Greenwashing se firmám vyplácí, víc než skutečná proekologická opatření
Předchozí studie došly k závěru, že různé akce v rámci společenské odpovědnosti firmy mají statisticky významný, přesto jen malý pozitivní efekt na finanční výkonnost firmy. Vědci z Duke University a London School of Business se pustili víc pod povrch a ve své práci Do Actions Speak Louder Than Words? The Case of Corporate Social Responsibility se pokusili zjistit, jaký má společenská odpovědnost reálné finanční přínosy pro firmy.
Olga Hawnová z Duke University a Ioannis Ioannou z London School of Business se zaměřili na to, zda je rozdíl mezi symbolickým prohlášením a opravdovým opatřením. Vědci posuzovali politiku celkem 2261 společností ze 43 zemí v letech 2002 až 2008.
A došli k závěru, že čistě symbolická akce má vyšší dopad na hodnotu firmy na trhu, než reálná opatření, vyplývající z konkrétních závazků firmy. Co vědci chápali jako symbolickou akci? Například všeobecný závazek vytvoření vlastní komise pro udržitelnost či korporátní etiku, aniž by tento orgán měl nějakou konkrétní náplň či zadání. Symbolickou akci lze obecně chápali jako greenwashing, jakési ukazování se v lepší, zeleném světle. V podstatě cokoliv, co dává na odiv zdání nějaké změny či přístupu, zatímco skutečná politika firmy změnou neprošla.
Za podstatnou akci brali vědci taková opatření dané firmy, která vyžadovala změnu v základních postupech firmy, přijetí konkrétních dlouhodobých závazků a investice do firemní kultury.
Jak vědci dodávají, jejich výzkum je v souladu s reportem, který vydala společnost Deloitte minulý měsíc. Podle něj má na cenu společnosti vliv to, jak zúčastněné strany vnímají společenskou odpovědnost dané firmy. Nové zprávy o proekologickém chování dané firmy tak mohou mít vliv na její hodnotu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
To samé platí i o městech a obcích - 2. 8. 2012 - Petr MohylaTo samé platí i o městech a obcích - ve spoustě obcí to funguje tak, že udělají s velkou slávou Den Země, autobusy ten den zadarmo, akce pro děcka a veřejnost atd atd., v regionálních periodicích a denících je to na hlavních stránkách.....a když se pak podíváte na jejich celoroční činnost, tak Den Země je zhruba tak jediný "ekologický počin"....bohužel stále žijeme v době prázdných hesel... |




Greenwashing se firmám vyplácí, víc než skutečná proekologická opatření
Greenwashing - zelené lži, polopravdy i odborně nedoložená tvrzení