https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/rodina-orlu-morskych-jedina-v-chko-zelezne-hory-byla-nejspis-otravena
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rodina orlů mořských, jediná v CHKO Železné hory, byla nejspíš otrávena

18.6.2025 18:34 | PRAHA (Ekolist.cz)
Foto | Vlastimil Peřina / AOPK ČR
Mrtvá rodina orlů mořských byla nalezena koncem května v chráněné krajinné oblasti Železné hory. Pracovníci Agentury ochrany přírody a krajiny ČR se spolu s kroužkovatelem z České společnosti ornitologické vydali označit mládě na hnízdě. To bylo ukryto v rozsáhlých lesích u městysu Včelákov. Namísto radosti z úspěšného hnízdění vzácného dravce je však čekal šok. Mrtvý rodičovský pár ležel na zemi pod hnízdem a v koruně vysokého stromu bylo na hnízdě mrtvé mládě.
 
Policie ČR řeší případ jako podezření na spáchání trestních činů týrání zvířat, pytláctví a neoprávněného nakládání s chráněnými volně žijícími živočichy. Velmi pravděpodobnou příčinou smrti orlů je otrava pozřením návnady otrávené karbofuranem. Na místo byla též přivolána psovodka České společnosti ornitologické se speciálně vycvičenými psy.

„Jednalo se o jediný známý pár v celé chráněné krajinné oblasti. Poprvé zahnízdil před čtyřmi lety, symbolicky v roce třicátého výročí jejího vyhlášení. Nález těchto mrtvých majestátních dravců nás všechny, kdo jsme tam byli, hluboce zasáhl. Navíc se podle kroužku ukázalo, že samce orla před několika lety kroužkoval jako mládě na hnízdě na Havličkobrodsku stejný kroužkovatel,“ konstatuje Vlastimil Peřina z AOPK ČR.

Orel mořský se živí především rybami a případně i nalezenými mršinami, čímž plní důležitou sanitární funkci. Právě to se mu však často stává osudným, protože Česká republika je bohužel stále i v dvacátém prvním století zemí, kde případů barbarského trávení volně žijících živočichů neubývá.

Karbofuran je vysoce toxický nervový jed, který způsobuje ochrnutí dýchacího svalstva a smrt udušením. Každoročně jsou jím u nás otráveny stovky zvířat, zejména dravců, vyder a kun. V krajině jsou totiž kladeny otrávené návnady, granule, maso, vnitřnosti či části mrtvých zvířat. Látka je vysoce toxická a k smrtelné otravě stačí i nepatrné množství. Dříve se používal v zemědělství jako součást insekticidu, už řadu let je to ale zakázáno.


reklama

foto - Šůlová Karolína
Karolína Šůlová
Autorka je tisková mluvčí Agentury ochrany přírody a krajiny.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (29)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.6.2025 19:01
Jestli ta sanitární funkce se orlům nestává osudnou v momentě otravou botulismem. U kuřat stačí pozření larev much, orli zřejmě berou i nelezenou mršinu s Clostridiemi. Po třech týdnech by otrava karbofuranem měla být potvrzená, nikoliv ve fázi podezření. Holt, nebývá vždy k dispozici zdravotně nezávadná potrava...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.6.2025 21:39 Reaguje na Karel Zvářal
Celkem nedávno byly odborné kruhy proti repatriaci skaláka, neb údajně "u nás nemá vhodné stromy pro hnízdění":-)) Jak vidno, větší o.mořský stromy nachází, avšak s tou potravou to moc slavné nebude. Rybníčky nějaké jsou, jen každý den asi na hladině hore břichem nic neplave, a i ryby se naučí být opatrné... Při tolika predátorech v krajině (prase, liška, krkavec...) z padliny po noci moc nezbude, možná nějaká hodně zamušená. Prostě každý boom jednou končí, jen o kosti není žádný zájem... a jak opakovaně hlásám - ten bradáč by nouzí u nás netrpěl. Což u o.mořského nelze s jistotou říci. (Oči ikonistů by "jedly", ale úživnost krajiny je o něčem jiném.)
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.6.2025 10:58 Reaguje na Karel Zvářal
Často může jít o to, že vydra někomu zlikvidovala rybník s matečným hejnem např pstruhů či candátů. No a výsledek...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

19.6.2025 11:43 Reaguje na Karel Zvářal
Tak nějak to může být.Otevřel bych ústa až budu mít jasno a neházet hnůj na kohosi.Poblíž majitel sanoval rybník právě proto před pár roky.Hynutí kachen.Dotace.Kdyby to dělal za své,utratil by prý zlomek peněz.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.6.2025 12:01 Reaguje na Emil Bernardy
Přišlo mi divné, že pod hnízdem byl celý pár. Karbofuranu se říká "tříkrokový jed", s takovou kořistí by samec zřejmě k hnízdu nedoletěl, ale zůstal na místě s kadaverem. Na takové apriorní závěry jsem alergický, čehož si již pozorný čtenář nejednou všiml. Zkušenosti k nezaplacení...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

19.6.2025 15:45 Reaguje na Karel Zvářal
Průběh po přijetí návnady neznám,ale otrávené ještě žijící psy jsem viděl,snad tři... průkaz opravdu musí provést laboratoř.Střílet toto od b oku je špatně.
Odpovědět
RL

Radim Lindovský

18.6.2025 19:31
Orel Mořský je na území ČR původní druh? Díky za info?
Odpovědět
Pe

Pepa

18.6.2025 19:41 Reaguje na Radim Lindovský
Ano. Nz.
Odpovědět
pa

pavel

18.6.2025 23:56 Reaguje na Radim Lindovský

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Pe

Pepa

18.6.2025 19:45
Další vizitka našich zákonodárců, pokud se tedy potvrdí karbofuran. Pokud už usvedci jednoho travice ze sta, tak mu dají podmínku, tedy nic proč by prestavali v páchání trestných činů.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.6.2025 09:18
Většina článků o trávení zvířat mi připadá aktivisticky uspěchaná. Jsou vždy zveřejněná při pouhém podezření z úmyslné otravy a po uzavření případu už o tom nikdo nic nenapíše. Že by se podezření nepotvrdilo a aktivistům stačí pouze zveřejnit podezření? Byli orli vůbec otráveni úmyslně a nebo vůbec otrávení? Jinak o orlech mořských mám i jiné poznatky, než že loví
pouze ryby a konzumuje mršiny. Mému známému postupně zlikvidovali chov
nosnic na které létali jako do supermarketu. Smutně se koukal jak drze
orel přilétal i v pravé poledne pro svůj oběd na dvůr domu, kde na něho
štěkal pes a známý ho zaháněl startovací pistolí. Nebál se ani střelby
a lovil dál. Nedivím se pak, když někomu dojde trpělivost a dopadne to
pro orly tragicky. Lidé, které živí příroda, odjakživa likvidovali
potravní konkurenty a ty, co živí něco jiného, konkurenti nevadí. Je
třeba hledat kompromis a nejít ode zdi ke zdi, ale to mnozí odmítají
pochopit. A nebo to dělají schválně, aby měli následně důvod hanit ty
druhé za opačný přístup? Včera tu kroužilo 5 kání (staré + mladé) nad
zástavbou(okraj města) v naději, že naleznou taky asi mršinu, protože
v metr vysoké trávě, pšenici a řepce toho asi moc neuloví stejně, jako
v hustém klestím a padlými stromy zapraseném lese. Myšilovové potřebují
přehledné a nízké porosty a tak dají rovněž zavděk mršinám třeba těch
posečených srnčat a zajíčků. Jak píše pan Zvářal, rizikem taky bývá
i botulismus a nejen on. Může jít často o druhotnou otravu například
lovením přiotrávených potkanů z okolí měst a nebo u mořských orlů
mrtvých potkanů v řece a nebo na hladině stojatých vod. Takže si
počkám na závěr veterinární pitvy a očekávám, zda bude podezření
potvrzeno a nebo vyvráceno.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

21.6.2025 19:40 Reaguje na Břetislav Machaček
1**
Odpovědět
sv

s v

22.6.2025 11:37 Reaguje na Břetislav Machaček
JInými slovy travič machaček, zveřejňuje svoje aktivistické uspěchané bláboly. Nejspíš se bojí, že by mu otrávený orel sebral jeho poslední slepici.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

22.6.2025 21:50 Reaguje na s v
Pomalu měsíc a paní mluvčí pořád mlží? Za tu dobu by se asi již mohlo a hlavně mělo na 100 % vědět co uhyn způsobilo a ne tu pořád dokola vykládat něco o možném či nemožném.
Odpovědět
sv

s v

23.6.2025 09:33 Reaguje na Jarek Schindler
Fantasmagorie, že mluvčí bude průběžně uvolňovat informace ze spisu bere vážně jen ten co žere seno.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

23.6.2025 12:19 Reaguje na s v
Od toho tam snad ta mluvčí je aby používala relevantní údaje doplňované o nové poznatky. No a že zrovna vám takové nic neříkající kecání inponuje. Vůbec se tomu nedivím. Znovu opakuji, že pomalu za měsíc by již mohla paní mluvčí vědět a ne neustále spekulovat. No a pokud nechce "uvolňovat informace" , tak ať je neuvolňuje a nic nepíše. To by mohl zase pochopit i anonymní SV.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.6.2025 09:11 Reaguje na s v
Žvanilům od PC jako vy orel slepici nesežere a tak tleskáte
množení predátorů do stavu, kdy je příroda už není schopna
sama uživit a tak se uchylují k příživnictví u chovatelů.
Odvěký byl souboj lidí s přírodou o přežití až do doby, kdy
převládl HOMO PANELÁKUS, který potraviny nakupuje v obchodě.
Tomu je ukradené, že jeho ikony ochrany přírody po sežrání
přirozené kořisti kradou vesničanům výsledky jejich práce.
Nedávno jsem slyšel pláč, že se do ochranné sítě nad
výběhem drůbeže zamotal dravec a tak čekám, že i ty budou
brzo zakázány. Musíme přece ty dravce krmit a nechránit
svoji drůbež, aby je HOMO PANELÁKUS mohli obdivovat.
A čím větší a drzejší predátor, tím je viditelnější
a oblébenější na rozdíl od jeho kořisti. Doufám, že
po období zelené idiocie přijde opět období zdravého
selského rozumu a nastolení úměrnosti predátorů a
jejich kořisti. Vzácný tvor je vzácný od slova vzácný
a nikoliv všudypřítomný. Všudypřítomná má být jejich
kořist a nikoliv hladovějící predátoři, kteří vezmou
za vděk i mršinám otrávených potkanů z okolí měst.
Odpovědět
sv

s v

23.6.2025 09:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Chápu, homo slepicus machaček je zřejmě člen prvobytně pospolné společnosti a existenčně závislý na své slepici, bez které by umřel hlady. Sice by stačilo, aby si machaček opravil plot do té míry, aby mu ty jeho výrobní prostředky neutíkaly z toho vyzobaného placu během suchých a teplých dní připomínající beton pokrytý slepičinci. Pak mu náhodní psi nebudou dávit slepice. Ale to ne, machaček bude raději cílit na orla, kterého v Dolní Lutyni viděli naposledy nejspíš během Velké války.
Odpovědět
Ra

Radek

19.6.2025 09:43
Čtyři mrtví vlci nalezení na Jesenicku byli pravděpodobně otráveni . Podobný titulek u orlů zůstane pravděpodobně bez objasnění jako u udajných vlků na Jesenicku . Paní Šulová , dozvíme se jak to bylo opravdu ?
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

19.6.2025 10:14
To že se najdou úhyny také důkaz, že se jim v naší přírodě daří a prosperují. Travičství neobhajuji. U nás v Polabí jsou orli mořští docela běžní. Berou vše i od silnic a někdy si konkurují s krkavcem (ten je dle mého soudu u nás přemnožen). Pokud nebude státní správa vytvářet podmínky pro skutečný management predátorů a zároveň neustále omílat přemnoženou spárkatou zvěř, budou excesy s travičstvím přibývat. Prostředí má jen určitou úživnost ( dnes se nazývá kapacitou prostředí) a více jedinců se tam prostě nevejde.. Možná by se měli tyto ikonické dravé druhy také přikrmovat (odváděcí přikrmování), ale to už je zcela jiná otázka.
S botulismem by zatočilo například i tz. letnění rybníků ( stačilo ba 1x za 10let).
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.6.2025 10:38 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Aby zabránili otravám supů, vozí ve Španělsku pravidelně na příkrmiště kádě s hygienicky nezávadným masem. Slétají se tu ne desítky, ale hned stovky těchto mrchožravých ptáků! Během několika minut je "stůl" čistý, dravcům vydrží příkrm na několik dnů až týden.

Stupidní lpění na "bezzásahu" u nás vede logicky k tragickým koncům, přičemž řešení (napodobením) se nabízí samo. Jako ekolog bych byl všemi deseti pro, nebaví mě číst neustále o všemožných otravách, alis přirozených úhynech vto. Protože není-li v krajině dostatek přirozené potravy, berou potom (nejen) ptáci všechno, viz "hnusné" smeťáky se stovkami racků, čápů a krkavcovitých. Že toto nechtěné/ "trpěné" dobroserství k ničemu pozitivnímu nevede, je asi jasné každému, kdo problematice vztahů predátor-kořist aspoň trochu rozumí. Krkavci a velcí racci jsou přemnožení, zde evidentně chybí predátor typu nějakého megasokola, který by se o snížení početnosti postaral. A pokud ne on, je na řadě klíčový druh. Koukat na tento ekobordel je doslova utrpením.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.6.2025 09:47 Reaguje na Karel Zvářal
Supi jsou ale zvláštní případ, jsou velmi citliví na rezidua různých používaných látek v chovech zvířat i u lidí. V Indii na diclofenak, ve Śpanělsku třeba na některá antibiotika.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.6.2025 15:02 Reaguje na Radim Polášek
To jsem nevěděl, děkuji!-)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

22.6.2025 22:05 Reaguje na Radim Polášek
Četl jsem článek kde dávají právě u afrických supů jejich otravy do souvislosti s olověnými střelami.
" „Jediné logické vysvětlení pro tyto vzorce je, že olověné střely jsou zdrojem otravy,“ potvrdila Beckie Garbettová, která se na studii podílela. Výzkum probíhal ve spolupráci s neziskovou organizací Raptors Botswana. V důsledku výsledků této práce dospěla nezisková organizace k tomu, že požaduje národní zákaz používání olověných kulek, aby se minimalizovaly negativní dopady střelby na supí populace.
Ochránci přírody tento problém doposud neznali; netušili, že by mohlo olovo ze zastřelených zvířat mít tak zásadní dopad. Zatím se mluvilo hlavně o tom, že supy zabíjí v Africe především hromadné úmyslné trávení – nejčastěji za ním stojí farmáři, kteří líčí nástrahy na predátory.
Vědci, kteří pro Raptors Botswana pracují, věří, že alternativní neolověná munice, která už se používá v některých zemích, by mohla supům pomoci".
Dokonce v tom článku uvádí. že: " Existuje totiž nejméně jeden případ, kdy už jeden živočišný druh málem vyhynul. Jednalo se o kondora kalifornského, který během 19. století prošel extrémním snížením stavů. Hlavní příčinou byl lov ale především častá otrava olovem".
Prostě a jasně, člověk se nestačí divit.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.6.2025 17:08 Reaguje na Jarek Schindler
Ano, otravy ptáků olovem jsou častá realita. Ptačí žaludek je na rozdíl od vašeho svalnatý a rozememe střelu tak, že se stráví celá. Skutečně s tím mají problémy zejména vrubozobí a mrchožrouti. Např v Kalifornii zachraňují některé kondory vícekrát, ono jich je asi do sta ks.Taky se mrchožrouti tráví diclofenacem (někdy náhodně- zaléčeným dobytkem, někdy záměrně), neb ten je pro plazy a ptáky velmi jedovatý na rozdíl od savců.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

23.6.2025 16:06 Reaguje na Karel Zvářal
Ve velkochovech pravidelně hyne určité % chovaných zvířat. Kafilérie mají práci. A jak by bylo jednoduché, mít taková krmiště pravidelně rozmístěná v krajině. A mohly by u nich být i pozorovatelny pro turisty. Jenže zase hygienici a veterináři.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

21.6.2025 19:42 Reaguje na Jaroslav Vozáb
1**
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.6.2025 06:54
Píšu to furt dokola -
ptát jste se měli Kadlíka z Orlíku, jak to bylo v panských lesích s predátory a proč na to mě hajný !
Odpovědět
sv

s v

23.6.2025 11:11 Reaguje na smějící se bestie
Karel narozdíl od smějícího se soudruha poznal rozdíl mezi orlem a třeba liškou.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist