Němečtí ekologové kritizují automobilku Renault kvůli emisím
Automobil podle DUH při zahřátém motoru vypouští do ovzduší 2,06 gramu oxidů dusíku na kilometr. Limit EU přitom činí pouze 0,08 gramu a vůz ho prý splňuje pouze v případě, že má studený motor a že jsou zajištěny některé další specifické podmínky. Organizace svá tvrzení opírá o testy, které si objednala u univerzity ve švýcarském Bernu.
Automobilka Renault však tvrzení DUH zpochybnila. Upozornila mimo jiné, že univerzita ve své zprávě připouští, že výsledky testů vykazují značný rozptyl a že jsou zapotřebí další měření. Firma rovněž zdůraznila, že Espace stejně jako všechny její vozy odpovídá předpisům. "Renault učiní co nejrychleji veškerá potřebná opatření, aby výsledky testů analyzoval a objasnil," dodala. Americká automobilka General Motors již minulý měsíc odmítla podobná tvrzení DUH týkající se jejího modelu Opel Zafira.
Studie DUH byla zveřejněna ve spolupráci s americkou nevládní organizací ICCT, která stála za odhalením skandálu kolem falšování emisních testů německou automobilkou Volkswagen. "Je neuvěřitelné, že se nyní na silnicích nacházejí takzvaná moderní naftová vozidla, která tímto způsobem poškozují vzduch, jenž dýcháme," uvedl spoluzakladatel ICCT Axel Friedrich.
Údaje největšího evropského autoklubu ADAC již dříve ukázaly, že naftové automobily řady značek včetně Renaultu vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí, než při testech EU. Ekologické organizace a skupiny hájící práva spotřebitelů již delší dobu vyzývají Brusel ke zpřísnění evropských testů. Ty nyní považují za nedostatečné i některé automobilky, například firma PSA Peugeot Citroën, píše Reuters.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila německý Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.
reklama