Nizozemský tým se dohodl s OSN na odčerpání ropy z chátrajícího tankeru u Jemenu
FSO Safer byl postaven v roce 1976 jako supertanker a později byl upraven, aby mohl sloužit jako zásobník vytěžené ropy. Nyní kotví poblíž ropného terminálu Rás Ísa nedaleko jemenského rudomořského přístavu Hudajdá, kontrolovaného povstaleckými šíity. Poslední údržba lodi proběhla v roce 2015, od té doby chátrá a rezne.
Zhruba před měsícem OSN oznámila, že podepsala dohodu o koupi velmi velkého plavidla, které může pojmout ropu odčerpanou z lodi Safer. Šéf Programu OSN pro rozvoj Achim Steiner označil dohodu se společností Boskalis za "další kritický milník operace na odčerpání ropy".
K přečerpání ropy je podle dřívějších odhadů OSN zapotřebí nejméně 80 milionů dolarů (1,7 miliardy korun), část potřebné sumy přislíbily dárcovské státy. Steiner teď vyzval vlády i soukromé společnosti, aby přispěly a pomohly vybrat chybějících 29 milionů dolarů (622 milionů korun). Další prostředky pak budou potřeba na odtažení vraku.
Přečtěte si také |
V Rudém moři hrozí ropná katastrofa obřích rozměrů. Každou minutouTanker o délce 376 metrů má podle odhadů v útrobách 1,14 milionu barelů ropy, což je mnohonásobek množství, které v roce 1989 uniklo z havarovaného tankeru Exxon Valdez.
reklama