https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nizkoemisni-vozy-a-technologie-pomaha-vyvijet-i-areal-bmw-u-sokolova
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nízkoemisní vozy a technologie pomáhá vyvíjet i areál BMW u Sokolova

16.12.2024 23:01 | SOKOLOV (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Přestože plány na vybudování testovacího polygonu automobilky BMW u Sokolova vznikly už před takzvaným GreenDealem, tedy evropskou strategií na ochranu klimatu, lze podle mluvčího BMW Czech Republic Davida Haidingera říci, že i provoz polygonu přispívá k nízkoemisním řešením v automobilovém průmyslu a splnění cílů Zelené dohody pro Evropu. Na polygonu se testují nové technologie pro auta, hlavně ty zaměřené na snížení emisí a zvýšení efektivity pohonu. Od představení takzvaného GreenDealu uplyne tento měsíc pět let.
 
"Vývojové centrum v Sokolově není tak zcela důsledkem GreenDealu, protože jeho plánování započalo o poznání dříve, oznámení o záměru v Sokolově bylo učiněno v prosinci 2017 a hledání samotného místa pro stavbu a vyjednávání před oznámením záměru zabralo několik dalších let, nicméně zcela určitě lze říct, že dopomůže k nízkoemisním řešením a pomůže ke splnění cílů GreenDealem nastavených," sdělil ČTK Haidinger. Takzvaný GreenDeal předpokládá, že "starý kontinent" bude do roku 2050 klimaticky neutrální.

Při testování na polygonu u Sokolova jde například o pokročilé systémy asistenčního řízení (ADAS) jako adaptivní tempomat, autonomní nouzové brzdění nebo detekce chodců a cyklistů, hybridní a plně elektrické pohonné systémy, nové materiály a konstrukce karoserií pro snížení hmotnosti, systémy rekuperace energie při brzdění nebo optimalizace aerodynamiky a snížení odporu. Skupina BMW má podle dřívějších informací v nabídce 15 plně elektrických modelů a elektromobily měly na jejích prodejích podíl 17 procent.

Kromě toho považuje BMW svůj testovací polygon i za příklad snahy minimalizovat dopady na přírodu a využívat obnovitelné zdroje. Kromě využívání zelené elektřiny je areál, do něhož bylo investováno 300 milionů eur (zhruba 7,5 miliardy korun) a ve kterém pracuje zhruba stovka lidí, vybaven systémem šetrného hospodaření s vodou, který sbírá dešťovou vodu a zavlažuje s ní úseky zkušebních tratí. V areálu jsou systémy, které zajišťují bezpečné přecházení obojživelníků přes testovací dráhy. K vybudování areálu bylo použito 2,2 milionu metrů krychlových zeminy vytěžené při těžbě v okolních dolech.

Polygon byl uveden do provozu loni v červenci. Umístění areálu na vrcholu Velké podkrušnohorské výsypky umožňuje testování mimo zraky veřejnosti, podobně jako u podobných testovacích areálů ve světě. Celý polygon je přísně střežený. Další testovací a vývojové areály BMW jsou podle mluvčího v Aschheimu u Mnichova, Miramas ve Francii a Arjeplogu ve Švédsku.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist