https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecky-soud-rozhodl-ze-na-odskodneni-maji-narok-dalsi-majitele-dieselu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Německý soud rozhodl, že na odškodnění mají nárok další majitelé dieselů

26.6.2023 19:46 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Automobilky musí odškodnit majitele aut s dieselovým motorem, které splňují emisní limity pouze při určitých teplotách. Ve sporu s výrobci aut Volkswagen, Mercedes-Benz a Audi tak dnes rozhodl německý nejvyšší spolkový soud. Větší šanci na odškodnění tak podle DPA mají tisíce žalobců. Rozhodnutí bude mít podle agentury Reuters dopad na další podobné žaloby.
 

Automobilky by mohly majitelům dieselových vozů dlužit pět až 15 procent z pořizovací ceny vozidla, rozhodl soud. Předchozí zamítnutí takových žalob spolkový soud zrušil a vrátil je zpět odvolacím soudům. Automobilky u nich musí dokázat, že mechanismus pro manipulaci s emisemi je účelný. Výrobci automobilů tvrdí, že tato zařízení, která se zapínají pouze při určitých teplotách, jsou potřebná k ochraně motoru a jsou v souladu se zákonem.

Manipulace s emisemi prostřednictvím nějakého mechanismu nebo softwaru vedly k četným soudním sporům ohledně toho, zda je výrobci používají neoprávněně, aby zamaskovali skutečnou úroveň emisí svých vozidel.

Evropské soudy však stále častěji podporují majitele automobilů a ekologické skupiny, které požadují stažení vozidel s těmito zařízeními z trhu a odškodnění. V době, kdy se automobilový průmysl soustředí na elektrifikaci, Reuters kauzu označuje za nákladnou dohru takzvané dieselgate - skandálu, který začal v roce 2015 a v jehož centru stála automobilka Volkswagen.

Dnešní rozhodnutí znamená změnu předchozího stanoviska soudu, že výrobci automobilů mohou být obviněni pouze v případě, že nelegální zařízení nainstalovali úmyslně. Patrně k tomu přispělo rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie, podle nějž mají majitelé nárok na náhradu škody i v případech, kdy škoda žalobcům vznikla z nedbalosti.

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než v běžném provozu. Skandál se týkal více značek koncernu Volkswagen, mimo jiné i vozů české automobilky Škoda.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist