Na první plavbu se vydala nákladní loď se speciálními pevnými větrnými plachtami
Odhaduje se, že odvětví lodní dopravy je zodpovědné přibližně za 2,1 procenta celosvětových emisí oxidu uhličitého.
Speciální plachty jsou vysoké 37,5 metru a jsou vyrobené ze stejného materiálu jako větrné turbíny, aby byly odolné. Díky WindWings může být plavidlo unášeno větrem a ne se spoléhat pouze na svůj motor. Za dobu životnosti plavidla by tak mohla tato technologie snížit emise lodi o 30 procent.
Technologii vyvinula britská firma BAR Technologies. Šéf firmy John Cooper řekl BBC, že podle něj bude tato plavba pro námořní odvětví přelomová. Předpovídá, že do roku 2025 by měla mít polovina nově stavěných lodí větrný pohon.
"Důvodem, proč jsem si tak jitý, je naše úspora paliva - jeden a půl tuny paliva denně. Když na loď umístíme čtyři křídla, ušetříme šest tun paliva, což je 20 tun CO2 denně. To jsou obrovská čísla," řekl Cooper.
Podle odborníků je větrná energie slibnou oblastí, kterou je třeba prozkoumat, protože bude trvat nějakou dobu, než se objeví nová, čistší paliva. Do té doby je nezbytné udělat vše pro to, aby každá cesta byla co nejefektivnější. Větrná technologie ale nemusí být vhodná pro všechna plavidla, například tam, kde plachty překážejí při vykládání kontejnerů.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (60)
Pavel Jeřábek
21.8.2023 23:41Vybavuje se mi článek z VTM, kde právě podobné plachty popisovali jako řešení na snížení nákladů na lodní přepravu.
smějící se bestie
22.8.2023 05:45 Reaguje na Pavel JeřábekJe smutné, že dostávají příležitost až po 50letech !
Radim Polášek
24.8.2023 06:55 Reaguje na Pavel JeřábekJiří Svoboda
22.8.2023 09:28Taková loď by měla být poháněna malým jaderným reaktorem!
Daniel Višňovský
22.8.2023 18:54 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
23.8.2023 12:19 Reaguje na Daniel VišňovskýPetr Hariprasad Hajič
23.8.2023 15:33 Reaguje na Jiří SvobodaJaroslav Studnička
23.8.2023 21:16 Reaguje na Petr Hariprasad HajičGratuluji vám za nejhloupější příspěvek dnešního dne!
Radim Polášek
24.8.2023 06:59 Reaguje na Petr Hariprasad HajičV případě problému obsluha zmáčkne "červené tlačítko chráněné průhledným poklopem" a reaktor se během sekund havarijně zastaví. A pokud bude reaktor moderní konstrukce, jako že dnes už to je u nových reaktorů automatické, zvládne se v takovém stavu uchladit i pasívně.
Radim Polášek
24.8.2023 07:11 Reaguje na Jiří SvobodaJedna pořádná loď potřebuje na pohon výkon až nižších stovek MW
Lukas B.
24.8.2023 08:04 Reaguje na Radim Polášekčtvrtinový bulker při méně než poloviční rychlosti takzvané ekonomické (odpor vody roste úplně stejně jako odpor vzduchu na silnici s druhou mocninou) je pak potřeba výrazně menší.
ano, doprava po moři je skutečně velmi efektivní a udává se, že na přepravu jednotky nákladu je 120-150 krát efektivnější než letecká doprava (letadlem, u vrtulníku to bude ještě mnohem nepříznivější)
Radim Polášek
24.8.2023 13:03 Reaguje na Lukas B.Problém je ale v tom, že se jedná o přepravní lodi, kde je klíčový údaj pro produktivitu a cenu přepravy udávaná doba přepravy. Neboli pokud rychlost lodi bude výrazně menší než těch 25 uzlů, společnosti budou chtít na jedné straně výrazně zlevnit cenu přepravy, zatímco na druhé straně provozní náklady, jako jsou odpisy lodi, zůstanou zhruba stejné, cena paliva to moc nevytrhne. Dopravci tudíž výrazně klesne zisk.
Radim Polášek
24.8.2023 13:07 Reaguje na Radim PolášekLukas B.
24.8.2023 13:17 Reaguje na Radim Polášeku velké lodi je nějaká maximální rychlost a nějaká optimální ekonomická, na tu ekonomickou je vyladěna účinnost motoru a tvar šroubu a grimmova kola, maximální rychlost je spíš zajímavé číslo a tou se moc nejezdí (u bulkerů bývá zhruba dvojnásobná než ekonomická a je při ní zhruba dvojnásobná spotřeba paliva, ale někdy může být důvod ji použít)
Daniel Višňovský
24.8.2023 19:27 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
24.8.2023 21:18 Reaguje na Daniel Višňovskýnejmodernější USS General r. Ford má prý dva jaderné reaktory celkem 2x100 MW při výtlaku 100 tis. tun a posádku 4600 mužů (a žen, žánop) a maximálku 30 uzlů.
poslední letadlová loď třídy Nimitz má při podobném výtlaku a cca 6000 posádce podobný výkon a maximálku.
Lukas B.
24.8.2023 21:25 Reaguje na Lukas B.Radim Polášek
24.8.2023 07:09 Reaguje na Daniel VišňovskýSpíš je tam problém optimální cestovní rychlosti, protože každý den navíc na moři jsou navíc vynaložené statisíce až miliony dolarů.
"Levná" loď poháněná větrem se tak může svou pomalostí slušně prodražit.
Navíc vlastní vybavení plachtami není zadarmo, aby bylo plachtoví dostatečně řiditelné, musí to být dost složitá, výrobně i n údržbu drahá konstrukce.
A pokud má být loď ekonomicky konkurenceschopná, musí být plachtoví jen pomocný pohon doplněný dostatečně silným jiným zdrojem. Tudíž plachtoví musí být demontovatelné, aby naopak při motorovém pohonu loď nebrzdilo.
Tonda Selektoda
22.8.2023 12:27Ty snad vzniknou v lodní kotelně, nebo v kuchyni pro těch pár námořníků?
Lukas B.
22.8.2023 14:13 Reaguje na Tonda Selektoda1. snížení emisí jen o 30%: účtovaná cena dopravy námořní lodí je buď za kus kontejneru (kontejnerové lodě) tunu nákladu nebo za denní nájem lodi (bulkery - celý náklad má jednoho zákazníka). náklady na loď jsou fixy vázané na čas (odpisy lodi, údržba lodi, plat posádky) a palivo/mazivo. příliš pomalá cesta jen na vítr zpestřená tříměsíčním čekáním v tišině by byla buď děsně drahá pro zákazníka, nebo ekonomicky nesmyslná pro dopravce. takže se předpokládá plachtění jen když správně fouká. no a v úzkých hrdlech a v přístavech se samozřejmě plachtit nedá. 30% je řekl bych odhad realistický.
2. příliš pomalu, jen 13 km/h. maximálka kontejnerových lodí/bulkerů je 15-25 uzlů, optimální ekonomická rychlost je 7-15 uzlů. to plusmínus odpovídá. (notabene ona ta trasa může být delší - pasáty, tajfuny, mořské proudy atakdále - fakt se nejezdí celý pacifik na azimut respektive po ortodromě)
3. ve VTM se o tom psalo před 70. lety: před ropnou krizí bylo něco podobného ekonomický nesmysl. ono popravdě je to furt trochu ekonomický nesmysl, podobně jako "umíme" těžbu uranu z mořské vody, ale nikdo to nedělá. protože "ta vopičárna" bude mít značné nároky na konstrukci lodi, což loď zdraží a sežere část užitečné hmotnosti a bude mít mrtvou spotřebu paliva při kotvení, jak tu vopičárnu bude muset natáčet tak, aby vítr uvázanou lodí necvičil.
4. ony tam budou ještě další špeky, na první pohled je ta "plachtovopičárna" děsně malá a bude fungovat jen ve velmi úzkém rozmezí rychlosti větru. a bude muset být úplně jiný profil proti snosu, protože plachetnice mající profil jako standardní laď s motorem by nebyla schopna jet než na zadní vítr a při bočním větru by byl brutální snos. a tak buď bude výrazně větší ponor (a horší stabilita), nebo bude loď širší (loď s kapacitou panamaxu se nám nevejde do panamy), nebo půjde do háje kapacita lodi.
Lukas B.
22.8.2023 14:46 Reaguje na Lukas B.taková cutty sark měla něco přes tři tisíce m2 plachet a trasu austrálie-británie zvládla za 67 dní, tj. 363 mil denně (= průměrná rychlost maličko nad 15 uzlů). tahle vopičárna má (jak píšou) 37,5m vysoké plachty, dejmetomu 20m široké, to je celkem 1500 čtverců - polovina toho co čajový klipr. cutty sark měla necelou tisícovku registrovaných tun (brt, 1brt = 100 krychlových stop čili 2,8m3 nákladového prostoru), pyxis oceán 43 tisíc tun nosnost, cutty sark byla široká 11m, ponor 6m, pyxis 32m, ponor 8,6m - kdybychom si troufli odhad, že budou mít obě stejné Cx a stejný tvar pod vodou (nemají, žánop), potom má pyxis více než 8x menší plochu plachet na m2 příčného řezu ponorem. no prabída.
Lukas B.
22.8.2023 14:59 Reaguje na Lukas B.Tonda Selektoda
22.8.2023 21:25 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
22.8.2023 22:12 Reaguje na Tonda SelektodaRadim Polášek
24.8.2023 07:20 Reaguje na Lukas B.Řekl bych tedy, že pokud se bude jednat o komerční loď, bude nutné mít po většinu doby plachty sundané, aby naopak loď nebrzdily.
Lukas B.
24.8.2023 07:49 Reaguje na Radim Polášekjiná věc je (a to by mě zajímalo), po jakých trasách se bude přes oceán jezdit, dnešní obvyklé trasy jsou takové, že si lodě si občas trochu zajedou a pomůžou si mořskými proudy, staré dávno opuštěné trasy plachetnic využívaly směr obvyklých větrů.
Pavel Hanzl
22.8.2023 17:54 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
22.8.2023 18:13 Reaguje na Pavel Hanzlk věci - účinnost pevné a plátěné plachty se liší o jednotky nebo maximálně o hodně málo desítek procent (tj trakce na jednotku plochy plachty), pevná plachta má hlavní výhodu tu, že neleze přes půdorys lodě, a to znamená že může vykládat "u mola" a projíždět průplavem. a samozřejmě není nutno mít plachtoví ručně posádkou ovladatelné (to je těžká a nebezpečná dřína, a omezuje plochu plachty na něco, co zvládne posádka vybavená vratidlem, ať už mechanickým nebo strojním. plachtu 700m2 by lidskou silou nikdo nevytáhl, nenarefoval, neovládl.
Lukas B.
22.8.2023 18:33 Reaguje na Lukas B.Daniel Višňovský
22.8.2023 18:59 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
22.8.2023 19:13 Reaguje na Daniel VišňovskýPetr Hariprasad Hajič
23.8.2023 15:46 Reaguje na Lukas B.Radek Čuda
23.8.2023 16:33 Reaguje na Lukas B.Jinak za ten vhled do problematiky velké díky, je fajn se aspoň trochu dozvědět o něčem, o čem člověk ví úplné prd.
Jiří Svoboda
22.8.2023 15:45 Reaguje na Lukas B.Zajímavé by ale bylo srovnání, kdyby tam dali fotovoltaiku. To by ale musela být nějaká lehká zatahovací konstrukce, aby se dalo vykládat/nakládat. Pořád mi ale vychází malý jaderný reaktor jako nejsmysluplnější.
Jiří Svoboda
22.8.2023 15:53 Reaguje na Jiří SvobodaLukas B.
22.8.2023 16:17 Reaguje na Jiří Svoboda- loď jezdí i v noci
- nejen po rovníku
- i za zatažené oblohy
- ekonomická spotřeba bulkeru (jak jsem si vygůglil) je 34 tun mazutu/den/80 tisíc tun nosnosti, pyxis má tonáž poloviční, 17 tun mazutu má v sobě energie 40000kJ/kg, při účinnosti lodního pomaloběžného dvoutaktu 40% je potřeba stálý výkon 40000*17000/24/3600=7870 kJ. no prasmůla, slunce na tovníku v pravé poledne dá sotva pětinu.
takže fotovoltaiky je blbost. možná na jiné planetě, třeba na merkuru, ale tam jednak nejsou oceány, a druhak tam není k žití.
atomová energie by smysl měla - ale vůbec netuším, jak by na tom byla ekonomicky. přece jenom, vojenské ponorky a ledoborce jsou v jiných ekeonomických kategoriích. notabene s tou protiatomovou hysterií.
Lukas B.
22.8.2023 16:20 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
22.8.2023 16:37 Reaguje na Lukas B.Pavel Hanzl
22.8.2023 18:09 Reaguje na Lukas B.Ale klíčem je rychlost. Pokud by loď plula poloviční rychlostí, máte výrazně menší odpor a delší dobu svitu, doplnění větrem atd. vše se už zkoušelo. Aby to fakt fungovalo, musela by loď táhnout další stejnou, pokrytou jen panely.
Lukas B.
22.8.2023 18:18 Reaguje na Pavel Hanzlhele, mě je to blbý stírat takhle v diskusi dospělého člověka který není sprosťák, ale dával jste na základní škole pozor? nechyběl jste na kupecké počty?
Lukas B.
23.8.2023 09:56 Reaguje na Lukas B.Jiří Svoboda
23.8.2023 12:15 Reaguje na Lukas B.Ono s tím větrem těch 30 % také může být napočítáno všelijak. Z části to může být i úspora kvúli nižší rychlosti
Lukas B.
23.8.2023 13:44 Reaguje na Jiří Svobodajá jsem se dostal ve svém odhadu na 1,5MW, protože není celý den na rovníku pravé poledne. ane nešť - fotovoltaika by snad dala výkon nějakých 10 hodin denně ("pokud nepšijít tajfun", jak praví číňan v sanfranciské prádelně v mé oblíbené dobrodružné knížce), ale loď jede ve dne v noci.
Pavel Hanzl
26.8.2023 09:18 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
26.8.2023 19:41 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
22.8.2023 17:55 Reaguje na Jiří SvobodaLukas B.
22.8.2023 18:25 Reaguje na Pavel HanzlDaniel Višňovský
22.8.2023 19:02 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
22.8.2023 19:12 Reaguje na Daniel VišňovskýFrantišek Balco
22.8.2023 14:18Miroslav Vinkler
22.8.2023 18:46Daniel Višňovský
22.8.2023 19:03 Reaguje na Miroslav VinklerFrantišek Balco
22.8.2023 23:08 Reaguje na Daniel VišňovskýFrantišek Balco
22.8.2023 23:11 Reaguje na Miroslav VinklerBřetislav Machaček
23.8.2023 09:32Pokud navíc vyrábím draze plyn a ropu z břidlic prasáckým způsobem, tak to, tak to má k ekologii taky setsakra daleko. No a pak ta globalizace s výrobou v "prasáckých" zemích, abychom se naparovali, že u nás už nemáme
"špinavou" výrobu. Jde o to ty kšefty lidem správně podat a oblbnout je
"plachtami", soláry, větrníky, válkou atd. Pitomci tomu zatleskají, ale
nepřemýšlejí nad tím, proč se přeprava vůbec koná a proč je třeba stavět statisíce malých zdrojů elektřiny a nepostavit pár desítek JE. Je to pouze
ideologicky zabarvený lobbing za prodej nekonkurenceschopné ropy, plynu
a zbraní o které není v míru zájem. Tož si podiskutujte o plachtách na lodích a zapomeňte, proč ty lodě vůbec po mořích plují! O to zapomínání
mocným tohoto světa totiž jde!
Tonda Selektoda
26.8.2023 11:21 Reaguje na Břetislav MachačekNež plyn přepravovat plynovodem a být údajně ze 40% na někom závislými, raději ho budeme zkapalňovat, vozit tisíce kilometrů po mořích tankery, stáčet, a zpátky ho odpařovat v terminálu. A staneme se znovu závislými. Na někom jiném. Co na tom, že se to nejméně třikrát prodraží? Peníze přece nesmí jen tak ležet, ale musí se přece „otáčet“.
Než bychom těžili černé uhlí na Ostravsku, raději budeme to uhlí dovážet loděmi až z Austrálie a kombinovanou lodní a železniční dopravou, ho budeme ze západní Evropy vozit do hutí na Ostravsku.
A všem budeme tvrdit, jak je to výhodné pro životní prostředí, jak bojujeme za záchranu klimatu a snižujeme emise oxidu uhličitého...
Petr Hariprasad Hajič
23.8.2023 15:30Lukas B.
23.8.2023 15:45 Reaguje na Petr Hariprasad HajičDaniel Fiala
23.8.2023 16:10 Reaguje na Lukas B.Váš příspěvek Lukas B.28.4.2023 21:21 pod čl. "ŘVC v letošní sezoně chystá rozšíření vodní infrastruktury 28.4.2023 01:00"
mě nevýslovně potěšil a tady lapám po dechu :-)