnohde již dnešní CHKO není tím CHKO z před třiceti let.
Odpovědět
su

5.2.2025 22:18 Reaguje na Michal Ukropec
Samozřejmě, že cílem je likvidace chovu zvěře a dosavadního hospodaření! Protože jak dosavadní chov zvěře, tak dosavadní hospodaření je špatné - nebo chcete obhajovat chemizaci lesa, frézování půdy a přezvěřené obory s vypaseným podrostem???? Už kvůli lidem jak jste Vy přišla CHKO v pravý čas!!!
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.2.2025 02:18 Reaguje na
O jaké "chemizaci" lesa mluvíte? Stejně tak ten vypasený podrost asi nebude zrovna problém Soutoku.
Odpovědět
JO

Jarka O.

6.2.2025 15:48 Reaguje na
Vždyť se dá levněji dělat smluvní ochrana – v Natuře. Obory vadí?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

9.2.2025 18:23 Reaguje na
A kdo to chemizuje? Lesy České republiky? Držitelé všech možných i nemožných ekologických certifikátů? Nebo chcete říct, že ekologismus i s certifikáty je metla přírody? V tom případě jsme za jedno, a je nutné vše eko a bio postavit mimo zákon.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.2.2025 06:18
NP chrání sice proces ale nejde zeď zbourat hlavou. Ti, lidé nejdříve na to musí přijít sami.
Chránit biologické procesy jsou zdravé procesy, protože jsou přirozené je zásadní ale z toho důvodu by NP měla být celá ČR. Není to zkrátka o tom, že se na to budeme koukat přes plot "malých" NP to by měl být cíl a snažit se o něj.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.2.2025 09:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ha! A všude nasazen nějaký ten uvědomělý stranický důvěrník který na vše dohlédne a nahlásí. Všechno bylo naše, a všechno jsme si chránili. To už tu bylo do roku 1989. Děkuji, nechci!
Odpovědět
OT

Ondřej T.

5.2.2025 10:59 Reaguje na Michal Ukropec
Aha, tak podle Vás jsme si před rokem 1989 chránili přírodu?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.2.2025 11:22 Reaguje na Ondřej T.
Samozřejmě! Vy jste nečetl Rudé právo? Bohužel způsob i výsledky stejné jako nyní za zelených. Samý dohled a samá devastace.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.2.2025 13:09 Reaguje na Ondřej T.
Pane Ondřeji,chránili.V každé době děláme co je možné.I tehdy se někteří soudruzi snažili o nemožné.Jako dnešní.Rok 89 a RP s tím nemají co dělat.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.2.2025 14:24 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No, pokud chcete být součástí divoké přírody kde přírodní procesy hrají prim tak se vystěhujte někam na Sibiř nebo do Kanady. Tam sto kilometrů od civilizace se na přírodní procesy nemusíte jenom koukat ale můžete být přímo součástí těchto zdravých biologických procesů. Pokud by se vám to z nějakého důvodu nelíbilo a nechtěl jste se vzdát vymožeností civilizace tak druhá možnost kterou máte je návštěva psychiatra a hospitalizace na tom správném uzavřeném oddělení.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.2.2025 17:25 Reaguje na Jarek Schindler
bych si vystačil asi s tím, že " pokud chceme využívat darů naší Země, tak nám to zároveň nedává právo jí ničit". Tedy ještě budeme muset zaznamenat posun k respektu od svého egoismu a snahou plundrovat biologii a udržitelnost. Pořád jsou dost velké rezervy.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.2.2025 09:00 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To jste nějak daleko uskočil od toho , že by NP měla být celá republika. Ano, souhlasím, že pokud někdo někde žije tak chce žít v co nejméně "zničené" krajině. No a díky tomu zde máme pořád zachovalé oblasti se vzácnou přírodou, kterou dnes dezoláti najednou, nehledíc na ty co se do dnešní doby o tu vzácnou přirodu starali, chtějí za každou cenu chránit. Akorát z ochrany vzácné, zachovalé krajiny se rychle stane ochrana nějakých procesů. Bohužel , to co tvrdíte , že přírodní procesy jsou zdravé procesy není pravda. Vy určitě nevíte do jakých základních škatulek přírodních procesů se ty dají zařadit. Pokud to víte tak mi na tuto otázku odpovězte. Možná potom pochopíte že NP a přirodní procesy na ploše celé republiky je nebetyčná blbost.
Odpovědět
va

vaber

5.2.2025 09:23
Člověk je nalezlý všude a jakmile někdo chce jeho vliv nad sebemenším územím omezit ,už se začnou ozývat ti ,co chtějí zachraňovat přírodu sami a jinak,ti co mají strach o svoje majetečky a zisky, ti co z toho začnou dělat politickou aféru a omezování svobody atd.
Za vším je obvykle hamižnost a ne zájem o přírodu a její ochranu. Nejlepší ochrana přírody je ,když v ní není člověk. Všechna místa na planetě, kde se uchovala krásná a bohatá příroda ,jsou daleko od člověka.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

5.2.2025 09:29 Reaguje na vaber
"ti co mají strach o svoje majetečky a zisky"
To zní jako z příručky pro rozkulačování z 50. let.
Odpovědět
va

vaber

5.2.2025 09:50 Reaguje na Peter Sládek
já tu příručku neznam, ale znám lidi
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

5.2.2025 09:51 Reaguje na vaber
1**
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.2.2025 14:43 Reaguje na vaber
Je zajímavé že omezovat vliv nad uzemím chtějí většinou ti co s tím uzemím nemají absolutně nic společného. A pokud je někde něco cenného a vyjimečného tak je to většinou hlavně díky starosti a prací těch místních. Pokud se něco cenného dochovalo do dnešní doby tak by se měly v první řadě chránit procesy co to uzemí vytvářely a do dnešních dní nam zachovaly. Někde to je lidská práce. Zkoumat přírodní procesy a nechat se opájet silou těchto procesů, silou přírody můžete i na smetišti, když ho přírodě ponecháte. Na to opravdu není potřeba ničit to cenné a krásné co ještě máme.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.2.2025 11:18
V mnohém musím s p. Utinkem souhlasi. Jde o to, žr není jaksé jak se situace vyvine. moc bych si přál, ocituji:... k hospodaření šetrnějšímu, s inspirací od našich předků a předchozích majitelů – Lichtenštejnů, jejichž personál uměl přírodní zdroje využívat tak, že ještě půlstoletí (století) po jejich odsunu jsme hovořili o unikátních přírodních hodnotách tohoto území...Tedy hospodařit, ale:
...A zda se hospodaří tak, aby byla především naplňována ta převažující funkce, tedy ochrana biologické různorodosti neboli biodiverzity. Že je spousta článků, studií a hlavně důkazů, že v tomto území dochází k ohrožení a poklesu dochované biodiverzity, státní správu lesů zajímá minimálně...
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.2.2025 11:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
To je právě ono! Státní správa lesů má všechny ekologické certifikáty! A co je eko, to je samozřejmě proti přírodě. Mě nevadí rozumné hospodaření v přírodě. Mě vadí ekologické hospodaření. Šumava, České Švýcarsko, solární parky, lány energetických plodin na ekologická biopaliva. Všechno je to EKO!, a všechno to škodí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.2.2025 13:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
s inspirací od našich předků a předchozích majitelů – Lichtenštejnů, jejichž personál uměl přírodní zdroje využívat ....

Když se před cca 150 lety začala budovat železnice Vídeň - Břeclav - Olomouc, na kterou bylo potřeba mnoho pražců, tak kníže Lichtenštejn viděl dobrý zisk a nechal smýtit skoro všechny duby na Soutoku. Mimo to byly každým rokem zaplněny ohromné sklepní prostory valtického zámku metrovými poleny, aby bylo v zimě čím topit. Je třeba vědět, že kníže vytápěl jen několik objektů a že poddaní si mohli nasbírat jen větve., příp. vykopat pařezy. Proto také byly lesy čisté od všelijakého klestí.
Mimo to se v lesích pásla prasata, hrabala se hrabanka na podestýlku a i řezaly mladé větve s listím na krmení dobytka. Všechny louky kolem rybníků byly samozřejmě vysekané na seno a ještě se tam pak pásl dobytek. No a vysekávaly se i rákosiny, také na podestýlku.
A tak tedy vznikla ta unikátní krajina, kterou obdivujeme a chceme obnovit. Jenže už nejsou ti poddaní pracující i 3 dny v týdnu zdarma na panském, nejsou ty drobné chovy s nutností vysekat kdejakou mez, nejsou chudáci, kteří by v potu tváře obdělávaly plochy mezi nově vysazovanými stromky, příp. na rybničním dnu během letnění. Takže nyní je nezbytné užít mechanizaci i chemizaci, a pokud někdo chce na Palavě pást své stádo ovcí a koz, aby byly "přirozeně" udržovány stepní trávníky, musí mu za to CHKO platit.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

5.2.2025 13:41 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Sice nejsou poddaní, ale jsou dotace. A na ty se poskládají i ti nepoddaní. I ti co podali 241 námitek a 30 žalob. Budou jen "regulováni případně omezeni".
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.2.2025 13:58 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Na Pálavě kozy?Koza bezoárová to v minulosti hodně devastovala.Já to znal asi do r.1980.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.2.2025 14:05 Reaguje na Emil Bernardy
Koza bezoárová nahrazovala spásání ovcemi. Po přemístění koz, tam to spásání náletů a spol chybí, tak se tam chodí vytrhávat a kosit křoviňákama. Podle mě byla lepší koza než EKO.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.2.2025 08:42 Reaguje na Michal Ukropec
to si děláte legraci.Kozy v létě vyschlou vegetaci, vápenec zničily.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

7.2.2025 13:38 Reaguje na Emil Bernardy
Tam na vápenci bylo sucho vždy. Jinak vápencové podloží miluju. moc se mi líbí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.2.2025 17:56 Reaguje na Emil Bernardy
V 50 letech byl kopec z jihu holý protože se pásly kozy domácí. Po odsunu je nahradila Koza bezoárová, nesmyslně vy místěná jako "NEPŮVODNÍ" ač je to ta samá koza. viz http://www.casopisveronica.cz/clanek.php?id=1858
Pokládám to za chybu CHKO.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.2.2025 23:11 Reaguje na Slavomil Vinkler
Není to ta samá koza a protože se pohybovaly volně, soustřeďovaly se jen na některých místech, které zničily, třebas svahy kolem Martinky, kdežto jinde stepi vesele zarůstaly. Já ovšem měl na mysli řízenou pastvu domácími zvířaty, přeháněnými tak, aby vypásly trávu a okousaly keře, ale porost nezničily.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.2.2025 08:00 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Prosimvás, i malá vydupaná plocha, pokud není všude, je biodiverzita, a některé organismy ji potřebují. Musí to však mít úměrnost k ostatnímu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.2.2025 08:03 Reaguje na Slavomil Vinkler
Viz například záchrana okáče skalního na Rané, kdy neposlušní paraglajdisté tam vydupali chodníky, což umožnilo přežít bezzásahovou "ochranu" cílového druhu.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

6.2.2025 12:11 Reaguje na Slavomil Vinkler
"Malá vydupaná plocha"? Stráně okolo Martinky, kam se kozy v zimě stahovaly, aby byly na slunci a schovávaly se pod převisy, byly totálně rozdupané, drn zničený a rostlinky vykousané. Pod převisy vrstva bobků. Právě to rozdupávání drnu na prudkých svazích a "hnojení", té stepní flóře škodilo nejvíc. Kdyby ty kozy - nebylo jich moc - pravidelně migrovaly po celé dostupné ploše, od Martinky až na Stolovou horu, zřejmě by proti nim nikdo nic nenamítal.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.2.2025 09:50 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Celá plocha jihu Děvína, Děviček, Kotle byly vypasené a vydupané tak akorát. Já to pamatuji. No žraly i květenu, ale ta přežívala. Po vymístění koz se sice na chvíli velice spravila, ale nyní mizí zarůstáním a musí tam zasahovat člověk trvale.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

7.2.2025 13:40 Reaguje na Slavomil Vinkler
Právě!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.2.2025 11:38 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já jsem specificky zmínil svahy kolem Martinky, kam se pod převisy stahovaly kozy v zimě, a totálně ta místa zničily. Problémem samozřejmě bylo, že je nebylo možné přehánět, aby všechny dostupné plochy byly vypásány zhruba stejnoměrně. To při volném pohybu zvířat nelze zajistit.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

6.2.2025 12:17 Reaguje na Slavomil Vinkler
Před nějakými 200 lety byly velké části Palavy bez lesů, kde se dalo pásl se dobytek, na vhodných místech - Stolová hora - se sklízelo seno. Ale v tu dobu také výrazně více pršelo, na Palavě byly nejméně 3 prameny. Jeden v Soutěsce, druhý nad H. Věstonicemi a třetí nad Pernou. I ten byl tak silný, že u něho bylo napajedlo pro dobytek. Ještě v 60. letech tam dva prameny pamatuji - nad Věstonicemi a v Soutěsce. Nyní i ten v Soutěsce prakticky zanikl. Všechny byly napájeny dešťovou vodou.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.2.2025 14:58 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Prostě a jasně Utínek zase účelově lže. Ono je třeba si uvědomit že teprve v šedesátých letech byla snížena nejvyšší možná plocha paseky na 3 ha a nyní je to 1 ( vyjímka 2) ha. Stýská se snad panu Utínkovi po stohektarových pasekách? Dřív se začalo těžit na jedné straně lesa ( údolí, hory ) a skončilo na druhé. No a techniku nahrazovala lidská síla stovek pracovníků. Samozřejmě nebyla fréza ale pařezy se kopaly ručně a k zetlení tam nezůstal ani ten klest. Co pan Utínek ale krásně popsal je fungování NP. Diví se snad potom někdo, že místní v případě Křivoklátska se nechtějí za plotem svých domovů kochat přírodními procesy ale chtějí tam mít přírodu na kterou jsou zvyklí.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.2.2025 18:17
Často cestuji i mimo EU, směr Balkán a dal.
Jeden praktický postřeh, jakmile opustíte EU, jde biodiverzita strmě nahoru.
Proč tomu tak je, nechám na zasvěcenějších.
Vše na co sáhne EU eko ruka doslova chřadne.
O Soutoku si nedělám iluze.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.2.2025 20:45 Reaguje na Miroslav Vinkler
Souhlasím. Mimo EU totiž nefungují dotované neziskovky.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.2.2025 23:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
No, to je otázka. Pokud jsem já přišel na Balkán, a vůbec všude ve Středomoří, EU neEU, všimnul jsem si, že tamní krajina je totálně zdevastovaná. Ovšem spolucestující, laici, se divili, co se mně nezdá. Jediný stát, který plánovitě zalesňuje holé kopce je Izrael.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.2.2025 07:58 Reaguje na Jaroslav Pokorný
No pravdu máte oba. Vybydlená krajina středomoří je dílo chytrých římanů všude kam dosáhli. Ale v horách je nádherná biodiverzita.
Odpovědět
MS

Martin Sedlak

10.2.2025 10:20
".. dá se to nějak zvládnout, ostatně i v 26 našich dalších CHKO žijí lidé, staví se domy a hospodaří se"
Jako obyvatel jedne tech 26 vyvolenych oblasti, ktery se v ni nejen narodil, vyrustal a zije, ale i take hospodari jako maly zemedelec, mohu bezpecne rict:
1. ZOPK je predevsim nastroj MZP a AOPK, ktery ma jejich urednikum dodat maximalni pravomoce formou stanovisek, kde jednotlivy urednik zavazne diktuje sve nazory, aniz by za to nesl jakoukoliv odpovednost, pripadne musel odborne zduvodnovat
2. Tyto organy pak pod heslem "ochrana prirody a krajiny" ideologickym diktatem urcuji, co kdo se svym majetkem muze delat a co ne.
3. Dusledkem je naprosto autoritativni chovani AOPK, ktere opojeno moci, kterou ma a podporovano svym pravnim oddelenim siri tu spravnou ideologii, z penez danovych poplatniku kralovsky plati zakladani agrosadarskych systemu a jejich naslednou peci spriznenemu spolku, ostatnim vystavuje zakaz vysadby stromu na ttp s oduvodnenim, ze opad listu ze stromu skodi prirode, ...
4. AOPK zcela selhava, nema opravne prostredky, kaze vodu a opiji se vinem. Jedna v rozporu s verejnym zajmem, pusobi obcanum ekologickou a ekonomickou ujmu na majetku a odmita za to nest odpovednost. Jejich nazory jsou extremisticke a neumi je odborne obhajit a argumentovat. Vytvari si svuj svet a svou pravdu mimo odborne kruhy a skodi prirode. Neumi a nechce vnimat ekosystem jako celek. To vse jen diky spatnemu a staremu ZOPK
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.2.2025 11:49 Reaguje na Martin Sedlak
Neviděl bych to tak černě, ale rozumím vám. Jako úředník jsem v 90. letech se zákonem pracoval a považoval jsem ho za velmi dobrý. Já jsem ovšem měl už dlouholeté zkušenosti jako laický ochránce přírody a měl jsem (mám dosud?) slušné znalosti o problematice. Sice jsem nebyl soukromý podnikatel, ale dobře jsem chápal, že my, úředníci, žijeme z daní podnikatelů a tak že je nesmíme dusit, ale co nejvíce pomáhat, aby hospodařili co nejlépe, ale zároveň aby ŽP nebylo poškozováno. Většinou jsem se s nimi dokázal domluvit k oboustranné spokojenosti.
Ovšem měl jsem zkušenosti s podnikateli kteří viděli jen svůj zisk a následky podnikání je nezajímaly. Tak ti by si skutečně mohli stěžovat, že jsem je omezoval. Ale vždy jsem si dokázal své rozhodnutí obhájit, pokud třebas podali stížnost či odvolání.
No a také jsem leckterého kolegu úředníka marně přesvědčoval, aby "tupě" neuplatňovaly zákony, ale aby se snažili o jejich rozumný výklad a aplikaci dle konkrétních podmínek.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.2.2025 18:49 Reaguje na Jaroslav Pokorný
1*!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.2.2025 07:43 Reaguje na Jaroslav Pokorný
To,co píšete v předposledním odstavci je normální,jsme různí.Stačí chvíli je automobilem.Ale to víme oba,všichni.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

11.2.2025 18:48 Reaguje na Martin Sedlak
Souhlasím.
Odpovědět
JW

Jiří Wenzl

12.2.2025 10:14
Nevím co je myšleno, že lesníci se snaží " vytěžit, co se vytěžit dá". To jakože nerespektují platný LHP, těží si jak se jim zlíbí, navzdory tomu, že si tím podřezávají větev, na které sedí?🤔
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist