https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/hejtman-zada-vladu-o-pate-prodlouzeni-stavu-nebezpeci-u-hustopeci-nad-becvou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hejtman žádá vládu o páté prodloužení stavu nebezpečí u Hustopečí nad Bečvou

18.8.2025 12:22 (ČTK)
Sanace kontaminované půdy v Hustopečích nad Bečvou.
Sanace kontaminované půdy v Hustopečích nad Bečvou.
Olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) kvůli likvidaci následků nehody vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou po vládě žádá další prodloužení stavu nebezpečí. ČTK dnes řekl, že postupuje podle požadavků České inspekce životního prostředí (ČIŽP). Stav nebezpečí u Hustopečí nad Bečvou, kde se nehoda stala koncem února, vláda naposled prodlužovala před dovolenou ministrů, a to do 25. srpna.
 
Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) dnes ČTK potvrdil, že kabinet se situací bude znovu zabývat na prvním setkání po třítýdenním volnu 20. srpna. O prodloužení stavu bude rozhodovat popáté.

Opatření umožňuje rychlejší organizaci sanace zamořené půdy a vody. Vláda může zvláštní režim prodloužit vždy jen o 30 dnů. Na konci srpna uplyne od havárie půl roku. Podle Oklešťka stále zbývá zlikvidovat zhruba polovinu znečištění. Podle něj prodlužování stavu nebezpečí může trvat ještě měsíce.

Hladík už dříve řekl, že náklady na likvidaci následků havárie včetně sanace zamořené půdy a vody by neměly přesáhnout miliardu korun. Maximum znečištění by se podle něj mělo odklidit do listopadu i vzhledem k fyzikálním vlastnostem benzenu, které ovlivní dekontaminační práce přes zimu.

Podle odhadu sanační společnosti z poloviny července se v místě stále nacházelo asi 150 tun vysoce hořlavého a výbušného benzenu. Odvezeno k likvidaci bylo přes 100 tun benzenu a téměř 5000 metrů krychlových odpadní vody.

Nákladní vlak vykolejil u Hustopečí nad Bečvou 28. února. Většina cisteren s mimořádně toxickou látkou se při havárii poškodila a benzen začal nekontrolovaně unikat do půdy. Následně se vzňal a intenzivně hořel. Podle ČIŽP uniklo do životního prostředí až 400 tun benzenu. Zasažené území od okolního prostředí izoluje ocelová stěna. Čerpanou kontaminovanou podzemní vodu nyní na místě čistí filtry s aktivním uhlím.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

18.8.2025 13:14
Není mi divné, že se to stalo v Hustopečích (jak otrava Bečvy), není mi divné, že vezli ten benzen z Babišovy DEZY (která otrávila Bečvu), je mi ale divné, že dodnes neuveřejnili viníka (jako v kauze otravy Bečvy). Asi fakt s tím nic společného nemá, ale jak je tohle možné? Proč neví veřejnost, kdo to spáchal, když to platí? Na co máme OČTŘ a ještě novináře?
Odpovědět
sv

s v

18.8.2025 13:55
Najednou burešova podržtaška žádá o prodloužení výjimečného stavu. Když došlo k další burešově katastrofě, tak se tom naopak bránila.
Odpovědět
hi

18.8.2025 14:21
Vlak měl jet u Hustopečí rychlostí 40 km/hod, místo toho jel více než 90. Strojvůdce při havárii u Hustopečí překročil rychlost o 55 km/h, inspekce ho ale ani měsíc po nehodě nevyslechla. Hlavní viník je známý, nevím co stále vyšetřují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.8.2025 17:03 Reaguje na
Kdo je ten viník? Nic o tom nevím. Na první pohled jsou možné jen dvě varianta: buď se fíra zbláznil, dostl infarkt nebo něco podobného, tu trať přece znal. Nebo druhá: nějaká technická závada, zasekl se plyn, vysadily brzdy atd. atd. Samozřejmě se stále více vynořuje sabotáž, zájem třetí moci atd. atd. A to nevyšetřování k tomu nejvíc vede.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.8.2025 10:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Bože můj, proč se vyjadřujete k něčemu jako je vlaková doprava, když tomu rozumíte jako koza petrželi? Dopravce
udělal NĚJAKOU chybu, protože ať byla jakákoliv, ale za
převzetí k dopravě a dopravu samotnou zodpovídá správce
dopravní cesty a dopravce. DEZA je JEN ZÁKAZNÍK, kterému
dopravce zajišťoval dopravu zboží ! Od převzetí zboží k
dopravě je za vše kolem dokola zodpovědný dopravce a za
stav tratě stát prostřednictvím SŽDC. Pouze vy v tom zase
vidíte DEZU a Babiše. Když pošlete balík, tak zodpovídáte
za autohavárii přepravní firmy? Tak už přestaňte vinit
z havárie zákazníka. Sabotáž? Co na to generál Koudelka?
Nechte se nechat vyšetřit!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.8.2025 17:06 Reaguje na Břetislav Machaček
Já se nevyjadřuji k vlakové dopravě, ale k té havárii. Jako občan má právo vědět, kdo ji způsobil, jak probíhá soud a jak se dá další předejít.
A tím, že se NIC Z TOHO neuveřejnilo, mám zcela oprávněné podezření, že je v tom nějaká špinavost.
Vzhledem k tomu, že v havárii Bečvy špinavost byla a přímo ozrutánska, tak moje úvaha má logiku.
Proč je to teda vše utajeno ještě důsledněji, než ta otrava?
Odpovědět
rl

rýpal lesní

25.8.2025 00:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Já vám touhu ukojím :
1. Způsobil přepravce spolu s provozovatelem vlajkové cesty.
2. Soud neprobíhá, protože šetření neuzavřeno.
3. Nápravné práce jsou v běhu, a řeší se.
4. Poučení z události bude až po soudu.
Stačí, pane Hanzle ?
A prosím, nešiřte bludy, jako v předchozí kauze Bečvy.
<rl>
Odpovědět
hi

18.8.2025 14:25
Odpovědět
rl

rýpal lesní

25.8.2025 00:49
Diskutující to berou jako Antibabiš předvolební téma, což je špatně.
Ukazuje to na jejich ubohou úroveň rozumových schopností.
<rl>
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist