https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/havarie-v-hustopecich-je-nejvetsi-nehodou-s-benzenem-na-svete-uvedl-hladik.krizovy-stab-doporucil-vyhlaseni-stavu-nebezpeci
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Havárie v Hustopečích je největší nehodou s benzenem na světě, uvedl Hladík. Krizový štáb doporučil vyhlášení stavu nebezpečí Aktualizováno

26.3.2025 11:19 | PRAHA (ČTK)
Havárie je svým rozsahem největší havárií benzenu na světě, uvedl Hladík. Dosud největší byla nehoda v Číně, která byla tak přibližně třikrát menšího rozsahu.
Havárie je svým rozsahem největší havárií benzenu na světě, uvedl Hladík. Dosud největší byla nehoda v Číně, která byla tak přibližně třikrát menšího rozsahu.
Krizový štáb ministerstva životního prostředí doporučil hejtmanovi Olomouckého kraje vyhlásit pro oblast Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku stav nebezpečí, který umožní urychlit sanační práce po únorové havárii cisteren s benzenem. Po dnešním jednání štábu to řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Situaci na místě označil za velmi nebezpečnou, mimořádně závažnou a riskantní. Olomoucký hejtman Okleštěk v reakci uvedl, že se nechystá vyhlásit stav nebezpečí. Podle něj jde z pohledu legislativy havárie za státem.
 
Hladík hejtmanovo rozhodnutí nevyhlásit stav nebezpečí nechápe. Uvedl to na síti X s tím, že situace v Hustopečích je vážná a každé zdržení komplikuje sanaci místa a zvyšuje dlouhodobá rizika pro životní prostředí i zdraví lidí v okolí. Ministr zmínil také to, že na jednání krizového štábu i přes vážnost situace místo hejtmana dorazila jeho náměstkyně. S Oklešťkem, který se jako poslanec ANO účastní dnešního jednání Sněmovny, bude ale o věci dnes v 15:00 ještě jednat, řekl ČTK Hladík.

Stav nebezpečí je nejnižším z krizových stavů, které mohou být v České republice vyhlášeny v reakci na mimořádné situace. Jako jediný z nich ho nevyhlašují centrální úřady, ale hejtman kraje, v Praze primátor hlavního města. Naposledy byl vyhlášen loni v září kvůli povodním, a to ve třech krajích. Závažnějšími jsou nouzový stav, stav ohrožení státu a válečný stav.

Havárie je svým rozsahem největším únikem benzenu na světě, uvedl Hladík. Dosud největší byla nehoda v Číně, která byla přibližně třikrát menšího rozsahu.

Likvidace škod podle Hladíka vyjde na vyšší stovky milionů korun. Sanace potrvá roky. Po likvidačních pracích nyní nastává sanace. Riziko znečištění podzemních vod a řeky Bečvy je podle něj stále vysoké. Složky záchranného systému pracují tak rychle, jak to situace a velice náročné podmínky dovolují, řekl Hladík.

Obyvatelům v oblasti bezprostřední nebezpečí podle ministra nehrozí. "Všechna opatření jsou dělána nejrychleji, jak jen je to techniky možné," uvedl ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček. Jednotlivé složky na místě pracují v dýchacích přístrojích a speciálních oblecích. Nyní se v oblasti buduje ochrana formou takzvaných larsenových stěn.

"Chci ale veřejnost ujistit, že v tuto chvíli nehrozí žádné nebezpečí pro zdraví lidí. Situace je bezprecedentní a stále se vyvíjí, ale pracují na ní špičkoví experti z Česka i zahraničí," uvedl Hladík. Při sanaci použijí technologie, které jsou podle něj i ve světě unikátní. Ministr bude o rozsahu a nebezpečnosti kontaminace vod a potřebných opatřeních informovat také vládu.

Správa železnic nyní řeší, jak zajistit železniční infrastrukturu v regionu, a to osobní i nákladní. Přemýšlí o náhradní koleji. "Po dnešním dni jsem nabyl přesvědčení, že budeme řešit určitou studii, zda nevytvořit vně zasaženého území náhradní kolej, jelikož sanace může trvat roky," prohlásil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

V Hustopečích na konci února vykolejil a shořel vlak převážející přes tisíc tun toxického benzenu. Odborníci upozorňují na to, že další opatření se musí udělat v co nejkratší době, aby se co nejvíce snížila další kontaminace podzemních vod benzenem.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

26.3.2025 17:47
Je zajímavé, že ANO fert má dovoleno cokoli stáčet do čehokoliv. Je vidět, že Hladík i se stranou nechtějí rýpat do potenciálního koaličního partnera.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

26.3.2025 17:47
Je zajímavé, že ANO fert má dovoleno cokoli stáčet do čehokoliv. Je vidět, že Hladík i se stranou nechtějí rýpat do potenciálního koaličního partnera.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.3.2025 09:33 Reaguje na Michal Ukropec
Benzen se vozil v železničních cisternách už před privatizací DEZY
a vozit se tak bude i v budoucnu. Je to méně rizikové, než kamiónem
přes střed města, kde by byla havárie katastrofou. Přeprava ale
musí být i o zodpovědnosti dopravce dodržet stanovenou rychlost
a nebo si navíc vyžádat i kvůli bezpečnosti rychlost menší. Kdysi jsem převářel ve vlaku cisternu s chlórem, který unikal a byl
cítit o pět vagónů dál. Dostal jsem příkaz odtáhnout vlak na
evakuované odstavné nádraží a opustit lokomotivu. Pak tam přijeli
drážní hasiči, odstranili netěsnost na cisterně a vlak pokračoval
v cestě. Tehdy ale pouze 60 km/h a ne jako nyní 100 a více. Ono
s nebezpečným nákladem by se mělo jezdit pomaleji, aby nehoda
nebyla tak fatální, jako při rychlé jízdě. Vlítnout devadesátkou
do čtyřicítkových výhybek prostě sebelepší cisterna nezvládne.
To štvaní proti Babišovi si nechte od cesty, když chybují jiní.
Odpovědět
AI

Animoid II

27.3.2025 12:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Je to Babišův majetek a za škody je tudíž odpovědný. Vagóny byly jeho a nelze popřít, že na nich šetří. O škody, které napáchal se také absolutně nezajímá.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

27.3.2025 14:36 Reaguje na Animoid II
Přečtěte si chytráčku třeba přepravní podmínky České pošty, aby jste zjistil, jak to je s podmínkami přepravy. U dráhy to mají také upraveno, tak si dostudujte. A nepište hlouposti. <rl>
Odpovědět
pa

pavel

28.3.2025 00:31 Reaguje na Animoid II
vy asi nebudete moc chytrý člověk úplně živě vidím jak vás pošta až vám poveze balík a nabourá obviní z toho že doručovatel jel moc rychle a vy musíte zaplatit veškeré škody
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.3.2025 16:35 Reaguje na Břetislav Machaček
s jakýmkoli nákladem by se mělo jezdit s dodržováním návěstidel (a samozřejmě povolené maximálky soupravy). snižovat rychlost podle nebezpečnosti nákladu*) je trochu pásek+kšandy a ještě pro sichr kalhoty nonstop jednou rukou přidržovat.
*) pokud to není něco nestandardně loženého, žánop.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.3.2025 07:56 Reaguje na Lukas B.
Na konci píšete o nestandardních nákladech a těmi
mohou být n
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.3.2025 08:00 Reaguje na Břetislav Machaček
Po ukliknutí doplním, že to mohou být třeba ty velmi nebezpečné náklady v ucelených soupravách, kterým lze snížit rychlost a dát průjezd v době snížené dopravní zátěže. Rychlost se stala modlou
a je leckdy na škodu a v rozporu s bezpečností.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

27.3.2025 19:22 Reaguje na Břetislav Machaček
No. Na stavbu si nechávám vozit jen naftu, ale ta je jak na stavbě tak cisterně v dvojitém plášti. Max 990 litrů.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.3.2025 08:28 Reaguje na Michal Ukropec
Samotná nádoba většinou havárii vydrží, ale problémem jsou vypouštěcí a napouštěcí ventily.
Ty jsou zranitelné a po jejich poškození se je špatně uzavírá.
Osobně jsem zažil u lokomotivy proražení skleněného
naftoznaku palivové nádrže před hodinou naplněné
3 900 litry nafty. Tlak byl přes otvor tak velký,
že nepomáhaly v nouzi hadry a ani dřevěné klíny.
Do podloží vyteklo cca 2 000 litrů nafty a sanace
trvala z vrtů přes lapoly 2 roky. Odhadem se z
lapolů sesbíralo asi 1 000 litrů a ve vrtech už
nafta nebyla. Příroda si s ní sama poradila asi
pomocí bakterií, které umí likvidovat ropné látky.
Ty používali po válce v Iráku a Kuvajtu na likvidaci ropy uniklé z vrtů, potrubí a rafinérií. U toho
benzenu je plusem jeho těkavost a možnost, že se
po čase vypaří. Riziko úniků je při výrobě a nebo
dopravě vždy a základem je prevence. Pokud už jede
ucelená souprava, tak ve zvláštním režimu sníženou
rychlostí a s průjezdem přes hustě obydlené oblasti.
Povolit takové soupravě rychlost 100 km/h je myslím
hazard, protože nehoda sice není náhoda, ale ani ta
se nevylučuje.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

27.3.2025 14:28
Nic nebrání vyhlásit Vládě vlastním rozhodnutím stav na části území. Byla to jen "pastička" na hejtmana, a on do ní nevlezl. Hlupáci, jako Animoid II vůbec nevědí, jak jde obchodní, legislativní i pojistná záruka, a už vůbec ne, jak jde zodpovědnost, jen kecají ve smyslu svých představ. Velmi správně Břetislav Machaček - právě nedodržení rychlosti bylo důvodem, tedy dopravce a správce trati. <rl>
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.3.2025 07:55 Reaguje na rýpal lesní
Ideové idioty nemá smysl poučovat, ale diskusi sledují nestranní
lidé a je dobré idiotům oponovat, aby si ti nestranní nemysleli,
že je to diskusní web ekoaktivistů s ideově zatemněnými mozky.
Já web dlouho POUZE sledoval, ale přispívat jsem začal právě
kvůli nim, protože být nestranný při čtení idiotských názorů je
nemožné. Je nutné jim vyvracet nesmysly, které tvrdí a brzdit to
jejich přihlouplé nadšení pro nereálnou ochranu přírody. Ono je
totiž třeba uvažovat v souvislostech a konat v rámci reálných
možností bez snění a aktivistického blouznění.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist