https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/metrostav-dokoncil-modernizaci-plavebnich-komor-gabcikova-za-temer-4-miliardy-kc
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Metrostav dokončil modernizaci plavebních komor Gabčíkova

22.2.2024 10:07 (ČTK)
Zdroj | Metrostav
Firma Metrostav dokončila modernizaci plavebních komor slovenské přehrady Gabčíkovo za 3,99 miliardy korun. Vyměnily se při ní všechny ocelové konstrukce na obou komorách a horní a dolní vrata. Práce na přehradě trvaly pět let. Přehrada Gabčíkovo je nejrozlehlejší přehradou na Slovensku s jedním z největších zdymadel v Evropě. Vlévá se do ní řeka Dunaj a je na ní umístěna největší slovenská vodní elektrárna.
 

Smlouvu s Metrostavem na modernizaci plavebních komor podepsalo Slovensko v roce 2019. S dokončením prací, které následně ovlivnila epidemie nemoci covid-19, se původně počítalo loni. Hodnota zakázky se postupně zvýšila zhruba na 166 milionů eur (čtyři miliardy korun), což je asi o desetinu více ve srovnání s výchozí částkou. Z 85 procent pokryl investor výdaje z evropských dotací.

Práce na vodní komoře byla oproti plánu kratší o 95 dnů, a to přestože v průběhu stavby nastala komplikace, která zdržela stavbu o několik měsíců. "Původně jsme počítali s tím, že horní vrata na obou komorách připojíme ke stávajícím ocelovým konstrukcím. Jenomže při odbourávání betonů na pravé komoře jsme na těchto konstrukcích zjistili závažné poruchy, a tak jsme museli velmi rychle vymyslet, naprojektovat a aplikovat úplně nové konstrukční řešení," řekl vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Radek Liška.

Součástí přestavby byla kromě kompletní výměny ocelových konstrukcí také modernizace technologií včetně hydraulických a řídicích systémů či sanace betonových konstrukcí a dilatačních spár a oprava podzákladí. Téměř polovinu celé práce zabralo stavbařům bourání. K regulačním uzávěrům, které slouží k napouštění a vypouštění komor, se bylo nutné dostat přes dvoumetrový strop s šachtou o průměru 80 centimetrů a nebylo možné nasadit velké stroje. "Naši předchůdci použili velmi kvalitní betony, takže bourat nešlo pořádně strojně, natož ručně. To mě utvrdilo v pocitu, že s tak rozsáhlou modernizací se původně vůbec nepočítalo," dodal Liška.

Plavební komory ročně využije kolem 15 000 plavidel. Slovensko připravuje také modernizaci turbín vodního díla Gabčíkovo, které už jsou po technické životnosti. Instalovaný výkon tamní elektrárny je 720 megawattů.

Elektrárna se měla stát součástí původně plánovaného projektu soustavy vodních děl Gabčíkovo-Nagymaros. Zatímco slovenská strana svou část postavila, Maďarsko od výstavby dolního stupně po pádu komunismu upustilo. Platnost dohody potvrdil v roce 1997 mezinárodní soud v Haagu, země se však dosud nedohodly na společném postupu podle tohoto rozsudku. Rozsáhlou stavbu v náhradní variantě uvedlo Slovensko do provozu na svém území v říjnu 1992.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist