https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/mesic-skolnich-zahrad-ma-ucitelum-i-detem-ukazat-ze-ucit-se-da-i-venku-na-skolni-zahrade
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Měsíc školních zahrad má učitelům i dětem ukázat, že učit se dá i venku, na školní zahradě

30.3.2019 01:39 | PRAHA (Ekolist.cz)
Učit se dá venku. Zahrada Fakultní MŠ se speciální péčí Arabská na Praze 6.
Učit se dá venku. Zahrada Fakultní MŠ se speciální péčí Arabská na Praze 6.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
České školy se mohou letos v květnu připojit k celosvětové kampani Měsíc školních zahrad, která chce upoutat širší pozornost ke školním zahradám, hřištím a dvorkům. Záměrem této iniciativy je, aby se prostředí venku stalo nedílnou součástí života pedagogů i jejich žáků. „Chceme povzbudit školy a učitele, aby s dětmi aktivně trávili čas venku a objevili pestré možnosti, které jim venkovní prostředí nabízí k výuce, odpočinku i setkávání,“ vzkazují Nadace Proměny Karla Komárka, vzdělávací centrum Tereza a střediska ekologické výchovy Chaloupky a Lipka, partneři Měsíce školních zahrad v České republice.
 

Význam školních zahrad pro zdravý a všestranný rozvoj dětí celosvětově roste. Okruh míst, kde se mohou děti mimo školu volně pohybovat a objevovat svět, se totiž za posledních 100 let značně zúžil. Z rozsáhlého výzkumu České děti venku, který v roce 2016 realizovala Nadace Proměny Karla Komárka, navíc vyplývá, že typický český školák stráví ve všední den na internetu, hraním her nebo sledováním televize dva a půl krát více času než venku (1:41 venku vs. 4:14 u médií).

Výzkum také ukázal, že během výuky se dnes ven dostane jen menšina dětí (nejčastěji na hřiště, v 8 % případů). Smyslem Měsíce školních zahrad je upozornit na řešení, která mohou tento trend změnit. „Škola může množství i kvalitu času, který děti tráví venku, významně ovlivnit. Klíčová je míra propojení venkovního prostředí s jejím každodenním životem a vzdělávacím programem. Tohle u nás zatím bohužel moc nefunguje – chybí lepší povědomí o výhodách pro děti, samotné učitele a v důsledku i pro rodiče, není ani dostatečná podpora shora,“ říká Jitka Přerovská z Nadace Proměny.

„V první řadě chceme školám říct, že v tom nejsou samy. Uvědomujeme si, že jsou pod velkým tlakem, připojení ke kampani je proto velmi jednoduché: stačí dát o sobě vědět. Propojení těch, kdo už benefity „školy venku“ znají nebo dokonce běžně využívají, s těmi, kdo jsou na samém začátku, je základem pro nastartování větších změn.“ Jak o sobě dát vědět, i potřebnou dávku inspirace a praktických informací, najdete na webu kampaně www.mesicskolnichzahrad.cz.

Iniciativa Měsíc školních zahrad, která propojuje školy už ve 22 zemích světa, vzešla od Mezinárodní asociace školních hřišť a zahrad (ISGA). ISGA sdružuje odborníky na vzdělávání, architekty, zástupce neziskovek i univerzit z více než dvaceti zemí světa, kteří usilují o proměnu charakteru školních zahrad tak, aby dětem zajišťovaly lepší prostředí pro hru a učení.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist