Nakupujete na síti? Tak raději z počítače než telefonu, doporučují izraelští badatelé
![Ať už si vybíráte hotelový pokoj, kousek oblečení nebo spotřební elektroniku, je efektivnější obětovat trochu času a pohodlí a učinit tak od počítače. / Ilustrační foto Ať už si vybíráte hotelový pokoj, kousek oblečení nebo spotřební elektroniku, je efektivnější obětovat trochu času a pohodlí a učinit tak od počítače. / Ilustrační foto](/aaa/img.php?src=/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/ecommerce-2607114_1280.jpg&w=666)
„Není to jen velikostí obrazovky,“ vysvětluje profesor Lior Fink, který se věnuje zákonitostem lidského chování během používání mobilních aplikací. „Problematizující je už samo množství dostupných informací o produktech.“ Jejich objem je totiž u mobilních verzí internetových obchodů zúžen na minimum. Lidé zvažující koupi tak mají méně prostoru k rozhodování a zvažování. „Většina zprostředkovatelů e-komerce se snaží zlepšit vizuální prezentaci produktů, což ale současně znamená snížení objemu dalších informací. Třeba těch, které nejsou konzistentní s preferencemi kupujících.“
V zásadě se uživatelé mobilních telefonů rozhodují pro nákup na základě krátkého popisku a obrázku, zatímco u prohlížení webu prodejce z počítače mají více možností. Ať pro srovnání cen, nebo při prohlížení širší specifikace nabídky. Finální rozhodnutí, objednávka produktu, pak více odpovídá jejich očekávání. Nakupovat online s sebou vždycky nese riziko zklamání, ale toho se podle Finka větší měrou dočkají ti, kteří nakupují s chytrým telefonem. V praxi to pak ozkoušel během experimentu, při němž předložil respondentům ke zvážení 8 verzí virtuální nabídky na počítači a tři mobilní. Ukázalo se, že lidé obecně preferovali spíše pohotovější mobilní verzi, ale byli nakonec méně spokojeni s výsledkem vlastního výběru, než ti od počítačů.
Ať už si vybíráte hotelový pokoj, kousek oblečení nebo spotřební elektroniku, je efektivnější obětovat trochu času a pohodlí a učinit tak od počítače. Zjistíte, že materiál, barva, velikost nebo výhled bude více odpovídat vašim původním požadavkům. Proč na tom záleží? Komerce a spotřební mentalita má zásadní dopad na životní prostředí, počínaje těžbou surovin přes výrobu až po dopravu konečného produktu. Menší spokojenost znamená více reklamací, větší spotřebu a celkově výraznější dopad na životní prostředí.
Není to maličkost. Během amerického svátku výprodejů a slev (Black Friday) byly prostřednictvím mobilů realizovány nákupy za 2 miliardy dolarů. A pokud se třeba čtvrtina tohoto zboží nesetkala s preferencemi nakupujících, byla vyrobena zbytečně. Problematickou roli tu sehrává i největší zprostředkovatel reklamy na světě, společnost Google. Ta totiž ve svých vyhledávacích algoritmech jednoznačně upřednostňuje stránky, které uživatelům předkládají mobilní verzi stránek. A tím vlastně podněcuje k nákupům, které radost neudělají.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
![Vydra mořská Foto: Depositphotos Vydra mořská Foto: Depositphotos](https://aa.ecn.cz/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/enhydra-lutris_2.jpg)
![Opravář Foto: Depositphotos Opravář Foto: Depositphotos](https://aa.ecn.cz/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/depositphotos_51604595_s_1.jpg)
![Žena s taškami se zeleninou Foto: Depositphotos Žena s taškami se zeleninou Foto: Depositphotos](https://aa.ecn.cz/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/depositphotos_477584866_s_1.jpg)