https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kupka-chce-v-eu-prosadit-revizi-zakazu-spalovacich-motoru-jiz-pristi-rok
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kupka chce v EU prosadit revizi zákazu spalovacích motorů již příští rok

27.9.2024 12:29 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chce navrhnout dřívější přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v EU. Namísto původně plánovaného roku 2026 by se opatření mělo revidovat již v příštím roce. Důvodem je snaha o udržení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu, zachování pracovních míst a zajištění dostupnosti dopravy.
 
EU počítá se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem po roce 2035. V roce 2026 se má konat revize, která zhodnotí dosavadní přechod na alternativní pohony, tedy zejména elektromobilitu. Přechod k elektromobilům je však podle prodejních čísel pomalejší, než se očekávalo.

"Požadujeme, aby revize tohoto zákazu proběhla již v roce 2025, namísto původně plánovaného roku 2026. Chceme o tom jednat s novou Evropskou komisí a zároveň připravujeme poziční dokument, pro který bychom chtěli získat koalici podobně smýšlejících států, tak jak tomu bylo v případě revize normy Euro 7,“ uvedl Kupka.

Ministerstvo tak podle Kupky navazuje na své dosavadní aktivity v takzvaném ozelenění dopravy i aktuální iniciativu italské premiérky Georgie Meloniové. "Naším cílem musí být udržet konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a zároveň zabránit tvorbě bariér, které by znemožnily nákup nových cenově dostupných automobilů. Máme ambici být lídry snah o změnu nastavení evropských plánů týkajících se spalovacích motorů,“ dodal ministr.

Kupka v tomto týdnu v Berlíně jednal s německým ministrem dopravy Volkerem Wissingem o krocích k přehodnocení limitů oxidu uhličitého (CO2) u osobních vozidel, a to i v návaznosti na dopis Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) z minulého týdne, ve kterém se zmiňuje nemožnost splnění stanovených limitů oxidu uhličitého pro rok 2025. Zároveň je ministerstvo v kontaktu se sdružením českého autoprůmyslu ohledně dalších společných kroků. "Cesta vede přes další intenzivní vyjednávání a získání dostatečně široké podpory podobně smýšlejících států,“ podotkl Kupka.

V roce 2023 byla v návaznosti na ambicióznější klimatické cíle Evropské unie přijata revize nařízení, která stanovuje výkonnostní limity CO2 pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla, dodávky.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PE

Petr Elias

27.9.2024 13:08
Super! Tak snad to ta revize posune. Třeba tak na rok 28. :) Lidé (a hlavně místní) mají až moc peněz, tak pro ně elauto bude jak plivnutí do moře. :)
Odpovědět
pk

pepa knotek

28.9.2024 08:38 Reaguje na Petr Elias
Ještě byste nám mohl objasnit proč ti co mají "moc peněz" ta elektroauta nekupují, abychom to měli komplet.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.9.2024 16:53
Jaká revize ?
Ten nesmysl z Bruseli, je nutné zrušit, stejně tak i současnou EU !
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

29.9.2024 19:20 Reaguje na smějící se bestie
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2024 14:47 Reaguje na smějící se bestie
A co pak? Mávat ruským tankům? Víte, jak to vypadá třeba v Sýrii?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

27.9.2024 18:51
Není snad žádný problém nechat to na každém zvlášť. Uvědomělí politici budou jezdit na vodík a my zpátečníci na naftu. Tak to bylo i dříve, kdy bylo ponecháno na každém aby pochopil, že je vhodné přesedlat z koně na parní stroj.
Odpovědět

Viktor Šedivý

28.9.2024 23:22
Aha, takže poté, co se fialová tlupa pyšnila tím, jak eurohujersky pomohli všechna ta svinstva schválit, teď si najednou vzpomněli, že dělali pěknou blbost ... a zase se budou chválit?

Lidi, jak můžete tohle ještě volit?
Odpovědět
PE

Petr Elias

30.9.2024 16:20 Reaguje na Viktor Šedivý
Asi stejně jako když koblihy nadávají na GD a přitom volí toho, kdo ho vychvaloval a podepsal. :D :D
Odpovědět

Viktor Šedivý

30.9.2024 22:13 Reaguje na Petr Elias
Ale tak to je celkem jedno, jestli někdo volí Babiše nebo Fialu. Mají (velmi) různou úroveň vystupování, důsledky jejich politiky jsou ale v podstatě úplně stejně děsivé. Mění se jen ta omáčka kolem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2024 14:46 Reaguje na Viktor Šedivý
Omyl, bábova vláda nasekala za 2 roky BILIÓN dluhů a roztočila dluhovou spirálu, Fiala ji brzdí patama ušima. Fiala se drží EU a NATO jako klíště, bába by nás v klidu prodal Putinovi.
Já to vidím jako podstatný rozdíl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2024 14:43 Reaguje na Viktor Šedivý
Nenechte si nalhávat nesmysly. Celé to protlačuje v EP frakce RENEW, které členem bylo až do letošního léta ANO, ODS je v konzervativcích, což je pravicová opozice.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist