Na zateplení bytových domů má MMR 17 miliard korun

"Hlavním cílem podpory je úspora energie. Zároveň ale sledujeme i úsporu emisí skleníkových plynů i ostatních znečišťujících látek nebo množství tepla vyrobeného z obnovitelných zdrojů energie," uvedla Šlechtová.
Z celkové částky vypsané v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) na období 2014 až 2020 poskytne MMR 15 miliard korun formou dotace a dvě miliardy prostřednictvím úvěru. Dvě třetiny žadatelů tvoří společenství vlastníků jednotek, téměř čtvrtinu obce.
V celé České republice mimo Prahu, na kterou se IROP nevztahuje, je 178 000 bytových domů s 1,9 milionu bytů. Žádosti se týkají nejen velkých panelových domů s desítkami bytů, ale i menších bytových domů. Největší zájem je zatím o zateplování obvodových konstrukcí a o výměnu oken. MMR ale eviduje také žádosti na tepelná čerpadla, solární kolektory nebo systémy nuceného větrání s rekuperací odpadního tepla.
Průměrná úspora na jednu bytovou jednotku je podle MMR u podaných žádostí 24 gigajoulů za rok, což by mělo odpovídat energii z jedné tuny kvalitního černého uhlí. MMR předpokládá ve všech projektech úspory energie více než pět petajoulů (5 milionů gigajoulů), což představuje desetinu celkových úspor energie, které se Česká republika zavázala dosáhnout do roku 2020 podle Národního akčního plánu energetické účinnosti.
V rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) vyhlásilo MMR loni 19 výzev za 30 miliard korun, letos chce vyhlásit více než 30 výzev za 70 miliard korun. Do konce roku tak mohou příjemci evropských dotací vyčerpat zhruba 80 procent z peněz programu přidělených na období 2014 - 2020.
IROP navazuje na sedm regionálních operačních programů a částečně na Integrovaný operační program z období 2007 - 2013. V současném programovém období z něj mohou příjemci čerpat 125 miliard korun z evropských fondů a dalších zhruba 19 miliard Kč prostřednictvím národního spolufinancování. Spolu s dalšími devíti operačními programy může Česko celkem čerpat asi 648 miliard korun.
reklama