Londýn začne od dubna chránit ovzduší v centru města. Pro majitele starých aut nastanou smutné časy
„Stav ovzduší nad Londýnem je krizový, vážně ohrožuje zdraví obyvatel. A zavedení ULEZ je přesně tím opatřením, které je schopné s tím něco udělat,“ tvrdí starosta Khan. Co slibuje? Zlepšení stavu kvality znečištěného vzduchu do tří měsíců od zavedení ULEZ o 45 %. „Bude to opravdu výrazný krok kupředu, miliony lidí v Londýně tu změnu pocítí osobně,“ dodává ještě, když vyčísluje pozitivní dopad zavedení ultra nízko emisní zóny. Ta má letos překrýt centrální část City, a do roku 2021 má postupně expandovat až na předměstí.
V zásadě to není žádná novinka: labouristický britský politik Sadiq Khan program ULEZ prosazuje od roku 2016, kdy byl na post starosty zvolen. A všichni obyvatelé jsou o chystaných opatřeních průběžně informováni. Teprve nyní, když se vyhlášení ULEZ nachýlilo, zaznívají kritické hlasy výrazněji. Protože jinak pozitivní změna kvality ovzduší nebude zadarmo. O co tedy jde? Do centrální zóny Londýna se od letošního dubna dostanete bezplatně jen s novým vozem, který splňuje emisní standardy Euro4 a v některých případech Euro6.
Za auto starší patnácti let, případně za diesel starší šesti (tedy vozy emisní standard nesplňující) budete platit. A ne málo. V průměru za malou dodávku, motorku nebo auto, které produkuje emise nad limitem, zaplatíte 12,5 liber (cca 360 Kč) za den provozu v centru. Ve skutečnosti nejspíš ještě jednou tolik, protože budete odvádět již existující poplatek proti zácpám. V konečném důsledku vás tak vyjetí to ulic centra Londýna s nevyhovujícím autem přijde na 24 liber za den. A podvádět nezkoušejte, protože pokuty jdou do stovek liber.
Vzhledem k tomu, že se ještě loni nacházelo v jádrové oblasti ULEZ nacházelo 1,5 milionu dieselových vozů, 500 000 benzíňáků a 55 000 náklaďáků, které nyní vyžadované emisní parametry nesplňovaly, bude to spousta peněz. Hovoří se o tom, že by radnice mohla vydělat na této ULEZ dani 600 milionů až 1,5 miliardy liber ročně. Je to spousta peněz, a také jasná „bariéra“, která může centrum města pomoci vyčistit. Protože pravidelná vyjížďka se čmoudícím autem do centra se vám prodraží.
Řidiči nevyhovujících osobáků za roční pojížďky v centru zaplatí 4562 liber, a s ostatními poplatky pak 7552 liber (přes dvě stě tisíc Kč). Vlastně dost na to, aby si raději koupili nové, emisním limitům vyhovující auto. S tím, jak se má ULEZ postupně rozrůstat, by se to nejspíš brzy stejně stalo nezbytností. K opatřením ULEZ se váže poměrně rozsáhlý katalog výjimek: od poplatku jsou zatím osvobozeni řidiči hendikepovaní, jisté dočasné snížení poplatku mají i řidiči centrum přímo obývající.
Kritické hlasy upozorňují, že ULEZ ve své stávající podobě naplňuje všechny body „zdanění chudých“. Protože na nemajetné dopadne vyhlášení zóny nejhůře. Každá vyjížďka do centra, cesta za doktorem nebo na úřad je bude stát další peníze. Stěžují si rodiče, kteří své děti vozí do škol nebo na sportovní kroužky mimo centrum. Jsou v situaci, kdy si nemohou dovolit nové auto, ale provoz staršího modelu si také s poplatky dovolit nebudou moci. Boháči si mohou dovolit platit i koupit nové auto. Nejde přitom jen o Londýn. ULEZ se chystá i v Manchesteru, a nejspíš i dalších velkých městech Británie.
reklama