V Rudém moři hrozí ropná katastrofa obřích rozměrů. Každou minutou
Tanker, který se ironií všech ironií jmenuje Safer (v angličtině Bezpečnější), se nachází blízko západního pobřeží Jemenu a patří jemenské státní ropné společnosti. Nicméně vzhledem k probíhající válce mezi šíitskými povstalci Húsíi, které podporuje Írán a sunnitskou koalicí vedenou Saúdskou Arábií, ztratil Jemen ke své lodi přístup. Ropná společnost, do jejíhož vlastnictví loď spadá, tvrdí, že již nemá žádné prostředky, které by jí dovolily s lodí cokoli dělat.
Vědci varují, že je jen otázkou času, kdy ropa unikne do moře a způsobí nedozírné škody – jak humanitární, tak na životním prostředí. Pokud by k tomu došlo, představoval by tento únik čtyřikrát větší katastrofu než byla havárie tankeru Exxon Valdez v roce 1989.
Přečtěte si také |
Výročí havárie Exxon Valdez: druhé největší ropné katastrofy v USAPodle studie by mořské proudy zanesly ropu na korálové útesy až do vzdálenosti 4000 km od pobřeží Rudého moře. Studie také nastiňuje dva modely (letní a zimní) šíření ropy z tankeru v průběhu třiceti dní. Horší variantou by byl únik ropy v zimě. Vzhledem k nadcházejícímu období a tomu, že tanker Safer je ve finální fázi svého rozkladu, vědci varují, že ztrácíme drahocenný čas.
„Z analýzy vyplývá, že v zimním období by se ropa díky proudům šířila mnohem více na sever a do středu Rudého moře. Tudíž by se měly podniknout razantní kroky ještě teď před zimou,“ říkají autoři studie.
Dobrou zprávou je, že podle New York Times povstalci souhlasili s tím, že OSN provede inspekci a případné opravy tankeru. Špatnou zprávou je, že tato inspekce byla odsunuta až na leden – pokud k ní vůbec dojde. Už jednou totiž měla proběhnout, a to v létě 2019. Povstalci ale den předtím celou akci zrušili.
Někteří politici a diplomaté pod příslibem anonymity dokonce potvrdili, že povstalci tanker záměrně využívají pro zastrašování: „Je to jako by vlastnili jadernou zbraň.“ Zároveň potvrdili i to, že Húsíové by po OSN v případě odčerpání ropy z tankeru požadovali miliony dolarů. Zda nakonec OSN zaplatí a kolik, je součástí intenzivních vyjednávání.
V červenci jemenská environmentální skupina odhadla, že by zabralo zhruba třicet let, než by se moře z tak obrovské havárie vzpamatovalo. Zároveň by v už tak zpustošeném Jemenu přišlo kvůli znečištění o živobytí zhruba 126 000 lidí. Znečištění by také mohlo napáchat velké škody na zařízeních na odsolování vody a tím připravit o vodu miliony lidí v regionu.
@UN warns that an abandoned #oil #tanker moored off the coast of #Yemen 🇾🇪 and laden with more than 1 million barrels of crude oil 🛢️is at risk of leaking
— 🇪🇺 DG DEFIS #StrongerTogether (@defis_eu) July 22, 2020
This 2015 - 2020 timelapse of #Sentinel2 🇪🇺🛰️imagery of the FSO Safer tanker shows the ship has not moved in over 5 years pic.twitter.com/AG83lijrwi
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (33)
Pavel Hanzl
19.12.2020 08:16Vl K
20.12.2020 14:55 Reaguje na Pavel Hanzl- násilný konflikt zvyšuje rapidně riziko, že tanker bude poškozen, zvláště pokud povstalci jsou na tom tankeru.
- tipl bych si, že schválit vojenskou akci je poněkud náročnější než domluva...
Pavel Hanzl
21.12.2020 06:49 Reaguje na Vl KJan Šimůnek
22.12.2020 09:39 Reaguje na Pavel HanzlFaktem je, že problém by vyřešila atomovka menší ráže, protože ta by naftu vypařila a spálila ve vyšších vrstvách atmosféry, takže kontaminace moře by byla minimální. Možná by stálo za úvahu tuto možnost stranám konfliktu předhodit jako možné řešení situace, kdy z toho tankeru začne ropa unikat (z jakéhokoli důvodu).
Čech M.
22.12.2020 22:30 Reaguje na Jan ŠimůnekCo radioaktivní spad, ten taky nevadí?
Jan Šimůnek
23.12.2020 13:38 Reaguje na Čech M.Vypadá to šíleně, ale asi by to opravdu fungovalo. A jako hrozba docela dobré, ne?
Václav Kain
19.12.2020 10:01Jan Šimůnek
22.12.2020 09:40 Reaguje naBřetislav Machaček
19.12.2020 10:59auto na pěší zóně, traverza na kolejích , cisterna s jedy u vodárenské
nádrže atd. Než těmto útokům čelit, tak je účinnější jim předcházet, ale
to bývá často i nežádoucí. Život bez nepřítel by znamenal nepotřebnost
armád, tajných služeb a represivních složek. Tak je tu to opodstatnění
nakupovat radary, děla, tanky, letadla atd. Pak i to opodstatnění předem
vyloučit ze zakázek "nepřítele" a kupovat vojenskou techniku a i civilní technologie pouze u těch spojenců. Takže proč podporovat mír a porozumění mezi národy i s tím, že se jim nebudu montovat do jejich tradic a náboženství. Ano klepnout přes prsty při expanzi, ale taky si domů dobrovolně netahat někoho, o kom zhola nic nevím. Účelem je tak pouze udržování napětí a tím opodstatnění zbrojení a válek. Nic nového pod sluncem a ta příroda je až někde na chvostu toho všeho.
Pavel Hanzl
19.12.2020 12:08 Reaguje na Břetislav MachačekTrump se pořád domlouval s malým rakeťákem a výsledek je jaký? Korejci stále zbrojí a vyhrožují.
Obama s Putinem vyráběl reset vztahů a velmi se s ním domlouval,jak to ale dopadlo?
Rusko napadlo Ukrajinu a Sýrii, nebýt NATO, napadlo by i Baltské země.
Rusko zcela veřejně vyhrožuje bombou satan, která spálí oblast velkou jak Francie, hypersonickými ponorkami, které jaderným útokem zničí každé přístavní město světa. Balistickými raketami, které prorazí i Iron Dome atd. atd. atd.
Tak poraďte, co s tím.
Vladimír Němec
19.12.2020 17:46 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.12.2020 20:13 Reaguje na Vladimír Němechttps://www.respekt.cz/denni-menu/proti-islamskemu-statu-nelze-bojovat-s-basarem-ktery-jeho-vznik-zpusobil
http://blisty.cz/art/79780.html
F V
20.12.2020 13:36 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
22.12.2020 09:46 Reaguje na Pavel HanzlRespekt je totální neomarxistická žumpa, srovnatelná co do intenzityy hlásání ideologie s německým tiskem za dob nacismu, nebo s komunistickým tiskem v 50. letech.
Jan Šimůnek
22.12.2020 09:43 Reaguje na Pavel HanzlČech M.
22.12.2020 22:28 Reaguje na Pavel HanzlSatan není bomba, ale raketa. Bomba se jmenovala Car.
Hypersonická ponorka neexistuje- ani není divu, vyvinout pod vodou rychlost vyšší než 100km/h se dnes považuje jako veliký uspěch. Existuje jen raketové torpédo, ale zdaleka ne hypersonické.
Jirka Černý
19.12.2020 13:01Pavel Hanzl
19.12.2020 13:09 Reaguje na Jirka ČernýJan Šimůnek
22.12.2020 09:47 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
24.12.2020 14:28 Reaguje na Jan ŠimůnekRadim Polášek
19.12.2020 15:07Co se týká toho tankeru, případy lodí potopených či ztroskotaných s plnými nádržemi ropy ukazují, že pokud nepřijde něco, co způsobí náhlou destrukci lodi, nádrže korodují obvykle pomalu a ropa tak do vody uniká taky velmi pomalu. Moře, zvláště to teplé jako je Rudé, se takovým pomalým dlouhodobým únikům dokáže přizpůsobit, těkavé látky se rychle odpaří, zbytek zhoustne a stane se málo agresívní a obvykle se usadí na dně. Taky se rychle vyseektují bakterie, které se tou ropou živí a rozkládají ji. Ropa se tak moc daleko od místa úniku nedostane.
Problém tak není nijak aktuální. Pokud tanker nerozbije velká bouře nebo ho nějaký hlupák nezasáhne nějakou protilodní či podobnou raketou.
Pavel Hanzl
19.12.2020 16:26 Reaguje na Radim PolášekBřetislav Machaček
19.12.2020 16:34války a jak se s tím bez pomocí lidí vypořádala příroda?
Svatá Prostoto
20.12.2020 19:10 Reaguje naNe že by to pro přírodu bylo úplně fajn, ale jde o mnohem lepší situaci, než je ta v článku popisovaná.
Radim Polášek
21.12.2020 12:26 Reaguje na Břetislav MachačekU tankerů je ovšem problém v tom, že jejich nádrže jsou podstatně větší než palivové nádrže na běžných lodích. Pokud je potopený tanker dostupný potápěči nebo aspoň nějakými slušnými podvodními pracovními prostředky, obvykle se dříve nebo později zařídí vyčerpání obsahu těch nádrží.
Ale co se týká války a tankerů hlavně se vznětlivějšími pohonnými hmotami, jako je benzín, při zásahu tankeru obvykle došlo k výbuchu nebo aspoň k silnému požáru a tím k destrukci všech nádrží tankeru.