Hongkong: Žraločí polévka mizí z jídelních lístků, ale jen na oko
V roce 2012 prošlo skladišti Voňavého přístavu na 8200 tun žraločích ploutví, o rok později to bylo jen 5400 tun. Jak ale připouští WWF, pokles v obratu nemusí být nutně spojen s nižší poptávkou, ale spíše s vlastním nedostatkem žraločích ploutví.
Ročně je přitom zabito okolo 73 milionů žraloků, přičemž polovina odloveného zboží putuje dále do světa přes Hongkong. V důsledku přelovení stojí čtyřiasedmdesát druhů žraloků na pokraji vyhynutí. A co na to restauratéři a cateringové služby v Hongkongu?
WWF zorganizovala v průběhu posledních let ve městě několik kampaní, jež měly za cíl vysvětlit konzumentům i provozovatelům stravoven žraločí situaci. WWF také každoročně monitoruje situaci přímo v restauracích. Výsledek? I když ve 154 sledovaných podnicích poklesla spotřeba žraločích ploutví za loňský rok z 306 kilogramů na 161, většina jejich kuchyní stále vede exotickou pochoutku ve své nabídce.
„Řada podniků stále žraločí ploutve nabízí jednoduše proto, že se restauratéři obávají kritiky za to, že už nenabízejí tradiční pokrm,“ doplňuje Tracy Tsang Chui-chi, programový vedoucí WWF. „Jen 35 podniků uvedlo, že v otázce nabídky žraločích ploutví zvolilo citlivější přístup. Nenabízejí je jako součást menu, ale na požádání vám je stejně připraví.“ Nepřítomnost polévky ze žraločích ploutví na jídelním lístku významných a turisticky vytížených hotelů je přesto významným zlepšením. Sejde z očí, sejde z mysli.
Oficiálně zmizelo toto jídlo z nabídky v 70 % hotelů a klubů, a neuvidíte jej v nabídce 97 % cateringových společností. Pokud ale slavíte promoci, narozeniny nebo svatbu, kuchař vám polévku ze žraločích ploutví ochotně připraví.
Jen pokud nesedíte v lobby Grand hotelu Hyatt, jednoho z mála podniků, jehož kuchyně se od polévek z paryb zcela distancovala. „Někteří naši zákazníci reagovali velmi ostře, když jsme tyto pokrmy stáhli z nabídky,“ říká šéfkuchař Raymond Cheung Muk-kam. „Zaznamenali jsme asi desetiprocentní pokles tržeb. Jenže když chcete změnit svět, musíte nejprve změnit sebe. Nyní nabízíme jiné speciality, například z mořských okurek či ušní.“
reklama