Greenwashing se firmám vyplácí, víc než skutečná proekologická opatření
Předchozí studie došly k závěru, že různé akce v rámci společenské odpovědnosti firmy mají statisticky významný, přesto jen malý pozitivní efekt na finanční výkonnost firmy. Vědci z Duke University a London School of Business se pustili víc pod povrch a ve své práci Do Actions Speak Louder Than Words? The Case of Corporate Social Responsibility se pokusili zjistit, jaký má společenská odpovědnost reálné finanční přínosy pro firmy.
Olga Hawnová z Duke University a Ioannis Ioannou z London School of Business se zaměřili na to, zda je rozdíl mezi symbolickým prohlášením a opravdovým opatřením. Vědci posuzovali politiku celkem 2261 společností ze 43 zemí v letech 2002 až 2008.
A došli k závěru, že čistě symbolická akce má vyšší dopad na hodnotu firmy na trhu, než reálná opatření, vyplývající z konkrétních závazků firmy. Co vědci chápali jako symbolickou akci? Například všeobecný závazek vytvoření vlastní komise pro udržitelnost či korporátní etiku, aniž by tento orgán měl nějakou konkrétní náplň či zadání. Symbolickou akci lze obecně chápali jako greenwashing, jakési ukazování se v lepší, zeleném světle. V podstatě cokoliv, co dává na odiv zdání nějaké změny či přístupu, zatímco skutečná politika firmy změnou neprošla.
Za podstatnou akci brali vědci taková opatření dané firmy, která vyžadovala změnu v základních postupech firmy, přijetí konkrétních dlouhodobých závazků a investice do firemní kultury.
Jak vědci dodávají, jejich výzkum je v souladu s reportem, který vydala společnost Deloitte minulý měsíc. Podle něj má na cenu společnosti vliv to, jak zúčastněné strany vnímají společenskou odpovědnost dané firmy. Nové zprávy o proekologickém chování dané firmy tak mohou mít vliv na její hodnotu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Nekdy si říkám, zda ti Martinové vlastně vědí, co sami chtěji... - 3. 8. 2012 - Petr MohylaJistě můžete mít v něčem pravdu, ale není dobré házet všechny do jednoho pytle. Vím o celé řadě ekologických organizací, které opravdu makají v terénu a nepotřebují mít u toho televizní kamery a osobně také znám celou řadu lidí, kteří v různých ekoneziskovkách tráví v terénu desítky hodin. Já sám se angažuju ve "vlajkovém lodi" Hnutí Duha Olomouc - ochrany a monitoringu velkých šelem, který je založen především na celoročních aktivitách v horském terénu.A co se týče té medializace - ekologická neziskovka to nemá v ČR lehké. Když svou práci nedokáže dostat do médií, tak po ní různí Martinové řvou , že nic nedělají a když se tedy snaží o nějakou (rozumnou) medializaci aby bylo vidět, že jen tak nesedí a nechytaji lelky, tak zase ti sami Martinové řvou, že se chtěji zviditelnit. Nekdy si říkám, zda ti Martinové vlastně vědí, co sami chtěji... |




Greenwashing se firmám vyplácí, víc než skutečná proekologická opatření
Greenwashing - zelené lži, polopravdy i odborně nedoložená tvrzení