Havárie v Hustopečích je největší nehodou s benzenem na světě, uvedl Hladík. Krizový štáb doporučil vyhlášení stavu nebezpečí Aktualizováno

Stav nebezpečí je nejnižším z krizových stavů, které mohou být v České republice vyhlášeny v reakci na mimořádné situace. Jako jediný z nich ho nevyhlašují centrální úřady, ale hejtman kraje, v Praze primátor hlavního města. Naposledy byl vyhlášen loni v září kvůli povodním, a to ve třech krajích. Závažnějšími jsou nouzový stav, stav ohrožení státu a válečný stav.
Havárie je svým rozsahem největším únikem benzenu na světě, uvedl Hladík. Dosud největší byla nehoda v Číně, která byla přibližně třikrát menšího rozsahu.
Likvidace škod podle Hladíka vyjde na vyšší stovky milionů korun. Sanace potrvá roky. Po likvidačních pracích nyní nastává sanace. Riziko znečištění podzemních vod a řeky Bečvy je podle něj stále vysoké. Složky záchranného systému pracují tak rychle, jak to situace a velice náročné podmínky dovolují, řekl Hladík.
Obyvatelům v oblasti bezprostřední nebezpečí podle ministra nehrozí. "Všechna opatření jsou dělána nejrychleji, jak jen je to techniky možné," uvedl ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček. Jednotlivé složky na místě pracují v dýchacích přístrojích a speciálních oblecích. Nyní se v oblasti buduje ochrana formou takzvaných larsenových stěn.
"Chci ale veřejnost ujistit, že v tuto chvíli nehrozí žádné nebezpečí pro zdraví lidí. Situace je bezprecedentní a stále se vyvíjí, ale pracují na ní špičkoví experti z Česka i zahraničí," uvedl Hladík. Při sanaci použijí technologie, které jsou podle něj i ve světě unikátní. Ministr bude o rozsahu a nebezpečnosti kontaminace vod a potřebných opatřeních informovat také vládu.
Správa železnic nyní řeší, jak zajistit železniční infrastrukturu v regionu, a to osobní i nákladní. Přemýšlí o náhradní koleji. "Po dnešním dni jsem nabyl přesvědčení, že budeme řešit určitou studii, zda nevytvořit vně zasaženého území náhradní kolej, jelikož sanace může trvat roky," prohlásil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V Hustopečích na konci února vykolejil a shořel vlak převážející přes tisíc tun toxického benzenu. Odborníci upozorňují na to, že další opatření se musí udělat v co nejkratší době, aby se co nejvíce snížila další kontaminace podzemních vod benzenem.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (13)
Michal Ukropec
26.3.2025 17:47Michal Ukropec
26.3.2025 17:47Břetislav Machaček
27.3.2025 09:33 Reaguje na Michal Ukropeca vozit se tak bude i v budoucnu. Je to méně rizikové, než kamiónem
přes střed města, kde by byla havárie katastrofou. Přeprava ale
musí být i o zodpovědnosti dopravce dodržet stanovenou rychlost
a nebo si navíc vyžádat i kvůli bezpečnosti rychlost menší. Kdysi jsem převářel ve vlaku cisternu s chlórem, který unikal a byl
cítit o pět vagónů dál. Dostal jsem příkaz odtáhnout vlak na
evakuované odstavné nádraží a opustit lokomotivu. Pak tam přijeli
drážní hasiči, odstranili netěsnost na cisterně a vlak pokračoval
v cestě. Tehdy ale pouze 60 km/h a ne jako nyní 100 a více. Ono
s nebezpečným nákladem by se mělo jezdit pomaleji, aby nehoda
nebyla tak fatální, jako při rychlé jízdě. Vlítnout devadesátkou
do čtyřicítkových výhybek prostě sebelepší cisterna nezvládne.
To štvaní proti Babišovi si nechte od cesty, když chybují jiní.
Animoid II
27.3.2025 12:25 Reaguje na Břetislav Machačekrýpal lesní
27.3.2025 14:36 Reaguje na Animoid IIpavel
28.3.2025 00:31 Reaguje na Animoid IILukas B.
27.3.2025 16:35 Reaguje na Břetislav Machaček*) pokud to není něco nestandardně loženého, žánop.
Břetislav Machaček
28.3.2025 07:56 Reaguje na Lukas B.mohou být n
Břetislav Machaček
28.3.2025 08:00 Reaguje na Břetislav Machačeka je leckdy na škodu a v rozporu s bezpečností.
Michal Ukropec
27.3.2025 19:22 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
28.3.2025 08:28 Reaguje na Michal UkropecTy jsou zranitelné a po jejich poškození se je špatně uzavírá.
Osobně jsem zažil u lokomotivy proražení skleněného
naftoznaku palivové nádrže před hodinou naplněné
3 900 litry nafty. Tlak byl přes otvor tak velký,
že nepomáhaly v nouzi hadry a ani dřevěné klíny.
Do podloží vyteklo cca 2 000 litrů nafty a sanace
trvala z vrtů přes lapoly 2 roky. Odhadem se z
lapolů sesbíralo asi 1 000 litrů a ve vrtech už
nafta nebyla. Příroda si s ní sama poradila asi
pomocí bakterií, které umí likvidovat ropné látky.
Ty používali po válce v Iráku a Kuvajtu na likvidaci ropy uniklé z vrtů, potrubí a rafinérií. U toho
benzenu je plusem jeho těkavost a možnost, že se
po čase vypaří. Riziko úniků je při výrobě a nebo
dopravě vždy a základem je prevence. Pokud už jede
ucelená souprava, tak ve zvláštním režimu sníženou
rychlostí a s průjezdem přes hustě obydlené oblasti.
Povolit takové soupravě rychlost 100 km/h je myslím
hazard, protože nehoda sice není náhoda, ale ani ta
se nevylučuje.
rýpal lesní
27.3.2025 14:28Břetislav Machaček
28.3.2025 07:55 Reaguje na rýpal lesnílidé a je dobré idiotům oponovat, aby si ti nestranní nemysleli,
že je to diskusní web ekoaktivistů s ideově zatemněnými mozky.
Já web dlouho POUZE sledoval, ale přispívat jsem začal právě
kvůli nim, protože být nestranný při čtení idiotských názorů je
nemožné. Je nutné jim vyvracet nesmysly, které tvrdí a brzdit to
jejich přihlouplé nadšení pro nereálnou ochranu přírody. Ono je
totiž třeba uvažovat v souvislostech a konat v rámci reálných
možností bez snění a aktivistického blouznění.