Němečtí piráti symbolicky pohřbili zrušenou levnou měsíční jízdenku
Heute haben wir dem #9EuroTicket die (vorerst) letzte Ehre erwiesen. Im Streit der Regierungsparteien werden Millionen Bürgerinnen und Bürger vergessen. Für die #Verkehrswende ein Rückschritt. #b0109 pic.twitter.com/IA6AWikD1w
— Piratenpartei (@Piratenpartei) September 1, 2022
"Když se narodila, vkládali jsme do ní velké naděje. Bohužel zemřela předčasně ve věku pouhých třech měsíců," řekla o jízdence na pietním obřadu šéfka německých pirátů Anne Herpertzová. Svou jízdenku označila za nejlepšího přítele pro cesty veřejnou dopravou. "Vždy jsi tady pro mě byla," řekla.
Herpertzová omluvila další pozůstalé, kteří do Berlína nemohli přijet, neboť jejich levná jízdenka již neplatí a na běžný tarif peníze nemají. Na pohřbu nechyběla ani rakev, do které smuteční hosté po obřadu pokládali květiny a již neplatné devítieurové jízdenky.
Souběžně se symbolickým pohřbem se před budovou ministerstva dopravy konala cyklistická demonstrace ekologických aktivistů, kteří požadovali podporu klimaticky spravedlivé dopravě. "Auta stále utváří podobu našich měst, zatímco budování bezpečných cyklostezek zaostává," řekl jeden z řečníků, který se představil jako Theo. Prohlásil, že lidé jsou v ekologickém přístupu k dopravě dál než politici. "Ptám se, proč to tak je, proč je veřejnost oproti politikům napřed, pane Wissingu?" obrátil se na ministra dopravy Volkera Wissinga.
Aktivisté po Wissingovi mimo jiné chtějí více městských zón s maximální rychlostí do 30 kilometrů v hodině, konec podpory automobilové dopravy a naopak posílení hromadné dopravy a cyklistiky. Chtějí také, aby se vláda s regiony dohodla na levné klimatické jízdence, která by nahradila již neplatný devítieurový lístek.
"Ode dneška musím opět hlídat tarifní zóny v pásmové džungli a dávat pozor na časovou platnost jízdenky," řekl Theo. Herpertzová označila za tragédii, že se vládní strany ještě nedokázaly dohodnout, jak by nástupce devítieurové jízdenky měl vypadat. "Kvůli sporu vládních stran se zapomnělo na miliony občanů. Některé podniky nyní dokonce oznámily, že jízdné zdraží oproti cenám před zavedením levné jízdenky," dodala.
Spolková vláda s regiony nyní vyjednává o nové podobě dostupného jízdného. Kolik bude lístek stát a kdy by mohl začít platit, zatím jasné není. Některé spolkové země proto chtějí prozatím přikročit k vlastnímu řešení, o pokračování devítieurové jízdenky na svém území od října uvažuje Berlín.
Kancléř Olaf Scholz označil devítieurovou jízdenku za jeden z nejúspěšnějších projektů své vlády, neboť lístek si zakoupily desítky milionů lidí. Pokračovat s jízdenkou v této podobě ale vláda z finančních důvodů nechce. Jako náhradu za tříměsíční výpadek příjmů vyčlenil dopravcům Scholzův kabinet 2,5 miliardy eur (61,2 miliardy Kč).
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Jaroslav Řezáč
2.9.2022 06:42Svatá Prostoto
2.9.2022 12:22Tak si říkám jaký stres musí Theo zažívat, když vleze do nějaké Aldi a podobně. Ta džungle zboží, ta džungle cen, ty nepředvídatelné slevy ... plus být neustále ve střehu a dávat pozor kdy je otevřeno.
Chudák malej.
Jinak ... tahle svoloč jsou kovaní komunisti a jdou na to z gruntu a míří rovnou na komoru. Bo tohle je ryzí ... „každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb“.