https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nektere-obce-kvuli-suchu-omezuji-napousteni-bazenu-nebo-zalevani
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Některé obce kvůli suchu omezují napouštění bazénů nebo zalévání

26.5.2026 14:32 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Některé obce v Česku začaly kvůli dlouhotrvajícímu suchu omezovat například napouštění bazénů nebo zalévání zahrad. Lidem za porušení zákazu hrozí i vysoké pokuty, zjistila ČTK. Často jde o místa, kde podobná omezení platí každoročně. Na Správu státních hmotných rezerv (SSHR) se zatím obrátila jedna obec se žádostí o zapůjčení cisterny. Podle Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) se bude sucho dále zhoršovat.
 
Možnost odběru vody opět omezila například Šindelová na Sokolovsku. "Z důvodu nedostatku vody je celoročně zakázané napouštění bazénů! Napouštět bazény lze pouze po koordinaci s obecním úřadem. Neohlášené napouštění bazénů je pod pokutou 50 000 korun," uvedla obec na facebooku. Starostka Věra Drozdíková (nez.) ČTK potvrdila, že zákaz platí každoročně. "Po domluvě si lidé v obci napouští během léta zhruba 40 bazénů, s obyvateli je dobrá domluva," řekla. V Šindelové žije trvale zhruba 300 obyvatel.

Černovice na Pelhřimovsku vyhlásily zákaz zalévání, napouštění bazénů a jiných velkých odběrů vody z vodovodu 22. května. Stejně muselo město postupovat i v předchozích letech. Podle starosty Jana Brožka (KDU-ČSL) je ale letošní zákaz vyhlášený za posledních mnoho let v nejčasnějším termínu, loni to bylo na konci června. Kvůli oslabení vodních zdrojů platí zákaz ve městě i ve všech místních částech do konce října, případně do odvolání. Starosta neočekává, že by ho bylo možné zrušit dřív.

Bez vody se v neděli pozdě večer kvůli uzavření dodávky a vyčerpání zásob v místním vodojemu ocitli lidé v Doubravčicích na Kolínsku. "Vodárenská společnost v neděli odpoledne kvůli zvýšenému odběru v celém regionu snížila dodávky na 50 procent, proto jsme občany vyzvali k šetrnější spotřebě, ale ta po výzvě naopak narostla, večer se pak kvůli tomu vyprázdnil vodojem," řekl ČTK starosta obce Jaroslav Prkno (nez.). Spotřeba podle něj byla třikrát větší, přestože obec lidem doporučila využívat k zalévání dešťovou vodu a pro naplnění bazénů objednávat vodu z cisterny. V noci z neděle na pondělí se část vodojemu doplnila. "V pondělí přes den to běželo bez problémů a lidem jsme dali vědět, že večer vodojem znovu na noc vypneme kvůli doplnění do běžného stavu," dodal starosta.

Pokud má obec problémy se zásobováním vodou, může požádat o pomoc SSHR. "My s ní podepíšeme nájemní smlouvu a půjčíme jí cisternu na pitnou vodu. Pokud totiž není na území kraje nebo celé republiky vyhlášen nouzový stav, nemůžeme půjčovat naši techniku bezplatně," sdělil dnes ČTK předseda SSHR Pavel Švagr. Dosud této možnosti využila pouze obec Předslav na Klatovsku. "Už v dubnu si půjčila autocisternu na sedm kubíků pitné vody. Zápůjčka je do konce října," podotkl Švagr.

ČHMÚ dnes na facebooku uvedl, že ve středu se ochladí na severu Čech a ve čtvrtek ve zbytku Česka. "Čtvrteční ochlazení přinese studená fronta, přeháněk však na ní bude málo, a tak se i dále bude prohlubovat sucho a zvyšovat nebezpečí vzniku požárů," sdělili meteorologové. Od pátku budou teploty opět stoupat nad letních 25 stupňů Celsia.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JD

Jindřich Duras

27.5.2026 08:56
Když nezachytím včas, co naprší, holt pak nemáme. To je ale překvapení...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.5.2026 10:07 Reaguje na Jindřich Duras
Takže byste měl být jednoznačně pro stavbu přehrad.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

27.5.2026 11:58 Reaguje na pavel peregrin
Neee, to úplně nejsem :-). Už jich máme 165. Ony ty přehrady mají omezenou využitelnost a nejlíp mohou fungovat až ve spolupráci s krajinou. A k vyvážení té spolupráce máme obrovský dluh právě v krajině.
Nové přehrady jsou jakoby rychlé řešení, i zcela neznalý politik vidí "jasný" a "nepopiratelný" efekt + body u voličů, taky to stojí dost peněz, takže podpora příslušných kruhů je rovněž jasná. Zároveň se ale zdá, že jen v půdách je rezerva (=to, co už jsme svou moudrostí ztratili) takového objemu vody, jako je ve všech v ČR aktuálně stojících přehradách. Obrovská rezerva je ve městech. Tam všude je třeba vidět priority a konat podle toho.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.5.2026 12:23 Reaguje na Jindřich Duras
Ony by se ještě někde hodily, ale to je vedlejší. Ale pane Durasi- teď vážně.V půdách určitě rezerva je- to nelze popírat. Ale jak tu rezervu vytvořit? Zvyšováním obsahu humusotvorných látek, píšu schválně humusotvorných, protože zdaleka ne z každé primární hmoty se humus také vytvoří.
A teď jen pro vaši představu a ryze prakticky- je to čím dál větší problém. Živočišnou výrobu si zachovaly pouze velké podniky, v drtivé většině, protože ekonomický tlak je neúprosný. Takže hnojem či kejdou nedisponuje každý. Digestát pomíjím, neb to není primární organická hmota, nesplňuje kritéria.
A navíc- představa , že každý může mít žv je v v současné době vysoké dojivosti a genetiky lichá- kam by se to mléko udalo? Už dnes se pohybuje okolo 9 kč a to je pro většinu pod hranicí rentability.
Zbývá jediné- zařadit do osevních postupů zlepšující plodiny. Já sám jich tam mám celkem 11, ALE!!- pokud bych vám měl napsat nabízené výkupní ceny za ně, např. za hrách se nabízí něco lehce přes 4000 za tunu- tak je to naprostý výsměch! Na jednu stranu pestrý osevní postup- jenže je potřeba z něčeho žít a zemědělec nedostane každého 13. od státu výplatu na ruku jako úředník. Takže zde se střetávají dvě diametrálně odlišné věci a i v tom je jádro pudla současného stavu věcí, že hromada podniků raději pěstuje 3 alespoň mírně ziskové plodiny, než aby šla do sice agronomicky správného, nicméně ekonomicky zničujícího postupu.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

27.5.2026 16:15 Reaguje na pavel peregrin
Jojo, nějakou představu jsem si za ty roky už vytvořil :-) a že je to celé velký problém, to je jisté.
Bylo by to na dlouhou diskusi. Obecně:
Zemědělství, stejně jako lesnictví, rybníkářství stojí před nezbytností zásadní změny v přístupu. Klíčovým a jediným parametrem nemůže být jen vyprodukované množství toho či onoho a efektivita uplatnění té produkce na trhu, což vše směřuje k velkoprodukci na úkor krajiny, retence vody atd. Půda, lesy, rybníky mají i velkou cenu v poskytování dalších benefitů (ekosystémové služby). Třeba v retenci té srážkové vody s dopadem na klima, omezení sucha a povodní. Čili pokud si jako daňový poplatník platím dotovanou zemědělskou činnost (nemyslím to špatně), měl bych si taky říct, na čem všem mi při tom záleží a kolik jsem ochoten na to vynaložit prostředků.
Bez dostatečného podílu organické hmoty v půdě to prostě "nepude", to je jednoduchá skládanka. Rozpadnou se půdní agregáty a mikročástice během pár let utuží = zneprůchodní podorničí - a je vymalováno. Jak s organikou, na tom hodně pracují např. ve Švýcarsku, kde ořou i na velkých svazích => bez zvládnutí srážkové vody se to nedá (nebo taky neořou vůbec).
Hnůj je fajn zdroj organiky, jenže tu hlavní organickou hmotu do půdy dodají jedině rostliny samy tím, že zhruba třetinu toho, co naasimilují, dají skrz kořeny do půdy, aby nakrmily houby. Jenže, kde se hodně hnojí, tam rostliny na přátelství s houbami kašlou a nic do půdy nedávají. A hnojem to nemáte šanci dohnat. Možná dobrým kompostem, ale toho by bylo třeba obrovské množství. Navíc se prodlužuje vegetační sezóna, takže i ztráta organiky rozkladem v půdě se zvýšila.
Kudy z toho? Jedině přes mírné snížení produkce, která po změně systému hnojení logicky nastane, a přes promyšlené směsi meziplodin či podsevů.
Zní to dost divně, že? Argument bude zdražení produkce. Jenže ceny jsou aktuálně falešné. Není v nich ani ztráta retenční schopnosti půd pro vodu, ani bagrování rybníků a přehrad kvůli eroznímu materiálu, žádný vyčíslitelný dopad na klima či škody způsobené bleskovými povodněmi. Nic takového. Takže náš chleba teď je laciný jen zdánlivě, zatímco dluh narůstá a splatit se prostě bude muset. Nevidím jinou volbu.
Omlouvám se za dlouhý text - skoro jako pan Macháček :-)
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.5.2026 19:18 Reaguje na Jindřich Duras
Dlouhý text nevadí, když je smysluplný, a to tento je. Samozřejmě, že největší přínos pro primární hmotu mají rostliny samy. Jinak ceny jsou falešné, protože pokud bychom měli dostávat skutečnou hodnotu za produkci, lidé by se dost prohnuli. A to si žádný stát nemůže dovolit, takže i zcela obráceně a také to nemyslím zle- stát si dotacemi do zemědělství kupuje falešný sociální smír, aby se obyvatelstvo nezačalo bouřit. Jenže ty dotace dnes nepokryjí ani nájemné z půdy, takže asi tak.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

28.5.2026 08:34 Reaguje na pavel peregrin
Potíž je, že "Stát" by měl mít jaksi i rozum a řešit věci pro DLOUHODOBÉ blaho svých obyvatel. A právě ta dlouhodobost (reorganizace, změna koncepce, protierozní opatření atd.)znamená, že okamžitá výhodnost může být jen zdánlivá. Ale politici jedou po okamžitých efektech, které navíc přeceňují. Říká se tomu populismus, že :-).
Odpovědět
pp

pavel peregrin

28.5.2026 10:28 Reaguje na Jindřich Duras
S tím souhlasím. Bohužel to nejefektivnější řešení- pestré osevní postupy- naráží na bariéru ekonomiky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.5.2026 19:08 Reaguje na pavel peregrin
Ano, ale ta pestrost je někdy
vykoupena další chemizací. Polský pachtýř letos na půdě pražského developera zasel fazole. Půdu tak náležitě
zbavil plevelů loni pšenicí
a na jaře po podzimní orbě
pole postříkal pro neznámým
postřikem měsíc před výsevem fazolí. Dnes už mají fazole
cca 10 cm výšky a na poli
není ani jedna rostlina
něčeho jiného, než fazolí.
Jsou to nějaké keříkové
"becoky", jak se u nás říká
velkým tyčkovým fazolím.
Asi dvě hrsti jich zůstalo
mimo pole a tak jsem je zasel
na zahradě a už podruhé ručně
zbavil plevelů. Dovedu si tak
představit, jaký sajrajt šel
do půdy ve které rostou pouze
ty fazole a jinak nic. Takže
beru tu pestrost plodin, ale
za jakou cenu? Aby se urodily
bez mechanické likvidace
plevelů se používá co? Dosud
tam 30 let střídal kukuřici,
pšenici a řepku, ale fazole
potřebují plevely zlikvidovat
radikálně a bez chemie to není.
Odpovědět

Radek Čuda

28.5.2026 14:16 Reaguje na pavel peregrin
Já bych si vám do toho dovolil hodit lehce vidle.
Protože je dobré se zeptat, zda ty ceny jsou skutečně až tak falešné. A teď mám na mysli ceny v rámci globální ekonomiky. A bez těch dotací zemědělcům, které ty ceny přirozeně křiví, o tom žádná, by se mohlo lehce stát, že mimo-EU produkce ty EU producenty prostě převálcuje. A řešit to nějakými omezeními přístupu na trh je pro EU sebevražda.
Prostě údržba krajiny něco stojí, docela dost, a pokud by se nám i podařilo definovat jaké požadavky v této oblasti máme, tak je nutno si položit otázku, kdo to pak zaplatí a jakou formou. Osobně se domnívám, že přes ceny produkce to moc nepůjde.

Jisté je nicméně to, že ač ten problém reálně existuje, tady v diskuzi jej nevyřešíme.
Odpovědět

Radek Čuda

27.5.2026 16:15 Reaguje na Jindřich Duras
OT dotaz ... to jste vy;-)?

https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-invaze-dravych-slunecnic-na-plzenskem-bolevaku-rychle-jich-pribyva-ukazal-pruzkum-40580085#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=abtest302_asistent_url_varC&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Nebo jen shoda jmen?
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

27.5.2026 17:24 Reaguje na Radek Čuda
Ne, shoda jmen to není :-). Děkuji za odkaz, s panem redaktorem jsem sice delší chvíli mluvil, ale článek jsem ještě neviděl. Jojo, zajímavá story :-).
Odpovědět

Radek Čuda

28.5.2026 14:05 Reaguje na Jindřich Duras
Já si říkal že to budete vy;-).
Jinak je fajn, že lidi jako vy sem přispívají. Podobně jako s panem Peregrinem (paní Jezberová je další případ) se s vámi v "neodborných a všeobecných" tématech třeba ne vždy shodnu, ale pokud jde o ta oborná, tak se od vás obou vždy dozvím něco přínosného a za to upřímně dík.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist