Merkelová: Rozsudek o dieselech se týká jen jednotlivých měst
Německý nejvyšší správní soud v Lipsku včera rozhodl o tom, že německá města mají kvůli ochraně čistoty ovzduší možnost zakázat jízdu naftových vozů. Musejí přitom ale přihlédnout k zásadě přiměřenosti. Konkrétní rozsudek se týkal Düsseldorfu a Stuttgartu, o zákazech uvažuje ale třeba také Hamburk nebo Berlín.
"Jde o jednotlivá města, v nichž je ještě potřeba udělat více, ale nejde skutečně o celé území a všechny majitele aut v Německu," řekla včera Merkelová k rozhodnutí soudu na tiskové konferenci po jednání se srbským prezidentem Aleksandarem Vučičem.V řadě měst podle ní bude možné maximální limity oxidu dusičitého (NO2) splnit poměrně rychle. "A pak jsou některá města, která mají zvláštní problémy, a tady se podíváme, jak máme jednat," poznamenala s tím, že ji verdikt utvrdil v názoru, že aktuální opatření německé vlády jsou cestou správným směrem.
Ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová (SPD), podle níž soud potvrdil právo na čisté ovzduší, má za cíl, aby zákazy jízd nevstoupily v platnost. Dá se toho podle ní dosáhnout tím, že se rychle prosadí jiná opatření na zlepšení čistoty ovzduší v daných městech. Tak to vidí rovněž úřadující ministr dopravy Christian Schmidt (CSU), který stejně jako Merkelová poukázal na nový program německé vlády.
Opozice ale roli kabinetu vidí zcela odlišně. Merkelová a její vláda - především bývalý ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) - podle ní nedůslednou politikou ochrany životního prostředí a přílišnou blízkostí k automobilovému průmyslu vznik současných problémů umožnily.
Šéfka strany Levice Katja Kippingová na twitteru uvedla, že rozsudek dokládá, jak lehkovážně vláda postupovala. Obce a občané podle ní nesmějí nést následky špatné průmyslové politiky. "Automobilový průmysl musí platit," uvedla. Technické úpravy starších dieselů na náklady automobilek požaduje i Simone Peterová ze strany Zelených. A stejného názoru jsou i svobodní demokraté (FDP), podle nichž softwarové i hardwarové úpravy aut nesmějí platit jejich majitelé, ani daňoví poplatníci.
Sdružení automobilového průmyslu (VDA) zdůraznilo, že soud nerozhodl o tom, že by zákazy jízdy musely být zavedeny. Musí se podle něj pečlivě v každém místě zvážit, jaká opatření jsou přiměřená a povedou k cíli.
reklama




Vrcholový kříž na nejvyšší německé hoře kvůli samolepkám čeká oprava
Němci hledí s nelibostí na polský plán těžby v Baltu a výstavbu nového terminálu
ArcelorMittal ruší plán na výrobu ekologické oceli v Německu kvůli drahé energii