https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/letecka-preprava-stavebniho-materialu-na-snezku-provoz-lanovky-neomezi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Letecká přeprava stavebního materiálu na Sněžku provoz lanovky neomezí

14.9.2022 01:07 | PEC POD SNĚŽKOU (ČTK)
Lanovka na Sněžku
Lanovka na Sněžku
Letecká přeprava materiálu na Sněžku, který stavbaři použijí na opravu horského chodníku, omezí návštěvníky nejvyšší české hory minimálně. I během letů bude provoz kabinové lanovky na Sněžku zachován, návštěvníci budou pouze usměrňováni mimo letový koridor a při pokládání břemene musejí počkat na odlet vrtulníku. Vyplynulo to z vyjádření zástupců lanové dráhy a stavební firmy. Původní informace byla, že při letových hodinách bude česká strana vrcholu Sněžky pro turisty uzavřená a horní úsek lanovky nepojede.
 

"Nás se to nedotkne. Zjistili, že to půjde i bez omezení provozu lanovky," řekl ČTK náčelník lanové dráhy Jiří Špetla.

Vrtulník Mi-8T společnosti TECH-MONT Helicopter company začal navážet materiál na Sněžku v pondělí odpoledne. Harmonogram letů závisí na počasí. V úterý vrtulník zatím nevzlétl kvůli silnému větru, stejně tak stojí horní úsek lanovky, který může být v provozu do rychlosti větru 60 km/h. Ráno na Sněžce podle údajů na webu České poštovny dosáhl vítr v nárazu rychlosti přes 73 km/h. Aktuální informace o provozu lanovky jsou na webu.

Vrtulník s vaky bude nalétávat od Lvího dolu mimo zatáčku Jubilejní cesty do prostoru schodiště mezi Českou poštovnou a stanicí lanovky. Úložiště pro vaky s materiálem je u horní stanice kabinové lanovky pod vrcholem. "Naši zaměstnanci budou v době letů řídit provoz na vrcholu Sněžky. Interval mezi lety je zhruba pět minut, delší pauza je při doplnění paliva," uvedl Pavel Klimeš ze stavební firmy.

Podle něj se má létat v závislosti na počasí od 7:00 do 10:30 a opět asi od 15:00 do hodiny před setměním. Celkem je v plánu 130 letů, při ideálních podmínkách jde o tři letové dny.

Sněžka s výškou 1603 metrů nemá podle zástupců Správy Krkonošského národního parku (KRNAP) ve středoevropském prostoru obdoby. Má tvar trojbokého jehlanu, který ční nad krkonošské hřebeny volně do atmosféry. Proto je klima navzdory nevelké nadmořské výšce arktické a velehorské, často ani neodráží celkový ráz počasí v Krkonoších.

Potvrzuje to i Michal Orolin ze společnosti TECH-MONT Helicopter company, který letecké podmínky na Sněžce považuje za jedny z nejtěžších ve střední Evropě. Důvodem je podle něj rychlá změna počasí a silný vítr.

"Převládají tam severozápadní směry větru, vítr naráží do ostré stěny Obřího dolu a za její hranou na vrcholu vytváří silné turbulence, a to je nejhorší. Druhým největším nebezpečím jsou mraky," řekl ČTK Orolin.

Sněžku zná z pozice pilota vrtulníku detailně, v letech 2012 až 2013 při přestavbě lanovky dopravoval na stavbu materiál. Kabinová lanovka je po kompletní výměně v provozu na prvním úseku od prosince 2013, na druhém úseku jezdí od února 2014. Od té doby nabízí turistům čtyřmístné kabiny místo dřívějších otevřených dvousedaček z roku 1949. Kabinovou lanovku, která patří městu Pec pod Sněžkou, tvoří dva úseky, a to Pec - Růžová hora a Růžová hora - Sněžka.

Současné lety spadají do projektu Správy KRNAP nazvaného Zpřístupnění Sněžky. Během letů je omezený i průjezd Lvím dolem od Vasovy louky po Velký polom, kde je v lokalitě Na Kose skládka materiálu. Odtud jej vrtulník přepravuje na Sněžku.

Letecká přeprava materiálu na Sněžku je součástí zakázky za 17,85 milionu korun bez DPH, která zahrnuje na Sněžce kromě opravy chodníků také vybudování nerezových zábran, opravu vyhlídky či instalaci laviček. Investorem je Správa KRNAP.

Oprava chodníku na Sněžce od horní stanice kabinové lanovky na vrchol je pokračováním rekonstrukce jedné z hlavních přístupových tras na vrchol nejvyšší české hory, která vede od horní stanice lanovky na Růžové hoře. Firma chodník mezi Růžovou horou a Sněžkou opravovala s přestávkami v letech 2018 až 2020.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist