Letecká přeprava stavebního materiálu na Sněžku provoz lanovky neomezí
"Nás se to nedotkne. Zjistili, že to půjde i bez omezení provozu lanovky," řekl ČTK náčelník lanové dráhy Jiří Špetla.
Vrtulník Mi-8T společnosti TECH-MONT Helicopter company začal navážet materiál na Sněžku v pondělí odpoledne. Harmonogram letů závisí na počasí. V úterý vrtulník zatím nevzlétl kvůli silnému větru, stejně tak stojí horní úsek lanovky, který může být v provozu do rychlosti větru 60 km/h. Ráno na Sněžce podle údajů na webu České poštovny dosáhl vítr v nárazu rychlosti přes 73 km/h. Aktuální informace o provozu lanovky jsou na webu.
Vrtulník s vaky bude nalétávat od Lvího dolu mimo zatáčku Jubilejní cesty do prostoru schodiště mezi Českou poštovnou a stanicí lanovky. Úložiště pro vaky s materiálem je u horní stanice kabinové lanovky pod vrcholem. "Naši zaměstnanci budou v době letů řídit provoz na vrcholu Sněžky. Interval mezi lety je zhruba pět minut, delší pauza je při doplnění paliva," uvedl Pavel Klimeš ze stavební firmy.
Podle něj se má létat v závislosti na počasí od 7:00 do 10:30 a opět asi od 15:00 do hodiny před setměním. Celkem je v plánu 130 letů, při ideálních podmínkách jde o tři letové dny.
Sněžka s výškou 1603 metrů nemá podle zástupců Správy Krkonošského národního parku (KRNAP) ve středoevropském prostoru obdoby. Má tvar trojbokého jehlanu, který ční nad krkonošské hřebeny volně do atmosféry. Proto je klima navzdory nevelké nadmořské výšce arktické a velehorské, často ani neodráží celkový ráz počasí v Krkonoších.
Potvrzuje to i Michal Orolin ze společnosti TECH-MONT Helicopter company, který letecké podmínky na Sněžce považuje za jedny z nejtěžších ve střední Evropě. Důvodem je podle něj rychlá změna počasí a silný vítr.
"Převládají tam severozápadní směry větru, vítr naráží do ostré stěny Obřího dolu a za její hranou na vrcholu vytváří silné turbulence, a to je nejhorší. Druhým největším nebezpečím jsou mraky," řekl ČTK Orolin.
Sněžku zná z pozice pilota vrtulníku detailně, v letech 2012 až 2013 při přestavbě lanovky dopravoval na stavbu materiál. Kabinová lanovka je po kompletní výměně v provozu na prvním úseku od prosince 2013, na druhém úseku jezdí od února 2014. Od té doby nabízí turistům čtyřmístné kabiny místo dřívějších otevřených dvousedaček z roku 1949. Kabinovou lanovku, která patří městu Pec pod Sněžkou, tvoří dva úseky, a to Pec - Růžová hora a Růžová hora - Sněžka.
Současné lety spadají do projektu Správy KRNAP nazvaného Zpřístupnění Sněžky. Během letů je omezený i průjezd Lvím dolem od Vasovy louky po Velký polom, kde je v lokalitě Na Kose skládka materiálu. Odtud jej vrtulník přepravuje na Sněžku.
Letecká přeprava materiálu na Sněžku je součástí zakázky za 17,85 milionu korun bez DPH, která zahrnuje na Sněžce kromě opravy chodníků také vybudování nerezových zábran, opravu vyhlídky či instalaci laviček. Investorem je Správa KRNAP.
Oprava chodníku na Sněžce od horní stanice kabinové lanovky na vrchol je pokračováním rekonstrukce jedné z hlavních přístupových tras na vrchol nejvyšší české hory, která vede od horní stanice lanovky na Růžové hoře. Firma chodník mezi Růžovou horou a Sněžkou opravovala s přestávkami v letech 2018 až 2020.
reklama