https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/laboratore-unipetrolu-vyvinuly-biopalivo-z-drevni-stepky
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Laboratoře Unipetrolu vyvinuly biopalivo z dřevní štěpky

24.5.2019 00:22 | PRAHA (ČTK)
Laboratoře společnosti Unipetrol výzkumné vzdělávací centrum (UniCRE) z petrochemického holdingu Unipetrol vyvinuly biopalivo z dřevní štěpky. / Ilustrační foto
Laboratoře společnosti Unipetrol výzkumné vzdělávací centrum (UniCRE) z petrochemického holdingu Unipetrol vyvinuly biopalivo z dřevní štěpky. / Ilustrační foto
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Laboratoře společnosti Unipetrol výzkumné vzdělávací centrum (UniCRE) z petrochemického holdingu Unipetrol vyvinuly biopalivo z dřevní štěpky. Testovací jízdy vozidel na tento pohon se včera uskutečnily v Praze. Firma uvedla, že jde o biopalivo takzvané druhé generace z odpadní biomasy, u kterého na rozdíl od současného metylesteru řepkového oleje nehrozí poškození motoru vozidla.
 

Nové biopalivo vzniká v laboratořích UniCRE v Chemparku Záluží u Litvínova v rámci inovačního projektu Comsyn v mezinárodním programu EU pro výzkum a inovace Horizon 2020. Projekt se zaměřuje na výrobu biopaliv druhé generace z odpadní biomasy, jako jsou dřevní štěpka a sláma. Ředitel úseku vývoje a inovací UniCRE Jiří Hájek řekl, že projekt Comsyn by měl být ukončen v roce 2021, na příští rok se plánuje ekonomické vyhodnocení. Cílem je získat palivo s cenou 0,8 eura (20,7 Kč) za litr, doplnil.

"Nové palivo se chemicky i možnostmi použití zásadně liší od nynějších biosložek první generace, která jsou vyráběna ze zemědělských plodin. Zavedením druhogeneračních paliv získaných technologií Fischer-Tropschovy syntézy se sníží obsah kyslíku a především nenasycených uhlovodíků způsobujících možný vznik polymerních úsad v palivovém sytému osobních vozidel. Zjednodušeně řečeno jde o přimíchání frakcí s odlišnými body varu k podobným rafinérským proudům a jejich následná úprava na produkty vhodné pro výrobu kvalitních motorových paliv," řekl Hájek. Z metru krychlového dřevní štěpky lze podle něj vyrobit 40 litrů paliva.

Výzkum biosložek druhé generace byl podle společnosti iniciován potřebou splnění stále přísnějších emisních norem stanovených Evropskou unií. Unipetrol připomněl, že EU v roce 2018 schválila směrnici o obnovitelných zdrojích energie a stanovila plán na zvýšení energetického obsahu pokročilých biopaliv po roce 2022 na minimálně 0,2 procenta, po roce 2025 na minimálně jedno procento a po roce 2030 na minimálně 3,5 procenta. Schválením směrnice byl zároveň potvrzen závazek snížení emisí oxidu uhličitého v souvislosti s výrobou a užíváním paliv v dopravě o šest procent, dodala firma.

Podle Hájka se nyní v rafinerii v Litvínově uskutečňuje další provozní test, kdy je ke standardní fosilní surovině přimícháván upotřebený rostlinný olej. "Pokud získáme prostředky z veřejných zdrojů, plánujeme zkoumat také procesy spojené s pěstováním vodních řas v otevřených nádržích s využitím odpadního oxidu uhličitého ze spalování fosilních paliv nebo jiných dílčích výrobních procesů a následné využití produkované biomasy jako energetické suroviny," dodal.

Comsyn je inovační projekt do kterého jsou zapojeny výzkumné ústavy, malé a střední podniky i velké společnosti z Finska, Německa, České republiky a Itálie. Cílem projektu je rozvinout výrobu komponent pro čistá paliva na bázi nepřímého zkapalňování biomasy s použitím takzvané Fischer-Tropschovy syntézy. Jde o chemickou reakci, ve které jsou oxid uhelnatý a vodík za teploty několika stovek stupňů Celsia a pod velkým tlakem přeměňovány na kapalné uhlovodíky. Účelem je výroba umělé náhrady ropy. Unipetrol podle Hájka do podpory vývoje biopaliv dává desítky milionů korun ročně.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

26.5.2019 09:36
Mně tento benzín ze štěpky připadá jako další ekologický tunel.
Proces výroby toho benzínu je v podstatě totožný či příbuzný procesu Power Gas, vyžaduje vysoké teploty a tlaky reakčních plynů a jako takový vykazuje velmi nízkou energetickou účinnost. Příslušná energie má být zřejmě získávána spalováním další štěpky. Neboli zjednodušeně řečeno na výrobu 1 kg toho benzínu se spotřebuje uhlík z řekněme kila a půl štěpky plus současně aby byla získána potřebná energie, se musí spálit ještě několik dalších kilogramů štěpky. Ale i kdyby se místo štěpky pro získání potřebné energie pálilo uhlí nebo zemní plyn, pořád bude každý kilogram či litr toho benzínu zatížený několikrát většími emisemi oxidu uhličitého než je klasický benzín či nafta vyrobená z ropy, na energii poměrně nenáročnou destilací, případně nějakým krakováním a reformováním.
Myslím, že mnohem lepším využitím štěpky je její zpracování na pelety nebo brikety a spálení v kotlích rodinných domků nebo malých energetických kotlích.
Ekologická výroba by to byla pouze pokud by potřebné vysokopotencionální teplo pro syntézní reakce bylo získáváno bez emisí oxidu uhličitého. Například v atomovém reaktoru upraveném pro produkci vysokopotencionálního tepla 600 - 800 st C ( mají ho vyvíjet číňané).
Odpovědět
reklama


Setkání s přírodou

 


Pražská EVVOluce
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist