Na západním pobřeží Francie se přemnožily chobotnice, rybáři jich mají plné sítě
"Loni jsme za celou rybářskou sezónu přivezli tři nebo čtyři chobotnice, občas jsme viděli nějakou proplout kolem. Od jara je to ale úplná exploze. Podle toho, kolik jich lodě přivezou na břeh, tak na dně moře musí být opravdu husto," řekl Philippe Micheau, předseda výboru pro rybolov v departementu Charente-Maritime. "Za více než 30 let rybolovu jsem něco takového neviděl," dodal.
Loni od začátku ledna do poloviny října rybáři vylovili 375 kilogramů chobotnic, o rok dříve za stejné období to bylo 1051 kilogramů. Letos už rybáři přivezli 27,3 tun těchto hlavonožců, vypočítává Pascal Bouillaud, ředitel přístavu v La Rochelle.
Dříve byly chobotnice jen na otevřeném moři, ale v poslední době jich je stále více i v mělkých vodách mezi blízkými ostrovy a pobřežím. Jejich přítomnost v těchto končinách je o to nebezpečnější, že mělké teplé vody fungují jako líheň pro mnohé druhy mořské fauny a nenasytné chobotnice plení mladé populace, vysvětluje Paco Bustamante, výzkumník z La Rochelle. Nejohroženější jsou měkkýši jako slávky, venušky a ústřice nebo krabi.
Finanční dopady přemnožených chobotnic na rybáře jsou různé. Zatímco ti, kteří loví do košů, přijdou o úlovky, rybáři se sítěmi je mají plné, jen ne ryb, ale chobotnic. Ty však mohou stejně dobře prodat, protože je po nich v gastronomii poptávka, prodávají se za šest až osm eur (přibližně 150 až 200 korun) za kilogram. Ve Francii nejsou tolik oblíbené, o to větší je po nich ale poptávka ve Španělsku, v Portugalsku a v Itálii.
Chobotnice žijí poměrně krátce, přibližně dva roky, a velmi rychle se vyvíjejí. Když je chladný rok, je jich méně. Po teplém roce, jako byl ten letošní, jich přežije mnohem více," vysvětluje Bustamante a relativizuje letošní fenomén. Aktuální záplavu chobotnic podle něj nelze srovnávat s invazemi kobylek. Chobotnice byly ve vodách Atlantiku velmi hojné po celou první polovinu 20. století, pak ale jejich počty poklesly. Teď se zase velikost populace mění opačným směrem.
reklama