https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kupka-pro-cesko-je-nova-emisni-norma-euro-7-neprijatelna-chce-o-ni-jednat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kupka: Pro Česko je nová emisní norma Euro 7 nepřijatelná, chce o ní jednat

8.2.2023 15:21 | PRAHA (ČTK)
Navrhovaná norma má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Euro 7 má sladit limity pro benzinová a naftová auta, vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.
Navrhovaná norma má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Euro 7 má sladit limity pro benzinová a naftová auta, vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Pro Českou republiku je navrhovaná emisní norma Euro 7 v současné podobě nepřijatelná. Znamenala by ohrožení výroby osobních i nákladních aut a autobusů, snížení dostupnosti nových aut a jejich zdražení. Dopady na snižování emisí jsou přitom spíše sporné. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) proto chce v pátek v Bruselu jednat o změnách normy s v Bruselu s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierry Bretonem. Uvedl to dnes na tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně.
 

"Náš postoj ke stávající podobě normy je jednoznačně odmítavý. Uvědomujeme si ohrožení automobilové výroby osobní i nákladní a autobusové i významné ohrožení dostupnosti aut pro veřejnost. Budeme apelovat za nezbytnou úpravu té normy," uvedl Kupka. Proti normě se podle něj staví většina evropských výrobců, ale i některé členské země, zmínil například německého ministra dopravy.

Navrhovaná norma má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Euro 7 má sladit limity pro benzinová a naftová auta, vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.

Norma by podle Kupky měla poskytnout jednotlivým výrobcům dostatek času na to, aby vůbec měli k dispozici dostupné technologie, jako jsou třeba nízkoemisní brzdy nebo senzory sledující množství emisí za jízdy.

Podle automobilek to nové vozy prodraží o desítky tisíc korun. Například menší modely Škody Auto, jako jsou Scala, Kamiq nebo Fabia, se však podle ředitele vnějších vztahů Škody Michala Kadery dostanou na cenovou úroveň, za kterou budou pro zákazníky neprodejné. Zatímco nyní modelová řada Škody začíná na úrovni 300 000 korun, tak by podle něho, aby byla vyrobitelná podle nových podmínek, prodražila na 450 000 až 500 000 korun. "Zákazníci na tyto vozy nebudou mít,“ varoval. To bude mít podle něho za následek delší využívání méně ekologických ojetých aut a stárnutí vozového parku. Upozornil také na uvažovanou platnost od roku 2025, přičemž automobilky by na zavedení požadavků normy potřebovaly zhruba čtyři roky.

Návrh podle Sdružení automobilového průmyslu neposkytuje fakticky čas na vývoj a adaptaci výroby, což způsobí výpadky ve výrobě v řadě závodů. Vyžadované masivní investice budou navíc využitelné jen pro relativně krátké časové období do roku 2035, kdy EU spalovací motory zakázala úplně, přitom však výrazně omezí dostupné zdroje pro vývoj a výrobu zcela bezemisních vozidel. "Bude mít negativní dopad na občany, neboť povede k zásadnímu omezení nabídky dostupných menších vozidel a nárůstu nákladů na osobní silniční dopravu, potažmo mobilitu celkově," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl. Přínos pro životní prostředí je podle něj přitom zanedbatelný, protože při neexistenci systémové podpory obnovy zastarávajícího vozového parku, bude podíl emisí z provozu vozidel splňujících normy starší než Euro 7/VII, dlouhodobě výrazně převyšovat emise z vozidel na trh nově přicházejících. Přínos nové emisní normy přitom dále sníží rychle rostoucí podíl zcela bezemisních vozidel.

Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

8.2.2023 18:06
Bla bla bla.
Proč Fialovo parta zatím všechny nesmysly podepsala? Proč si z toho neudělali téma v době předsednictví?

No víme proč - to by je totiž cestou přes Berlín nepodrbali pochvalně za uchem, jak jsou pokrokoví a prounijní.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.2.2023 19:06 Reaguje na Viktor Šedivý
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.2.2023 21:17 Reaguje na Viktor Šedivý
Konečně se chováme jako suverénní země, bába by to v předklonu podepsal, jako třeba grýndýl.
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.2.2023 20:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale však Fialova vláda podepisuje stejně ochotně. Jen to divadýlko pro domácí obecenstvo, jak se za nás bijí, mají trochu klidnější, než co předváděl Bureš. Výsledek ale bude stejný - protože za slovy žádné činy následovat nebudou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2023 08:39 Reaguje na Viktor Šedivý
Leda, že by následovaly. Že tahle vláda dokáže mohutně máknout jsme viděli při předsednictví, kdy Evropu výrazně překvapila.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.2.2023 19:07
No, uvidíme, jak se tedy politici předvedou.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

8.2.2023 20:10
Škoda Volskwagen se pilně připravuje na zákaz výroby spalovacích motorů v roce 2035. A ministr dopravy začíná pořádně brzdit.
Nebylo by lepší ten hitlák odhodit, pane strojvůdce? I s brzdařem?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2023 20:28 Reaguje na Katka Pazderů
Jednou budou učebnice historie psát o zeleném náboženství, jeho vzestupu i pádu.
Norma euro 7 bude popisována na úrovni inkvizičního prostředku, který ekomagoři násilím implementovali do společnosti, která se nakonec vzbouřila a svrhla ekomagory i s jejich náboženstvím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.2.2023 21:19 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vaše prognózy nebývají úplně přesné, neměli jsme být už dávno v bankrotu, v zimě a EU v rozvalu? Bo se přece bez ruského plynu neobejdeme!!!
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2023 22:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Stačila by tvrdší zima a klepali bychom tady kosu. A co se týče té normy Euro 7, tak každý normálně myslící člověk vidí, že to je pitomost. Hezky to komentoval můj syn, když říkal, že fyzikální zákony nepřechčijeme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 08:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Už týdem je v Brně fest mráz, před tím byla jen kosa. A nic se neděje. Zima bude asi zcela normální, jak dycky.
Být extra tvrdá, bude problém, budou se muset nasadit regulační stupně, za komára ale běžná věc. Ale nikdo by nekrachnul nezmrznul, naše totálně neschopná vláda sehnala zdrojů plynu dost.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2023 10:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Fest mráz říkáte teplotám do -10? Tak to už
opravdu trpíte stařeckou demencí. Pamatuji
zimy s -20 a více, půlmetrem a více sněhu
a se zamrzlými řekami a ne ledem na rybníku,
který praská pod nohama. Buďte rád že je to
"globální" oteplení, když u nás nemrzne, ale
mrznou v USA a v Izraeli mají sněhovou
kalamitu. Ony ty úspory ve spotřebě plynu
totiž nejsou moderními technologiemi, ale
pouze cenou, při které lidé přešli na ty
technologie zastaralé. V mém okolí topí
téměř polovina domácností opět dřevem a
uhlím a to je ta úspora plynu a jeho
dostatek i s tím mírným snížením ceny,
protože co taky s nasmlouvaným neprodaným
plynem, když není prodán ani ten z těch zásobníků. Pane cena zachránila stát od
regulačních stupňů, ale ta cena je i se
zastropováním obludná a pokles produkce
díky drahým energiím rovněž. Pokud tomuto
tleskáte, tak vás upřímně lituji, protože
tomu může tleskat pouze nemocný člověk!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.2.2023 07:29 Reaguje na Břetislav Machaček
Nevím, čemu mám tleskat, ale vím, že jsme se vykroutili na poslední chvíli z Putinovy oprátky. A to velmi levně. Až tak levně, že většina obyvatel si toho vůbec nevšimla a jen nadává, jak dycky na EU. A vy jste na to nechápání taky kadet.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

11.2.2023 20:55 Reaguje na Břetislav Machaček
3 kočky za kW je obluda cena, jo???? Pro chacharske hornické nadlidi, kteří umí vydělávat dvojnásobek chirurgu???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 16:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jak je to s tím vaším tvrzením, že Gazprom až "úzkostlivě plnil dlouhodobé smlouvy"? A jak EU nařídila kupovat vše na spotovém trhu?
Tady máte odkaz, prostě jak dycky. Proč se divíte, že vám nevěřím ani slovo a mám pocit, že máte celý svět naopak?
https://oenergetice.cz/plynarenstvi/cez-zahajil-arbitraz-proti-gazpromu-zada-zhruba-miliardu-korun
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist