Hnutí Duha podalo rozklad k části D3, stavbu to může zdržet
Mátl uvedl, že Hnutí Duha napadlo vedení trasy dálnice, chce, aby vedla tunelem. ŘSD teď vybírá zhotovitele stavby. "Rozklad (podaný Hnutím Duha) může oddálit termín zahájení stavby," uvedl Mátl. Odhadované náklady na stavbu jsou 2,4 miliardy korun bez DPH. Firmy, které chtějí zakázku získat, mohou podávat nabídky do letošního prosince.
Hnutí Duha vychází z odborného názoru, podle nějž je úsek z Českých Budějovic k hranicím s Rakouskem ekologicky nejcitlivější, a dává tak největší smysl vést D3 tunelem. "Jde o to, že nebyla vypořádána naše připomínka vést tento úsek v tunelové variantě. Před vydáním rozhodnutí nebyli účastníci řízení seznámeni s obsahem spisu, tím byl porušený správní řád. Připomínkovali jsme i řízení EIA, náš postoj je konzistentní," řekl Miklík.
ŘSD má na úsek stavební povolení a jakmile vybere firmu, je připraveno okamžitě začít stavět. ČTK to dnes řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Jak dlouho se může kvůli rozkladu Hnutí Duha stavba zdržet, nechtěl uvést. "Chápeme to jako snahu blokovat stavbu. Mimo jiné má stavba územní rozhodnutí, souhlas všech, kudy a jak má vést. Má všechna platná stanoviska, jak se má postavit a provozovat, aniž by ničila životní prostředí," řekl Rýdl.
Začít stavět chtělo ŘSD v březnu či dubnu příštího roku. Stavbu plánuje na tři roky. Zahrne deset mostů a jednu mimoúrovňovou křižovatku.
V jižních Čechách staví ŘSD od jara 2019 obchvat Českých Budějovic. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,28 miliardy.
V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
Martin Macek
10.12.2020 08:22Lukas B.
10.12.2020 08:50 Reaguje na Martin Macekúzemně rozhodnutá a stavebně povolená trasa a niveleta vede po plochých vrších a víceméně kopíruje rozvodí Vltavy a Malše - kdybychom trvali na tunelu, museli bychom k trase přidat smyčku abychom trefili nějaký kopec, ale nakonec proč ne, v tomto kraji se traduje půvabná historka o stařičkém mocnářovi, co byl slavnostně svezen vlakem po fungl nové trati, a durdil se, že co je to za trať, když na ní chybí tunel, a tak císařpánovi kvůli kos tratě přeložili pár desítek metrů do boku a jeden zcela zbytečný tunel přidali.
Břetislav Machaček
10.12.2020 09:32 Reaguje na Lukas B.ale pouze z hlediska termínu podání rozkladu. Čekat s tím
rozkladem na všechna povolení, včetně EIA, smrdí potížismem,
ne-li přímo ekoterorismem vůči všem lidem v místech, kde
trpí dopravou, která by mohla být přesunuta na dálnici.
Nefandím zbytečným dopravním stavbám, ale pokud vzrůstá
silniční doprava na úkor jiných způsobů dopravy, tak jiná
cesta než co nejrychlejší dostavba páteřní sítě dálnic
není. Hnutí DUHA se tak pasuje do pozice diktátora, který
se sice ohání ochranou přírody, ale na úkor životního
prostředí obyvatel kolem přetížených komunikací. Zde
očekávám rozhodné a rychlé rozhodnutí soudu včetně
rozsudku o škodách vzniklých zdržením výstavby. Pouze tak
si různé spolky rozmyslí, kdy vstupovat do řízení o stavbě
a nebudou do nich vstupovat až na poslední chvíli a nebo
dokonce blokovat již schválené stavby. O stavbě se už
diskutuje mnoho let a všechna povolení nyní má, proto
nepovažuji za moudré chtít zásadně přepracovat nyní projekt.
To slušný člověk a ani spolek nedělá, to dělá pouze někdo
trucovitý a bojující proti společnosti jako celku.
Milan G
10.12.2020 15:41Lukas B.
10.12.2020 18:16 Reaguje na Milan Gnebo se mýlím? možná někdo z týmu ekolistu upřesní.
Milan G
10.12.2020 18:31 Reaguje na Lukas B.Jinak co se týká toho smazání, kvalifikuji to jakože cenzor souhlasí s tímhle svinstvem co provádí nátlakový spolek hnutí duha, to je smutné.
Lukas B.
10.12.2020 18:48 Reaguje na Milan Gregis24
10.12.2020 18:24Katka Pazderů
10.12.2020 19:59A navíc, už máme D4, tak proč trasovat D3 panenským územím, s mnoha mosty a tunely, když by stačilo ubourat kus zdi konopišťské obory a jet po trase stávající silnice číslo 3.
Karel Tejkal
10.12.2020 20:06Petr Pekařík
11.12.2020 09:01 Reaguje na Karel TejkalMichal Kratochvíl
11.12.2020 07:35Lukas B.
11.12.2020 08:21 Reaguje na Michal Kratochvíl1. vymístí tranzitní dopravu mimo sídla, zrychlí ji a emise z nákladní dopravy na přepravenou tunu nákladu klesnou zhruba o třetinu až polovinu (většina paliva je u náklaďáku spotřebována do kopců a na rozjezdy, při jízdě po rovině ustálenou rychlostí žere kamion překvapivě málo).
2. výrazně vzroste bezpečnost dopravy. směrově oddělená doprava bez úrovňových křížení přináší dramatické zvýšení bezpečnosti na osobokilometr, u smrtelných nehod o 1-2 řády (!).
3. množství spotřebovaného palivo osobní dopravou vzroste. protože osobáky spotřebují většinu paliva na překonání odporu vzduchu, který roste s druhou mocninou rychlosti. na druhou stranu klesnou emise "sajrajtů" z obrusu brzd a pneumatik, sajrajtů produkovaných při nízkých a vysokých otáčkách motoru atd.
4. globálně ekonomicky je dálnice přínos. lokálně ne, aspoň tedy zpravidla ne (snad jen pokud se jedná o malebné lázeňské místo nebo předměstí metropole). osídlené zatáčky na hlavním tahu často ze silnice žijí, ve vesnici o sto číslech jsou dva motoresty, řeznictví, železářství, zelinářství, autobazar, pumpa... po odlivu dopravy na dálnici tam je sice klídek, ale chcípne pes a místní živnostníci zkrachují a zákazníky přetáhnou korporáty provozující dálniční odpočívadlo a supermarket.
5. ti ňufáčci-plyšáčci. nejsem zcela přesvědčen, že nějak víc trpí při přecházení dálnice, než státovky. kór když mají na dálnici plot, ekodukty a pořádnou světlost propustků
6. a ten hluk. při dálničních rychlostech je dominantní hluk od pneumatik, a ten se dá, netvrdím že snadno a lacino, řešit protihlukovkou. tunel hluk odstíní prakticky dokonale, to jo. ale něco za něco. tunel je něco jako fabrika nebo hlubinný důl, musí se monitorovat, větrat, hlídat, mít hasiče atd. - to žere prachy i energii.
7. no a ten vodní režim, mokřady, podzemní voda. tunel je sice hezké zaklínadlo, ale povrchové vedení dálnice je takové přátelštější a nedrénuje celé kopce.
Svatá Prostoto
11.12.2020 12:20 Reaguje na Lukas B.Jan Šimůnek
11.12.2020 09:07Je třeba volit politiky, kteří jim nedají ani korunu ze státního a ještě na ně budou v krátkých a nepravidelných intervalech posílat finanční inspekce.