https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/havlicek-ek-by-mela-zvazit-zda-je-potreba-emisni-norma-euro-7-pro-auta
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Havlíček: Evropská komise by měla zvážit, zda je potřeba emisní norma Euro 7 pro auta

22.9.2021 14:08 | PRAHA (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Evropská komise by měla zvážit problematické aspekty a potřebnost nového emisního standardu Euro 7 po roce 2025 pro lehká a těžká silniční vozidla. Jeho navrhovaná podoba je téměř nesplnitelná a bude znamenat zdražení nových aut a stárnutí vozového parku. Vyplývá to z dopisu, který ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček poslal čtyřem eurokomisařům. Podle něj chce Česká republika zabránit tomu, aby se snížila konkurenceschopnost automobilového průmyslu.
 

"Česká republika respektuje cíle Zelené dohody, ale máme zásadní problém se způsobem jejích naplňování, kdy se nebere v úvahu rozdílná průmyslová a energetická infrastruktura jednotlivých zemí unie. Budeme důsledně požadovat takový plán, který nepoškodí konkurenceschopnost automobilového průmyslu, protože ten patří mezi pilíře české ekonomiky," uvedl Havlíček. Dopis adresoval místopředsedovi EK Fransi Timmermansovi a komisaři pro vnitřní trh Thierry Bretonovi. List dal na vědomí také eurokomisaři pro životní prostředí, oceány a rybolov Virginijusovi Sinkevičiusovi a komisařce EK pro dopravu Adině Vălean.

Případný nový návrh standardu Euro 7/VII musí podle ministra být technicky proveditelný a nákladově přiměřený. V opačném případě by jediným výsledkem vzhledem k vyřazení několika typů motorů bylo vážné omezení výběru nových vozidel a jejich výrazné zdražení. Evropský vozový park tak bude ještě více stárnout, protože zákazníci si budou držet svá starší auta. To by vedlo k přesně opačným výsledkům, než jaké Evropská komise původně zamýšlela.

"Spolu s navrhovanými parametry testování emisí v reálném provozu se zdá, že návrh Euro 7/VII bude téměř nemožné realizovat. Dále je podle nás sporné, zda by se měl rozšiřovat rozsah emisních norem zahrnutím dalších znečišťujících látek v situaci, kdy zatím nejsou k dispozici vhodná měřicí zařízení a metody," dodala náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro EU a zahraniční obchod Martina Tauberová.

Návrh normy Euro 7/VII je problematický rovněž v kombinaci s dříve vydaným návrhem novely nařízení EU ohledně snížení emisí CO2 u vozidel. V praxi může předloha ještě uspíšit zákaz výroby vozidel se spalovacími motory. Proto ČR ještě před vydáním návrhu apeluje na to, aby norma jednoznačně vzala v úvahu potřeby domácího automobilového průmyslu. Tuzemské automobilky se proti nové normě ohradily již dříve. Podle nich povede k faktickému konci velké části aut se spalovacím motorem a poklesu zájmu o nové vozy.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

22.9.2021 16:03
Pro auta stačí bohatě emisní norma 5.
7 ať prosadí na letadla a námořní lodě.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.9.2021 16:04 Reaguje na smějící se bestie
No a neškodila by 4 na kosmické rakety.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.9.2021 16:28
Hlavně Havlíček by měl zvážit.............odchod na smetiště dějin.....za podporu nepřítele, který nám vyhrožuje, že nám "vyrazí zuby".
Odpovědět
ig

22.9.2021 16:57
Jedná se o nepochopení. Euro 7 nemá ochránit životní prostředí, ale zabránit lidem, aby vlastnili a provozovali prostředky individuální přepravy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.9.2021 18:49 Reaguje na
jenom při tom zapomínají na nákladní dopravu + autobusovou, bez které se společnost neobejde, kdekoliv
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.9.2021 12:12 Reaguje na smějící se bestie
Tam se jednak ty vyšší náklady na technické úpravy líp schovají, navíc se případné vyšší náklady prostě přenesou na koncové spotřebitele ... tedy na nás, sprostý lid.

E7 prostě bude znamenat buď provozování čím dál starších vozidel, nebo ... pokud se je pokusí zaříznout ... že automobil bude luxusním produktem. U "sedmy", "osmy" nebo S-klasse se pár tisíc éček k ceně ztratí. U Fóbie je to konečná.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist