https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/merkelova-rozsudek-o-dieselech-se-tyka-jen-jednotlivych-mest
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Merkelová: Rozsudek o dieselech se týká jen jednotlivých měst

28.2.2018 05:30 | LIPSKO (ČTK)
Podle Merkelové jde o jednotlivá města, v nichž je ještě potřeba udělat více, ale nejde skutečně o celé území a všechny majitele aut v Německu. Vyjádřila se k rozhodnutí soudu. V řadě dalších měst podle ní bude možné maximální limity oxidu dusičitého (NO2) splnit poměrně rychle. A některá města mají zvláštní problémy. / Ilustrační foto
Podle Merkelové jde o jednotlivá města, v nichž je ještě potřeba udělat více, ale nejde skutečně o celé území a všechny majitele aut v Německu. Vyjádřila se k rozhodnutí soudu. V řadě dalších měst podle ní bude možné maximální limity oxidu dusičitého (NO2) splnit poměrně rychle. A některá města mají zvláštní problémy. / Ilustrační foto
Německá kancléřka Angela Merkelová (CDU) zdůraznila, že se včerejší rozsudek Spolkového správního soudu o možných zákazech jízdy dieselových aut týká jednotlivých měst, nikoliv celé země. S městy i spolkovými zeměmi chce Merkelová jednat. Z velké části politického spektra ale čelí kritice, že její laxní politika, pokud jde o ochranu ovzduší, umožnila, aby situace došla tak daleko. Sílícímu tlaku čelí rovněž automobilový průmysl.
 

Německý nejvyšší správní soud v Lipsku včera rozhodl o tom, že německá města mají kvůli ochraně čistoty ovzduší možnost zakázat jízdu naftových vozů. Musejí přitom ale přihlédnout k zásadě přiměřenosti. Konkrétní rozsudek se týkal Düsseldorfu a Stuttgartu, o zákazech uvažuje ale třeba také Hamburk nebo Berlín.

"Jde o jednotlivá města, v nichž je ještě potřeba udělat více, ale nejde skutečně o celé území a všechny majitele aut v Německu," řekla včera Merkelová k rozhodnutí soudu na tiskové konferenci po jednání se srbským prezidentem Aleksandarem Vučičem.V řadě měst podle ní bude možné maximální limity oxidu dusičitého (NO2) splnit poměrně rychle. "A pak jsou některá města, která mají zvláštní problémy, a tady se podíváme, jak máme jednat," poznamenala s tím, že ji verdikt utvrdil v názoru, že aktuální opatření německé vlády jsou cestou správným směrem.

Ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová (SPD), podle níž soud potvrdil právo na čisté ovzduší, má za cíl, aby zákazy jízd nevstoupily v platnost. Dá se toho podle ní dosáhnout tím, že se rychle prosadí jiná opatření na zlepšení čistoty ovzduší v daných městech. Tak to vidí rovněž úřadující ministr dopravy Christian Schmidt (CSU), který stejně jako Merkelová poukázal na nový program německé vlády.

Opozice ale roli kabinetu vidí zcela odlišně. Merkelová a její vláda - především bývalý ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) - podle ní nedůslednou politikou ochrany životního prostředí a přílišnou blízkostí k automobilovému průmyslu vznik současných problémů umožnily.

Šéfka strany Levice Katja Kippingová na twitteru uvedla, že rozsudek dokládá, jak lehkovážně vláda postupovala. Obce a občané podle ní nesmějí nést následky špatné průmyslové politiky. "Automobilový průmysl musí platit," uvedla. Technické úpravy starších dieselů na náklady automobilek požaduje i Simone Peterová ze strany Zelených. A stejného názoru jsou i svobodní demokraté (FDP), podle nichž softwarové i hardwarové úpravy aut nesmějí platit jejich majitelé, ani daňoví poplatníci.

Sdružení automobilového průmyslu (VDA) zdůraznilo, že soud nerozhodl o tom, že by zákazy jízdy musely být zavedeny. Musí se podle něj pečlivě v každém místě zvážit, jaká opatření jsou přiměřená a povedou k cíli.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Martin Weiser
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama



Blíž přírodě

 

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist