https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-do-otepleni-zeme-o-1-5-stupne-celsia-zbyvaji-tri-roky-uhlikoveho-rozpoctu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Studie: Do oteplení Země o 1,5 stupně Celsia zbývají tři roky uhlíkového rozpočtu

19.6.2025 10:51 | PRAHA (ČTK)
Planeta Země
Planeta Země
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Množství oxidu uhličitého, které může lidstvo ještě vypustit do atmosféry, aniž překročí hranici globálního oteplení o 1,5 stupně Celsia, bude při současném tempu emisí vyčerpáno za něco málo přes tři roky. Vyplývá to z nové studie s názvem Indicators of Global Climate Change. Podle klimatologů, které oslovila ČTK, jde o potvrzení dřívějších trendů, přičemž důraz kladou jak na snižování emisí, tak na nevyhnutelnou adaptaci.
 
"Aktualizace takzvaného uhlíkového rozpočtu nepřináší nijak překvapující zjištění. Zrychlování globální změny klimatu sledujeme již několik let a základní příčinou je stále rostoucí produkce skleníkových plynů, které zadržují v atmosféře více tepla," uvedl klimatolog Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) Radim Tolasz.

Podle Tolasze množství emisí, které lze ještě vypustit bez překročení hranice 1,5 stupně Celsia, ubývá rychleji, než předpokládala zpráva Mezivládního panelu OSN pro změnu klimatu (IPCC) z roku 2021. "Optimistickou variantou je dnes hranice tří stupňů Celsia, ke které bychom na konci století mohli dojít a na tento vzestup teploty, který zcela jistě bude regionálně i vyšší, se musíme adaptovat," dodal.

Podle Aleše Fardy z Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd ČR představuje hranice 1,5 stupně Celsia kritický bod. "Při jejím překročení už hrozí zásadní narušení fungování klimatického systému, který umožňuje život na Zemi v podobě, jak ho známe," řekl. Připomněl, že v některých měsících loňského roku už byla tato hodnota překročena. V souvislosti s pokračujícím oteplováním upozornil na zintenzivnění extrémních jevů, jako jsou dlouhá sucha, přívalové deště či náhlé mrazy.

Odhad zbývajícího uhlíkového rozpočtu pro oteplení o 1,5 stupně Celsia je podle nové studie 130 miliard tun oxidu uhličitého od začátku roku 2025. Podle nejnovější analýzy byly průměrné globální teploty v letech 2015 až 2024 o zhruba 1,24 stupně Celsia vyšší než před průmyslovou revolucí. Vědci zároveň spočítali, že téměř celé toto oteplení, konkrétně o 1,22 stupně Celsia, způsobil člověk. Jinými slovy, téměř vše, co planetu v posledním desetiletí oteplilo, je důsledkem lidské činnosti. Tempo globálního oteplování zaznamenané v letech 2012 až 2024 se oproti úrovni v 70. a 80. letech zhruba zdvojnásobilo.

Novou studii publikoval vědecký časopis Earth System Science Data.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

19.6.2025 11:29
Pár sopek si upustí " páru " a bude i o 5°C nižší teplota na pár let -
Země to už zažila.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.6.2025 11:35 Reaguje na smějící se bestie
To už zažila, ale člověčí spalování fosilnívh paliv nikoliv.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2025 16:12 Reaguje na smějící se bestie
Fakt? Silně upustilo páru dost sopek v 15 - 16 stol a teplota klesla o -1°C.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.6.2025 11:32
Dobrý den přeji. Pan Aleš Farda by si měl připomenout, že za posledních 480 miliónů let se globální teplota pohybovala v rozmezí 11 až 38 °C. Nyní je kolem 15ti. I za Přemyslovců před malou dobou ledovou bylo tepleji než dnes. Takže jsou dvě vysvětlení. 1. Klimatologové jsou ehmm ekologisti, nebo 2. vědomě a zištně lžou. Takže jsou asi opravdu ekologisti.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.6.2025 11:47 Reaguje na Michal Ukropec
Pan Farda uvádí docela obecná tvrzení, která nelze považovat za lživá. Já bych se ale pod ně nepodepsal.
Odpovědět
PE

Petr Elias

19.6.2025 12:21 Reaguje na Michal Ukropec
Stále lžeš o tom, jak bylo ve středověku tepleji? :)
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.6.2025 12:34 Reaguje na Petr Elias
Ano. V minulém tisíciletí bylo tepleji i chladněji než dnes. I Grónsko, které objevil a popsal Erik Červený byla zelená země na kterém žilo téměř 100 000 obyvatel. Zkuste Wiki nebo Google. Nebude tam toho moc, ale bývají tam zmíněny zdroje.
Odpovědět
PE

Petr Elias

19.6.2025 15:41 Reaguje na Michal Ukropec
Fakt ti nevadí, že ze sebe děláš neustále vola? :)
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.6.2025 18:33 Reaguje na Petr Elias
Toť ten propastný rozdíl. Já ho musím dělat. Vy evidentně ne.
Odpovědět
PE

Petr Elias

19.6.2025 20:39 Reaguje na Michal Ukropec
Tak se alespoň na tu wiki podívej ty hlupáku. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2025 21:34 Reaguje na Michal Ukropec
Původní název Grónska byl vikingský dle nějakého druhu mlhy, zelená země to nikdy nebyla. Žádných 100 tisíc lidí tam nežilo, evropské osady se živily kožešinami a mrožovinou a byly zásobovány z Evropy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2025 15:51 Reaguje na Michal Ukropec
Bod A) je pravda, před 480 mil.let bylo klima naprosto odlišné (člověk by v něm bez skafandru nepřežil ani půl hodiny) a celý ekosytém byl úplně jiný a z toho našeho by taky nic nepřežilo, kromě snad nějakých mikroorganismů. Za B) pravda asi není, přesné teploty neznáme, ale pravděpodobně bylo o něco chladněji, než dnes, ale zase několik tisíc let v kuse.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.6.2025 11:33
Ano, toto jsou fakta. Udivuje mne, že tito lidé současně neprotestují proti stávajícím zoufale drahým a neefektivním způsobům ochrany klimatu a aktivistické hlasy jen žádají jejich zintenzivnění. Copak si tu nikdo neuvědomuje, že takto již to dál nejde? I trpělivost lidí má své meze.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.6.2025 12:39 Reaguje na Jiří Svoboda
Na bohatém západě se lidé mají stále fajn, a ve jménu Svaté ideologie je lze ještě škubat. A nějaké meze? Nebojte. Nepohodlní půjdou do speciálního lágru na převýchovu s razítkem návrat nežádoucí.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.6.2025 14:17 Reaguje na Michal Ukropec
Mýlíte se. To není svatá ideologie ale pořádný průser. A o to smutnější je zneužití toho průseru k divadlu sloužícímu k obohacování těch "hodných", které ovšem nikam nevede.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.6.2025 18:36 Reaguje na Jiří Svoboda
A vy víte co s tím?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.6.2025 12:39 Reaguje na Jiří Svoboda
"Copak si tu nikdo neuvědomuje, že takto již to dál nejde? I trpělivost lidí má své meze."
Tohle je ovšem pouze vaše fantasmagorická představa, lidstvo prostě jinou cestu nemá, není to žádná tregédie a že po ní jde pomalu a výhavě je může zničit.
Odpovědět

Radek Čuda

19.6.2025 15:14
"Tempo globálního oteplování zaznamenané v letech 2012 až 2024 se oproti úrovni v 70. a 80. letech zhruba zdvojnásobilo."

S ohledem na to, že už cca 10 let emise v EU v podstatně stagnují, v posledních letech dokonce mírně klesají, lze učinit nesmělý závěr, že to EU zelené utahování šroubů svět fakt nespasí.
Jako jo, možná jako lidstvo směřujeme k něčemu ne moc hezkému, ale zatím to vypadá, že EU se to rozhodla řešit nějakou formou preventivní ekonomické sebevraždy.
Což mi tedy přijde jako fest blbej nápad.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.6.2025 18:40 Reaguje na Radek Čuda
Tvrdím to pořád. Ekologismus přírodě a klimatu škodí. Jedno zda autíčkama na baterky co jsou obrovsky energeticky náročné na výrobu, nebo OZE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2025 16:03 Reaguje na Michal Ukropec
Elauto je o něco enrgeticky náročnější na výrobu, než spalovák, ale ta energie nemusí být z fosilu. Ale za svoji životnost nevypustí skoro žádný skleníkáč, samozřejmě je nabíjeno z OZE. Normální spalovák spotřebude desítky tisíc litrů nafty. Mě připadá fakt divný, kolik lidí tohle není schopno pochopit.
Odpovědět
PE

Petr Elias

19.6.2025 20:40 Reaguje na Radek Čuda
Jojo, protože ty emise hned ,,zmizí,, a nezůstávají v atmosféře... jooo počkat...
Odpovědět

Radek Čuda

20.6.2025 12:08 Reaguje na Petr Elias
Boha jeho, pane Elias ... fakt to máte zapotřebí? Zrovna vy?

Nikdo netvrdí, že země Evropy na současném stavu nemají svůj díl viny. Samozřejmě mají a ne úplně malý. Řeč je ale o tom, že utahování šroubů jak o život bez ohledu na cokoli dalšího pod záminkou ... nic jiného to být snad ani nemůže ... toho, že tím nějak zásadně situaci ovlivníme k lepšímu je prostě nesmysl.

Co bylo už nezměníme, kašlat na ochranu životního prostředí nebo dokonce ještě víc přikládat pod kotel by byla samozřejmě blbost, ale ale tohle eko/klima flagelantství je prostě sebezničující pitomost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2025 15:56 Reaguje na Radek Čuda
Já tu ekonomickou sebevraždu pořád nikde njevidím (kromě Slovenska a Maďarska). HDP v EU roste kolem +1-+2% ročně, což je až děsivé, to máte za 10 let +20%. A s tím jde spotřeba energií, surovin a výroba odpadu. To máte na mysli? Že se Evropa zasebevraždí přílišným růstem HDP?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2025 16:57 Reaguje na Radek Čuda
Víte, co znamená, že emise stagnují? Jenom to, že ty miliardy CO2 se sice vypouští pořád, ale ne každý rok víc. Jenže CO2 se neodborává, takže při stejných emisích koncetrace šlakovitě roste.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2025 16:10
To je velmi podivná informace.
"Koncentrace oxidu uhličitého v ovzduší dosáhly asi 412 ppm, což výrazně překonává vše, co planeta zažila během posledních několika milionů let. U nás ve výzkumném ústavu máme jedny z nejlepších počítačových simulací na světě, díky nimž dokážeme rekonstruovat klima třeba 50 nebo 100 milionů roků zpět do minulosti. A vidíme, že nynější oteplování je stokrát rychlejší než kdykoli během této doby". Joachim Schellnhuber
Tohle ale znamená (a klimatologové to potvrzují), že při téhle koncentraci CO2 by měla být na Zemi daleko vyšší teplota. A proč není? Otepluje se extrémně rychle a brzdí je tepelná setrvačnost oceánů. Takže výsledek je logický: kdyby dnes okamžitě přestalo lidstvo produkovat jakékoliv CO2, bude se otepovat stále rychleji dál. Tak o jakém "uhlíkovém rozpočtu" tu píšou?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist