Kupka: Pro Česko je nová emisní norma Euro 7 nepřijatelná, chce o ní jednat
"Náš postoj ke stávající podobě normy je jednoznačně odmítavý. Uvědomujeme si ohrožení automobilové výroby osobní i nákladní a autobusové i významné ohrožení dostupnosti aut pro veřejnost. Budeme apelovat za nezbytnou úpravu té normy," uvedl Kupka. Proti normě se podle něj staví většina evropských výrobců, ale i některé členské země, zmínil například německého ministra dopravy.
Navrhovaná norma má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Euro 7 má sladit limity pro benzinová a naftová auta, vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.
Norma by podle Kupky měla poskytnout jednotlivým výrobcům dostatek času na to, aby vůbec měli k dispozici dostupné technologie, jako jsou třeba nízkoemisní brzdy nebo senzory sledující množství emisí za jízdy.
Podle automobilek to nové vozy prodraží o desítky tisíc korun. Například menší modely Škody Auto, jako jsou Scala, Kamiq nebo Fabia, se však podle ředitele vnějších vztahů Škody Michala Kadery dostanou na cenovou úroveň, za kterou budou pro zákazníky neprodejné. Zatímco nyní modelová řada Škody začíná na úrovni 300 000 korun, tak by podle něho, aby byla vyrobitelná podle nových podmínek, prodražila na 450 000 až 500 000 korun. "Zákazníci na tyto vozy nebudou mít,“ varoval. To bude mít podle něho za následek delší využívání méně ekologických ojetých aut a stárnutí vozového parku. Upozornil také na uvažovanou platnost od roku 2025, přičemž automobilky by na zavedení požadavků normy potřebovaly zhruba čtyři roky.
Návrh podle Sdružení automobilového průmyslu neposkytuje fakticky čas na vývoj a adaptaci výroby, což způsobí výpadky ve výrobě v řadě závodů. Vyžadované masivní investice budou navíc využitelné jen pro relativně krátké časové období do roku 2035, kdy EU spalovací motory zakázala úplně, přitom však výrazně omezí dostupné zdroje pro vývoj a výrobu zcela bezemisních vozidel. "Bude mít negativní dopad na občany, neboť povede k zásadnímu omezení nabídky dostupných menších vozidel a nárůstu nákladů na osobní silniční dopravu, potažmo mobilitu celkově," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl. Přínos pro životní prostředí je podle něj přitom zanedbatelný, protože při neexistenci systémové podpory obnovy zastarávajícího vozového parku, bude podíl emisí z provozu vozidel splňujících normy starší než Euro 7/VII, dlouhodobě výrazně převyšovat emise z vozidel na trh nově přicházejících. Přínos nové emisní normy přitom dále sníží rychle rostoucí podíl zcela bezemisních vozidel.
Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
Viktor Šedivý
8.2.2023 18:06Proč Fialovo parta zatím všechny nesmysly podepsala? Proč si z toho neudělali téma v době předsednictví?
No víme proč - to by je totiž cestou přes Berlín nepodrbali pochvalně za uchem, jak jsou pokrokoví a prounijní.
Pavel Hanzl
8.2.2023 21:17 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
9.2.2023 20:13 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.2.2023 08:39 Reaguje na Viktor ŠedivýKatka Pazderů
8.2.2023 20:10Nebylo by lepší ten hitlák odhodit, pane strojvůdce? I s brzdařem?
Miroslav Vinkler
8.2.2023 20:28 Reaguje na Katka PazderůNorma euro 7 bude popisována na úrovni inkvizičního prostředku, který ekomagoři násilím implementovali do společnosti, která se nakonec vzbouřila a svrhla ekomagory i s jejich náboženstvím.
Pavel Hanzl
8.2.2023 21:19 Reaguje na Miroslav VinklerZbyněk Šeděnka
8.2.2023 22:14 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
9.2.2023 08:50 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaBýt extra tvrdá, bude problém, budou se muset nasadit regulační stupně, za komára ale běžná věc. Ale nikdo by nekrachnul nezmrznul, naše totálně neschopná vláda sehnala zdrojů plynu dost.
Břetislav Machaček
9.2.2023 10:09 Reaguje na Pavel Hanzlopravdu trpíte stařeckou demencí. Pamatuji
zimy s -20 a více, půlmetrem a více sněhu
a se zamrzlými řekami a ne ledem na rybníku,
který praská pod nohama. Buďte rád že je to
"globální" oteplení, když u nás nemrzne, ale
mrznou v USA a v Izraeli mají sněhovou
kalamitu. Ony ty úspory ve spotřebě plynu
totiž nejsou moderními technologiemi, ale
pouze cenou, při které lidé přešli na ty
technologie zastaralé. V mém okolí topí
téměř polovina domácností opět dřevem a
uhlím a to je ta úspora plynu a jeho
dostatek i s tím mírným snížením ceny,
protože co taky s nasmlouvaným neprodaným
plynem, když není prodán ani ten z těch zásobníků. Pane cena zachránila stát od
regulačních stupňů, ale ta cena je i se
zastropováním obludná a pokles produkce
díky drahým energiím rovněž. Pokud tomuto
tleskáte, tak vás upřímně lituji, protože
tomu může tleskat pouze nemocný člověk!
Pavel Hanzl
11.2.2023 07:29 Reaguje na Břetislav MachačekDaniel Višňovský
11.2.2023 20:55 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
9.2.2023 16:55 Reaguje na Miroslav VinklerTady máte odkaz, prostě jak dycky. Proč se divíte, že vám nevěřím ani slovo a mám pocit, že máte celý svět naopak?
https://oenergetice.cz/plynarenstvi/cez-zahajil-arbitraz-proti-gazpromu-zada-zhruba-miliardu-korun