https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/indie-rozdava-pokuty-majitelum-vozidel-a-stavenist-za-znecistovani-ovzdusi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Indie rozdává pokuty majitelům vozidel a stavenišť za znečišťování ovzduší

4.11.2024 19:59 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Úřady v indickém hlavním městě Dillí a jeho okolí rozdaly pokuty majitelům tisíců vozidel a stavenišť za porušování pravidel o znečišťování ovzduší. Snaží se tímto způsobem čelit zhoršené kvalitě vzduchu v posledních třech týdnech, píše agentura Reuters. Podle žebříčku švýcarské skupiny IQAir je Dillí velkoměsto s nejvíce znečištěným ovzduším na světě.
 
Majitelé bezmála 60 000 vozidel a více než 7500 stavenišť dostali pokutu, uvedly indické úřady. Centrální úřad kontroly znečištění vzduchu (CPCB) vyhodnotil dnešní stav ovzduší jako velmi špatný, jelikož dosáhl hodnoty 373 v jeho indexu, který považuje hodnoty od nuly do 50 za dobrý stav.

Komise pro řízení kvality ovzduší uvedla, že až 54 000 vozidel nemělo osvědčení o kontrole znečištění (PUC), které udává přípustné úrovně emisí, a dodala, že dalších téměř 3900 vozidel bylo zabaveno, jelikož byla příliš stará.

Úřady nařídily kompenzační pokuty v případě 597 stavenišť, 56 jich bylo uzavřeno.

Dillí se silným znečištěním ovzduší bojuje každou zimu, jelikož studený vzduch zde zadržuje emise, prach a kouř z kontrolovaných požárů na farmách v přilehlých zemědělských státech Paňdžáb a Harijána. V důsledku dochází k častému uzavírání škol a omezování staveb.

Indické úřady očekávají, že kvalita vzduchu zůstane velmi špatná do středy a v následujících šesti dnech se bude pohybovat od velmi špatné úrovně po závažnou. Za závažnou ji CPCB považuje při dosažení hodnot 400 až 500. Na této úrovni kvalita vzduchu ovlivňuje zdravé lidi a může mít vážné důsledky pro osoby, které již trpí vážným onemocněním.

IQAir vyhodnotila Dillí jako velkoměsto s nejvíce znečištěným ovzduším na světě čtvrtý rok v řadě. Špatná kvalita vzduchu je však v zimě běžný problém napříč jižní Asií. Zhoršující se znečištění ovzduší může zkrátit život obyvatel tohoto regionu o více než pět let, uvedl loni Institut energetické politiky Chicagské univerzity (EPIC) ve svém Indexu kvality ovzduší.

Druhé největší pákistánské město Láhaur, které dnes společnost IQAir označila za druhé nejvíce znečištěné velkoměsto na světě, na týden uzavřelo základní školy a vyzvalo obyvatele, aby kvůli nebývalému znečištění vzduchu zůstali doma. Vláda také zakázala grily bez filtru, omezila motorizované rikši a pokutovala majitele vozidel vypouštějících kouř. Lidé musejí nosit roušky a polovina zaměstnanců pracuje z domova, informuje agentura AP.

V neděli vláda provincie oznámila, že plánuje hovory s Indií o řešení problému, a uvedla, že důvodem zhoršující se kvality ovzduší v Láhauru je znečištění, které sem přichází ze sousední země.

Od minulého měsíce, kdy se kvalita ovzduší začala zhoršovat, onemocněly kvůli jedovatému šedému smogu desítky tisíc lidí, především dětí a starších osob.

Index kvality ovzduší v Láhauru přesáhl o víkendu hodnotu 1000, což je v Pákistánu rekord. Ve snaze jej snížit úřady pravděpodobně využijí umělý déšť.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Petr Hariprasad Hajič

11.11.2024 11:59
Indie má od roku 2023 zavedené emisní povolenky. Zatím dobrovolně, podobně jako tomu bylo v EU oři jejich zavedení a od roku 2023 se už bude platit. Je to velmi podobný systém neustále se se zvyšujícího tlaku na dekarbonizaci jejich devalvací.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

11.11.2024 12:20 Reaguje na Petr Hariprasad Hajič
Oprava. Platit se v Indii bude za povolenky od roku 2026. Tím, že jsou povolenky devalvovány, tak se neustále snižuje povolené množství CO2. Současně se z výnosů poskytují incentivy do dekarbonizace dopravy, energetiky, průmyslu. V Indii je velmi silná podpora bezemisní dopravy. Letos by se měly prodeje zase zvýšit až na 2 miliony BEV.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist