https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/niceni-amazonskeho-pralesa-v-brazilii-mezirocne-vyrazne-kleslo-uvedla-vlada
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ničení amazonského pralesa v Brazílii meziročně výrazně kleslo, uvedla vláda

8.8.2024 09:54 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Ničení amazonského pralesa v Brazílii v uplynulém roce výrazně kleslo. Uvedla to podle agentury AP brazilská vláda. Podle předběžných údajů ze satelitů rozloha zničeného pralesa meziročně klesla o zhruba 46 procent, což je nejlepší výsledek od roku 2016. Brazilská vláda prezidenta Luize Inácia Luly da Silva chce do roku 2030 ničení amazonského pralesa zcela zastavit.
 
Za poslední rok, od 1. srpna loňského roku do letošního 30. července, se rozloha amazonského pralesa snížila o 4300 kilometrů čtverečních, což je zhruba rozloha Pardubického kraje. To je o 45,7 procenta méně než v předchozím roce. V červenci se ale zničená plocha meziročně zvýšila o třetinu.

Současná brazilská vláda tvrdí, že k poklesu tempa odlesňování, který je patrný v posledních dvou letech, přispívá i její politika striktnější ochrany pralesa. Odlesňování vzrostlo za minulé vlády prezidenta Jaira Bolsonara, který prosazoval větší ekonomické využití amazonského regionu. Bolsonaro čelil kritice, že celosvětově významný prales nechrání dostatečně.

Brazílie, na jejímž území leží zhruba dvě třetiny amazonského pralesa, se zavázala zcela zastavit pokles jeho rozlohy do roku 2030. Větší ochrana Amazonie patřila k hlavní slibům levicového prezidenta Luly.

Pod větší tlakem je však savana a lesní oblast Cerrado, jejíž ničení se meziročně zvýšilo. Rozloha tohoto biotopu se meziročně snížila o 7000 kilometrů čtverečních, což je o devět procent více než v předchozím roce. Cerrado je oblíbenou oblastí například pro pěstování sóji, což může přispívat k tomuto negativnímu trendu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

8.8.2024 10:50
Pokles nestačí, obnova je nutná !
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.8.2024 14:41
Když se dívám na ten snímek tak se divím, že tu řada ekologů již nejásá nad příležitostí vidět " v přímém přenosu" sílu přírody při své obnově.
Odpovědět
PE

Petr Elias

9.8.2024 09:28 Reaguje na Jarek Schindler
Moudrý komentář...
Odpovědět
Sl

Slovan

8.8.2024 19:11
Kde jsou ti, podle kterých za to nemohl Bolsonaro, ale zlá EU (USA) a že to silně zpomalit nejde? Kde jsou ti, kteří tvrdili, že to Lula a jeho vláda nezmění?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.8.2024 07:35 Reaguje na Slovan
Radujete se předčasně. To dřevo, sóju a jiné plodiny se pouze budou
pěstovat jinde, kde zlikvidují pralesy a po Lulovi , kdy obyvatelé
Brazílie stále více chudnou, přijde někdo, kdo vše vrátí zpět. Ony
ty zisky a daně chybí a nemají je čím nahradit. Základem každého obchodu je totiž zákon poptávky a nabídky. Mohu nabízet do aleluja
a dokonce se i podbízet, když to odmítá zákazník kupovat. Pokud
ale nabízí za nějaké zboží více, tak ani zákaz jeho produkce tu
produkci nezastaví a pouze se přesune jinam a místní budou mít
důvod přehodnotit dosavadní zákazy a zvolit mírnější variantu.
Nač nábytek z tropického dřeva, když si na něho můžeme pěstovat
akáty? A je po po kácení pralesů, když po něm nebude poptávka.
Proč nakupovat sóju z Brazílie, když ji můžeme doma pěstovat
místo biopaliv a biomasy ? Kdopak vytváří ve světě poptávku po
tropických dřevech, sóji, oleji palmy olejné atd.? A o to tu jde!
Lulovi to zlomí vaz , protože košile je bližší než kabát a při
zvyšující se chudobě ztratí sympatie svých chudnoucích voličů.
Odpovědět
JO

Jarka O.

9.8.2024 14:11 Reaguje na Břetislav Machaček
Máte pravdu. Víte, kdo je dnes tamní největší „kamarát“ EU? Peru. Na jeho pralesích už je to poznat…
Odpovědět
Sl

Slovan

9.8.2024 14:23 Reaguje na Jarka O.
I v Peru došlo v roce 2023 ke snížení odlesňování. Ups…
Odpovědět
PE

Petr Elias

9.8.2024 14:32 Reaguje na Jarka O.
Tak jasně, že stejní nevzdělanci jako je macháček budou dávat macháčkovi za pravdu. :)

Za ty pralesy může EU jo? A proto Peru nejvíc exportuje do Asie, Severní Ameriky a pak až do Evropy (Evropy, ne EU). A EU obchoduje víc s Brazílií než s Peru. ;)

https://oec.world/en/profile/country/per?yearlyTradeFlowSelector=flow0&depthSelector1=HS2Depth
Odpovědět
Sl

Slovan

9.8.2024 14:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Neraduji se předčasně. Raduji se z dvou let trvajícího trendu, který údajně nebyl možný. Teď je realitou. A vy jste jedním z těch, kdo to tvrdil! Lula je dostatečně populární k tomu, aby tam byl do roku 2030. Co bude pak nemá momentálně smysl řešit. A vzhledem k tomu, že jejich masný i sójový průmysl i nadále prospívá, pak ani tento argument neobstojí. Z představy, že by se člověk co chce stůl z mahagonu najednou spokojil s akátem z ČR se člověk fakt musí jenom smát…
Jediné s čím souhlasím je, že pokud je sója tak výborný produkt, pak by se měla více pěstovat i v EU na úkor řepky ma biopaliva či kukuřice na biomasu.

A aby toho pozitiva nebylo málo, přidám ještě 3 skvělé zprávy.

Guyana se nedávno rozhodla rozšířit rozlohu svých chráněných území na dvojnásobek. Vše by se mělo udát do 18 měsíců. Další výborná zpráva pro Amazonský prales (a nejen pro něj).
https://www.conservation.org/blog/one-small-country-one-giant-leap-for-nature

V Thajském chráněném území Western Forest Complex (WEFCOM) se za posledních 15 let zvýšila populace tygrů o neskutečných 250%!
https://newsroom.wcs.org/News-Releases/articleType/ArticleView/articleId/22992/Great-News-for-the-Endangered-Tiger-A-250-Percent-Increase-in-Tiger-Numbers-Recorded-in-Thailand.aspx

Zambie, Mozambik a Zimbabwe schválili novou přeshraniční chráněnou oblast s rozlohou téměř 30 000 km2. Jedná se o obrovské vítězství zejména pro African Wildlife Foundation, která za vyhlášení lobovala od roku 2008.
https://clubofmozambique.com/news/zimbabwe-mozambique-zambia-transfrontier-park-zimozawill-protect-natural-resources-nyusi-262286/
Odpovědět
PE

Petr Elias

9.8.2024 09:20 Reaguje na Slovan
Jen je nechte. Tihle lidé (třeba jako macháček) si vždy něco najdou. Nevzdělaný macháček si myslí, že za Bolsonara se žilo bůhví jak dobře - za jeho vlády se snižovala průměrná reálna mzda převážně u chudých lidí a počet lidí v chudobě se zvýšil o 10 milionů. Dále se ve velkém jeho vláda investice do vzdělávání, zdravotnictví a infrastruktury. ;) Kdežto za dobu co vládl Lula se počet lidí v chudobě snížil o polovinu, hospodářství vzrostlo o 35-40% a počet nezaměstnaných klesl pod 5%. ;)

Ale říkat tohle macháčkovi nemá smysl. On věří jen tomu, co vygeneruje jeho mozeček.
Odpovědět
LB

Lukas B.

9.8.2024 09:46 Reaguje na Petr Elias
no, ono je tím, jak je definována chudoba. jesli jako stav pod nějakým procentem mediánu příjmu v tom či onom státě, tak to může dávat značná hausnumera a dělat z toho závěry o úspěšnosti té či oné vlády může být velmi ošidné. znamená to, že chudí zázračně zbohatli, nebo jen to, že se propadl medián příjmu a chudí se paírově vymanili z definice?
Odpovědět
PE

Petr Elias

9.8.2024 09:58 Reaguje na Lukas B.
No přesně - on si to vše přeci upravoval tak, aby mu to vyšlo, že? Nechte toho fabulování... :)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.8.2024 15:29 Reaguje na Lukas B.
Žonglování s čísly je snadnější, než dosáhnout těch
kýžených hodnot jinak. Viz naše inflace, která skokem vzrostla meziročně o více jak 20% a následný rok už to je meziročně o pouhá 4 % . Stačí ale porovnat ceny před třemi roky a nyní a skutečná
procenta jsou všem jasná. Totéž u mezd, kdy i po
zvýšení ten nárůst nepokryje nárůst cen, ale stále
se vláda ohání nárůstem mezd a důchodů. Ono stačí
udat ta "správná" čísla a úspěch je jistý i při
poklesu reálných mezd a důchodů.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.8.2024 15:21 Reaguje na Petr Elias
To jak jsou Brazilci spokojeni s vládou poví u příštích voleb a pokud to zachrání pralesy, tak budiž. Já jsem pouze vždy psal, že zákazy je třeba náročně a draze kontrolovat
a přitom stačilo neodebírat produkty kácení a pěstování na vykácené půdě. Na co není odbyt, tak se nekácí a nepěstuje.
Ono je to stejné u všech komodit v tržním hospodářství, kde
je cena odvislá od vztahu nabídky a poptávky. Není-li
poptávka, cena klesá a omezuje se těžba a výroba. Pokud
klesá nabídka, ale poptávka neklesá, tak pouze stoupá cena,
která dává možnost konkurenci a nebo nelegální nabídce.
Takže alfou a omegou je POPTÁVKA a jedině jejím poklesem
lze dosáhnout poklesu těžby a produkce. Zákaz někde vyvolá
těžbu a produkci jinde a nebo vzroste ilegální podnikání.
Taková prohibice v USA byla pouze zákazem produkce, ale
poptávka zákazníků byla téměř stejná, jako před zákazem.
Pouze vzrostla ilegální výroba, ilegální obchod a cena.
U drog je to bez zákazu konzumace(trestání konzumentů)
totéž. Význam má zákaz dovozu vzácných dřev, sóji atd.
ze zemí, které kácí pralesy a přestanou kácet i bez
zákazů sami.
Odpovědět
Tomáš Grim

Tomáš Grim

9.8.2024 16:27
Klasika - zase se řeší Amazonie a mnohem akutnější problém se zmíní v posledním odstavci, aby se neřeklo. Přitom to nikdy (sic) nebylo jinak: https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2006/cislo-3/kde-jsou-ochranarske-priority.html
Odpovědět
Sl

Slovan

9.8.2024 17:20 Reaguje na Tomáš Grim
Obě oblasti jsou akutní a je třeba jim věnovat náležitou pozornost. Cerradu se ochranářské organizace v posledních letech věnují stále častěji. A právem! “Bohužel” pro běžná média je evidentně mnohem “přitažlivější” téma Amazonie. I proto asi drtivá většina občanů ani neví, že nějaké Cerrado existuje a o co se jedná…
Odpovědět
Tomáš Grim

Tomáš Grim

9.8.2024 20:26 Reaguje na Slovan
To je právě jádro pudla - relativně málo ohrožená Amazonie odvádí pozornost od mnohem ožehavějších problémů. I v rámci deštných lesů je hlavní problém úplně jinde - JV Asie, i v rámci Amerik je problém jinde - Choco a Atlantské lesy. Medializace ochraně často takto škodí.
Odpovědět
Sl

Slovan

9.8.2024 23:05 Reaguje na Tomáš Grim
Výhodou Amazonie je už fakt, že nějakých 45% je chráněno v nějakém stupni ochrany. V podstatě s Vámi souhlasím a měla by se věnovat mnohem větší pozornost i těm oblastem, které jste zmínil. V JV Asii se zmiňuje zejména Indonésie, přičemž epicentrum odlesňování je již jinde. Medializace pomohla se snížením v Indonésii, pomohla by i jinde. Atlantský les je pak kapitola sama o sobě - kolik ho zbývá? Ani ne 10%? Nicméně zcela opustit téma Amazonie by bylo cestou “do pekla”. Furt se jedná o dosti ohrožený biotop, byť třeba méně než některé jiné.

Na druhou stranu je to i na lidech jako Vy (pokud jste onen zoolog a nejedná se shodu jmen). Vy a další kolegové z oboru můžete propagovat ochranu třeba těch lesů v JV Asii - napsat informační články, zahájit nějaký projekt apod. Já si informace o Vámi zmiňovaných oblastech totiž musím hledat na zahraničních webech. V češtině toho totiž moc není. Bohužel.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist