Nejnižší emise v Evropě měly loni auta od PSA a Toyoty
S využitím tzv. superkreditů, tedy zvýhodněním nízkoemisních aut ve výpočtu, se automobilkám v čele žebříčku podařilo dosáhnout nebo se přiblížit cílové hodnotě průměrných emisí CO2 stanovených Evropskou komisí na 95 gramů CO2 na km.
Evropská legislativa stanoví, že za každý gram, který překročí cíl CO2, bude výrobcům hrozit pokuta 95 eur za registrované auto. V důsledku této politiky se mnoho značek rozhodlo ukončit některé ze svých méně se prodávajících modelů, které ale výrazně přispívají k průměrům CO2. Cílová lhůta pro CO2 také vedla k urychlení elektrifikačních plánů výrobců.
Výrobce motivoval i systém tzv. superúvěru pro zavádění vozidel s emisemi pod 50 g/km. Prostřednictvím tohoto systému se při výpočtu průměrné úrovně emisí každé takovéto nízkoemisní auto počítá jako dvě vozidla. Právě superúvěrová politika stojí za zvýšením registrací nízkoemisních aut do října o 113 procent na 875 000 vozidel.
V lednu až říjnu snížilo využívání superkreditů a dalších výhod průměrnou úroveň emisí CO2 u PSA na 91,9 g/km. Snížení o šest gramů je výsledkem zvýšené poptávky po malých automobilech a zaměření na vozidla s nízkými emisemi. U Toyoty superkredity snížily průměr o 3,8 gramu a u Renaultu-Nisaanu-Mitsubishi o 10,3 gramu.
Tržní podíl automobilů s nízkými emisemi vyskočil díky politice EU meziročně z 3,2 procenta na 9,3 procenta. To koresponduje s dvouciferným poklesem poptávky po benzínových a naftových automobilech. Limit 50 gramů CO2 na km plnily elektromobily, vozy na vodíkové články a plug-in hybridy, naopak benzínové, naftové vozy a full hybridy měly průměr nad 100 gramů.
V Česku se například elektromobily na celkových prodejích nových aut loni podílely pouze z 2,58 procenta. Celkově v Česku jezdí kolem 7500 elektrických aut. Osobních vozů celkem se loni v ČR prodalo 202.971. Je to téměř o 47.000 aut méně než o rok dříve.
reklama