https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/hnuti-duha-bojuje-za-zivotni-prostredi-uz-30-let
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hnutí Duha bojuje za životní prostředí už 30 let

28.9.2020 02:00 | BRNO (ČTK)
Pozornost aktivistů se nejprve zaměřila na rozestavěnou elektrárnu Temelín. Hnutí Duha opakovaně organizovalo tábory odpůrců dostavby JETE, přičemž jejich účastníci neváhali sáhnout i k blokádám areálu.
Pozornost aktivistů se nejprve zaměřila na rozestavěnou elektrárnu Temelín. Hnutí Duha opakovaně organizovalo tábory odpůrců dostavby JETE, přičemž jejich účastníci neváhali sáhnout i k blokádám areálu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jiří Neustupa / Ekolist
Brněnské Hnutí Duha bylo jednou z řady nevládních organizací zabývajících se ochranou životního prostředí, které vznikly po pádu komunismu v Československu. Už krátce před listopadem 1989 je založili Jakub Patočka a Jan Beránek, úředně byla organizace zaregistrována 28. září 1990. Do širšího povědomí se Hnutí Duha zapsalo například odporem k dostavbě jaderné elektrárny Temelín (JETE) či bojem proti kácení kůrovcem napadených stromů na Šumavě. U příležitosti výročí připravila ČTK vizitku tohoto ekologického hnutí.
 

Patočka a Beránek zahájili kariéru ekologických aktivistů koncem 80. let 20. století v Českém svazu ochránců přírody. "Jenomže tam se všechno bralo jen formou zábavy a her. Když jsme chtěli dělat něco opravdového, tak nás vyloučili pro velkou aktivitu," popsal Beránek důvody, proč s Patočkou založil v roce 1989, kdy mu bylo 19 let, vlastní organizaci. První měsíce fungovalo Hnutí Duha neoficiálně, po registraci v roce 1990 se jeho příznivci pustili do organizování akcí a happeningů.

Pozornost aktivistů se záhy zaměřila na rozestavěnou elektrárnu Temelín. Hnutí Duha opakovaně organizovalo tábory odpůrců dostavby JETE, přičemž jejich účastníci neváhali sáhnout i k blokádám areálu. Na jaře 1995 se "Duha" spolu s organizací Animal SOS kvůli tomu ocitla ve zprávě ministerstva vnitra o extremistických projevech v ČR. Proti zařazení mezi subjekty podezřelé z extremismu se vedení hnutí ohradilo a na jeho stranu se postavily i dvě stovky známých osobností.

Kromě akcí namířených proti výrobě elektřiny z jádra a kácení stromů v Národním parku Šumava se Hnutí Duha dlouhodobě angažuje například v kampani za záchranu obcí ohrožených těžbou uhlí nebo při ochraně vzácných rysů před pytláky. Členové organizace se rovněž snaží ovlivňovat českou legislativu z oblasti životního prostředí. Za své úspěchy v této oblasti Hnutí Duha považuje přijetí zákona o ochraně ozónové vrstvy z roku 1995 nebo zákona o obnovitelných zdrojích energie, který poslanci schválili o deset let později.

Loni v srpnu se zástupci hnutí a Greenpeace shodli, že k nejdůležitějším změnám v ochraně životního prostředí po roce 1989 patří vytvoření ministerstva životního prostředí (MŽP) či zákon o ochraně přírody a krajiny z roku 1992. Zástupce Hnutí Duha Jiří Koželouh řekl, že je důležité, aby se MŽP nikdy nesloučilo s ministerstvem zemědělství. Na společném úřadě by podle něj mohly převládnout zájmy agrárních firem a těžba dřeva nad snahou chránit přírodu.

Podle Hnutí Duha je dále nutné snižovat spotřebu fosilních paliv, zlepšovat lesní hospodaření a nevytvářet výjimky z nových limitů pro uhelné elektrárny (například Počerady či Tušimice, které patří k největším znečišťovatelům ovzduší v tuzemsku). Hnutí v posledních letech také kritizovalo výjimky umožňující kácení stromů v kůrovcem zasažených prvních a druhých zónách CHKO Jeseníky i v rezervaci Suchý vrch či plošné využívání chemie proti kůrovci.

Vůči působení organizace se naopak vymezily například Lesy ČR, které loni dostaly výjimku ke kácení kůrovce v Boubínském pralese. Lesy postoj Hnutí Duha označily za "tendenční vyjádření malé skupiny, která odmítá jakoukoliv pomoc lesu v zastavení šíření kůrovce". Rozpory v názorech na protikůrovcová opatření vyvrcholily například v roce 2011 blokádou kácení zasažených stromů u šumavské Modravy.

Hnutí Duha má hlavní sídlo v Brně, kancelář má i v Praze. Místní skupiny má pak v dalších městech. Od loňského září je ředitelkou hnutí Anna Kárníková; ve vedení vystřídala Koželouha, který byl v čele Duhy od roku 2014. Podle internetových stránek má hnutí roční rozpočet přes 18 milionů korun. Pravidelně mu přispívá zhruba sedm tisíc dárců.

V roce 2014 obdržela "Duha" ocenění od evropské nadace EuroNatur. Cenu, mezi jejíž laureáty patří například bojovník proti apartheidu v JAR Nelson Mandela či britský princ Charles, si podle nadace vysloužilo díky ochraně přírodního dědictví v mezinárodním kontextu a zapojení do ochrany Národního parku Šumava. Hnutí Duha toto ocenění získalo jako první subjekt ze střední Evropy.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

28.9.2020 08:03
Hnutí Duha patří jednoznačný dík za to, že názorně ukázalo, co je politická ekologie (či ekologismus) zač. Mimo jiné i díky jí mají ekologické strany (pokud to před volbami netají, jako naposled Piráti) minimální podporu voličů, což je jen dobře.
Odpovědět

Jirka Černý

28.9.2020 08:53 Reaguje na Jan Šimůnek
Kdybych měl co nejširší veřejnosti vnutit něco neekologického, připadá mi jako nejlepší taktika zajistit protest Hnutí Duha. Za těch 30 let se jim povedlo jediné, každý s kým se pustí do křížku je veřejností automaticky vnímán jako šikanovaný chudák.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.9.2020 08:34
To není dobře , to je špatně. Vnímám to jako trest Zeleným za jejich extravagance v minulosti.
Odpovědět

Viktor Šedivý

28.9.2020 10:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
Extravagance v minulosti? Možná to kdysi byli "ochránci přírody" s ulítlými nápady. Už dlouhé roky ale smrdí na sto honů levicovým extrémismem a jejich proticivilizační zaměření nás stálo nepředstavitelné sumy, o prošvihnutých příležitostech nemluvě.
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.9.2020 11:53 Reaguje na Miroslav Vinkler
Souhlas s panem Šedivým. Patočka jednoznačně napsal, že jeho ideálem jsou vesnické komuny, "soběstačné" a nic nedovážející, ani nevyrábějící na vývoz. Prostě něco, co tu nebylo ani v pravěku, protože už tehdy v Evropě fungoval dálkový obchod, nejdříve s pazourkem a dalšími technicky či okrasně významnými komoditami, později s cínem (který byl klíčovou a limitující surovinou na výrobu bronzu, protože těžitelných ložisek mědi bylo v Evropě daleko víc než cínových).
Odpovědět
RP

Radim Polášek

28.9.2020 12:14
Koukám, že už tady nemusím přispívat, všechno, co jsem chtěl napsat, už tady napsali předchůdci.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.9.2020 12:26
Zeptám se jinak.
Má být v parlamentu strana hájící společenský zájem na zdravém životním prostředí ?
Odpovědět

Viktor Šedivý

28.9.2020 15:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ne, proč? Je to jen jedno z mnoha témat, které by nemělo chybět v programu žádné ze stran.
Odpovědět
va

vaber

28.9.2020 15:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
samozřejmě by tam taková strana měla být. Proč tam není? Protože naši občané jsou ekologičtí ignoranti a také proto, že takové strany vnímají občané jako prodejné a podléhají a jsou placeni lidmi, kterým o ekologii nejde.
Jiné politické strany třeba mají problém životního prostředí ve svém programu ,ale obvykle jen formálně a přednost má politika a ekonomika
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.9.2020 16:50 Reaguje na vaber
Jsem toho názoru, že to má význam jen v opravdu krizových situacích, jaká zde byla na konci 80. let. V současné době vidíme jasné, jak ekologové vymýšlejí naprosté nesmysly a pseudoproblémy a spolupracují s ultralevicí. Strany s takovým programem jsou, pochopitelně, problémové. V lepším případě, jako je to u nás, mají mizivou podporu voličů a při důsledném vedení demokratických procedur (což se u nás, bohužel, ne vždy děje) mají také odpovídající vliv. V horším případě v parlamentu jsou jako další z více stran s neomarxistickou agendou, rozkládajících demokracii zevnitř (Německo je zářný příklad).
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.9.2020 16:22 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ano, politická strana, pro kterou je na prvním místě hájit zájem lidí na zdravém životním prostředí, je zapotřebí!

Dávala jsem Straně zelených svůj hlas ve volbách, když byl v jejím čele Martin Bursík a Ondřej Liška. Bohužel za Matěje Stropnického mi jejich směřování přestalo vyhovovat. Připadlo mi, že stejně, možná i s větším důrazem, hájili zájmy různých menšin a byli orientováni příliš doleva, takže z mého pohledu plnili roli spíše moderní komunistické strany. Nevím, jak moc se z toho vymanili. Přeji si, aby se Zelení vrátili ke svému původnímu zaměření středové ekologické strany. Když mne o tom přesvědčí, tak jim dám opět svůj hlas.
Odpovědět

Viktor Šedivý

28.9.2020 19:43 Reaguje na Majka Kletečková
Zelení všude v Evropě jsou sakra vlevo, těžko očekávat, že u nás se jim to vyhne.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

28.9.2020 22:14 Reaguje na Majka Kletečková
Vymanili se z toho tak, že dnes se dá skoro říci, zlatej Stropnický.

Aby z nich byla středová strana, což by bylo fajn, tak by museli komplet vymřít a někdo to založit znovu.
Odpovědět
va

vaber

29.9.2020 08:55 Reaguje na Majka Kletečková
když nějaká strana hájí podnikatele, nemůže chránit i životní prostředí ,musí si vybrat co má přednost,
proto musí být zelené strany levicové, jinak podlehnou loby podnikatelů, jak se to děje dnes a strany prosazují nesmysly
životní prostředí ovlivňují nejvíce podnikatelské aktivity a ty nechtějí žádné omezení a ze strany ekologů už vůbec ne
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

29.9.2020 16:07 Reaguje na vaber
A proto levicoví ekologisti hájí zájmy podnikatelů. Stejně jako levicoví Komunisti hájí zájmy oligarchy Babiše proti zájmům pracujících. A omezení ze strany demokracie se musí zakázat.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

28.9.2020 22:12 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zeptám se z dovolením také jinak.

Ok, bude hájit ŽP. Fajn, tleskám. Bez ironie. A co dál? To jako při projednávání všeho dalšího půjdou na svačinu, či co?

Prostě parlamentní strana musí mít komplexní záběr, jedno téma nestačí. A pokud bude mít fajn nápady v oblasti ŽP, ale jinak budou mimoni ... v tom lepším případě ... budete je volit? Já tedy ne.
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.9.2020 07:04 Reaguje na Svatá Prostoto
pod to bych se podepsal.
já chci konzervativní pravici se severoatlantickou orientací, a bude-li mít jednu z deseti kapitol volebního programu životní prostředí, tím lépe.
Odpovědět
va

vaber

29.9.2020 08:56 Reaguje na Svatá Prostoto
na sváču při jednáních chodí i velké strany ,když se jim jednání nelíbí, proto stačí takové straně jen starost o životní prostředí
volit je ale také nebudu
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

29.9.2020 16:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Samozřejmě. Duha ale hájí ekonomické zájmy majitelů OZE, nebo lesa. Nenašel jsem jediný příspěvek na ochranu přírody. Kdo si co zaplatí, to propagují.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

28.9.2020 12:30
Přispívám pravidelně Hnutí Duha drobnou částku, protože si myslím, že pro ochranu přírody udělali mnoho. Jejich činnost má solidní odborné zázemí.

Právě jsme podepsla jejich výzvu, která mi přijde velmi smysluplná:
https://energetika.hnutiduha.cz

Ve výzvě je například uvedeno, že přechod z uhlené energetiky má být proveden tak, aby to neodnesli horníci a a další profese s uhlenou energetikou spojené. Zajímalo by mě, zda i toto považují zdejší diskutéři za "levicově extrémistické"
Odpovědět

Viktor Šedivý

28.9.2020 15:14 Reaguje na Šimon Špidla
Co Vám na tom přijde smysluplného? Výzva k likvidaci energetiky, to ve společnosti naprosto závislé na zcela spolehlivých dodávkách elektrické energie moc smysl nedává. A ano, je to nápad až příliš připomínající Velký skok vpřed, kdy soudruh Mao nařídil, že každá vesnice bude mít vlastní výrobu železa.
- - -
Mimochodem, když je ta elektřina z OZE nejen tak fantasticky pokroková, ale i levná ... znáte nějaké město, které se odstřihlo od veřejné sítě a užívá si výhod progresivních zdrojů?

Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

28.9.2020 22:08 Reaguje na Šimon Špidla
Škoda jen, že soudruzi nějak nenastínili jak ... protože kouzlem nechtěného je to, že se jedná o ty regiony, které jsou na tom v tomto směru sakra blbě.

Já nejsem pro uhlí, vůbec. Je to svinstvo. Ale podobné výkřiky bez řešení mne vždy zvednou ...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

28.9.2020 13:08
Cywe ... to je článek. O zeleném komsomolci Patočkovi bych byl hodně zticha, toho nesnesli ani ti Zelení. A protesty proti Temelínu bych taky moc nepřipomínal, úplně win-win to nebylo, ale bez něj bychom byli dneska v řiti.

Za Šumavu mne tu mnozí ukřižují:-))), ale ok, to bych uznal.

Takže jako s tím GP ... občas něco dobrého, ale vždy být v případě těchto dvou subjektů sakra ve střehu.

Jinak se tedy zdá, že jak GP tak HD nějak teče do bot, hned dva oslavné články v jednom týdnu ... ? Nechoděj příspěvky? ;-)
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.9.2020 16:32
Držím palce všem hnutím, která hájí zájmy přírody a bojují za lepší životní prostředí. Tedy i Hnutí Duha.

Kéž je Manitú ochrání před hloupostí.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.9.2020 16:34 Reaguje na Majka Kletečková
Kéž je Manitú ochrání před hloupostí vnější i vnitřní.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

28.9.2020 22:00 Reaguje na Majka Kletečková
Manitú, tak to jo, na toho bych v naší české kotlince spoléhal jako na prvního:-))).
Odpovědět
MG

Milan G

28.9.2020 16:44
hnutí duha - nátlakový spolek, který se neštítí při prosazování svých cílů lhát/bylo dokázáno článkem zde na Ekolistu/ a nebo rovnou jednat proti zákonně, jak je uvedeno nahoře v textu. Samozřejmě nesmíme zapomenout na granty z hornorakouska a následně zastávat jejich zájmy oproti zájmu České republiky, týká se JE. V normálním státě by už měli dávno ukončenou činnost.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.9.2020 17:09 Reaguje na Milan G
GP i Duha občas ujedou, nezpochybňuji, ale pozitiva převažují.
Každý kdo se zabývá ochranou životního prostředí ve svém okolí, obci ,regionu i státu je u mě výš než ten,kdo nedělá nic, nebo v horším případě pomáhá zvěrstvům na ŽP.
Poslední dva případy - kyanidy v Bečvě a rozhledna na Králickém Sněžníku.
První případ je na prokurátora a druhý taky - zjevně podvodné jednání.
Odpovědět
MG

Milan G

28.9.2020 18:06 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vy sám jste zastánce JE. A nevadí vám, že nátlakový spolek hnutí duha za peníze od jiného státu ovlivňuje vládu, občany ČR k ukončení jaderné energetiky? Tohle mi z principu vadí.

Co se týká těch dvou případů nejsem s vámi ve sporu. K Bečvě jsem se už vyjádřil v příslušném článku a navíc jak tohle souvisí s hnutí duha? Ačkoliv jsem to sledoval každý den v TV ani jednou nepadlo slovo o tom, že by ,,aktivisté z duhy,, přišli pomoci. No, není to Šumava, že.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

28.9.2020 22:02 Reaguje na Miroslav Vinkler
Prokurátory už nějaký ten pátek nemáme:-).

Ale v Polsku myslím pořád jo, akorát že ti mají na háku jak celou Duhu, tak ekolist. Takže se Sněžníkem vám asi moc nepíchnou.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.9.2020 21:28
Již od počátku jako Brňák jsem se o něj hluboce zajímal, a pozoroval přerod z ochranářské organizace na neomarxisticko lobbingovou agenturu. Naštěstí jsem byl opatrný, a nenamočil se. Proto nyní mohu s klidným svědomím tvrdit, že nikdo jiný této republice a přírodě neuškodil tolik, jako DUHA. Přírodě se proto snažím pomocí jako zahrádkář, rybář, nebo včelař. Bohužel škody způsobené ekologisty jsou nedozírné, a mnou nenapravitelné.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

28.9.2020 22:03 Reaguje na Michal Ukropec
" ... přerod z ochranářské organizace na neomarxisticko lobbingovou agenturu."

A tohle sedlo, komu čest, tomu čest!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

29.9.2020 10:14 Reaguje na Svatá Prostoto
Mohl jsem je srovnávat s ČSOP a Brontosaury, jejichš akcí jsem se zúčastňoval do 93, než jsem se odstěhoval do Tábora.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.9.2020 16:52 Reaguje na Michal Ukropec
Souhlas. O lidí z DUHA bych si ani kolo neopřel.
Odpovědět
AS

Aleš Svoboda

5.10.2020 09:03
Nemohu si pomoci - ale jediné co se mi vybavuje právě s hnutím Duha je :
- populismus silná prohlášení, dobrý PR . . . ale skutek utek´
- ekoterorismus - obsazování rypadel a komínů
Ochrana životního prostředí je povinností nás všech - a tedy i všech politických stran, každého jedin,ce každého politika.
Ochrana životního prostředí by měla být zakomponovaná do každého aspektu našeho života což není.
A podle toho také naše ŽP vypadá.
Otrávené vody včetně spodních, moří a oceánů, otrávená pole ( v honbě za vyyším ziskem ) otrávené potraviny.
Ještě ani nejsme ve vesmíru jako doma - a už jsme stačili zaneřádit i oběžnou dráhu Země bordelem, který je navíc velmi nebezpečný
V honbě za ziskem, kvartálními výsledky, ekonomickými ukazateli je vždy důvod řihmouřit oči.
Duha se stará jen o svoji popularizaci - tedy dotace - o výsledek už tak moc nejde. Možná jim křivním - ale mám ten pocit.
Přitom momentálně jsoou daleko důležitější temata než elektřina z větru nebo slunce.
Co takhle donutit politiky přestat skládkovat??
Skládkujeme suroviny.
Obyčejné noviny se v zemi nerozpadnou ani za 30 let. . . a my zahrabáváme miliony tun surovin, které by mohly částečně nahradit primární suroviny.
Tohle by měla dělat Duha - a pokloním se jí. . .
Zatím ale nemám důvod.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist