https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nove-autobusy-mhd-v-unii-by-mely-mit-od-roku-2030-nulove-emise-cr-je-proti
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nové autobusy MHD v unii by měly mít od roku 2030 nulové emise, ČR je proti

16.10.2023 19:26 | LUCEMBURK (ČTK)
Odvětví těžkých vozidel je odpovědné za více než čtvrtinu emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy v EU a za více než 6 procent celkových emisí skleníkových plynů v EU.
Odvětví těžkých vozidel je odpovědné za více než čtvrtinu emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy v EU a za více než 6 procent celkových emisí skleníkových plynů v EU.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Všechny nové městské autobusy v Evropské unii by měly mít podle návrhu Evropské komise od roku 2030 nulové emise, Česko by ale rádo tento termín posunulo až na rok 2035. V Lucemburku to řekl ministr dopravy Martin Kupka, který Prahu na jednání zastupuje společně s ministrem životního prostředí Petrem Hladíkem.
 

Poslední podoba návrhu normy, která se týká emisí pro těžká vozidla, je podle ministra Kupky pro Češko "příliš ambiciózní a mohl by výrazně ohrozit konkurenceschopnost evropského průmyslu a významně ovlivnit i možnosti našich dopravců". "Prodloužení o pět let by dávalo prostor jako výrobcům, tak i regionům, jednotlivým městům a pochopitelně také dopravcům zajistit nezbytné investice," dodal český ministr dopravy. Jak doplnil, jestliže jednání "nenaplní naše očekávání", bude Česká republika hlasovat proti.

Pokud jde o bezemisní městské autobusy, v Česku jich zatím jezdí jen málo. Jak uvedl ministr Kupka, "nižší desítky procent". Nejdále je podle něj město Ostrava, ale i další města se postupně připravují na to, jak zajistit větší podíl bezemisních dopravních prostředků, nejen autobusů, ale i trolejbusů. "Města ale opravdu potřebují delší čas k tomu, aby se na to mohly připravit," dodal ministr dopravy.

Návrh, který Evropská komise představila letos v únoru, je součástí takzvané Zelené dohody pro Evropu (Green Deal). Aby pravidla začala platit, musí je schválit členské státy EU a Evropský parlament.

Odvětví těžkých vozidel je odpovědné za více než čtvrtinu emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy v EU a za více než 6 procent celkových emisí skleníkových plynů v EU. Brusel proto chce v rámci své zelené strategie vedle osobních aut ekologicky čistší provoz také u těžších vozů. Dnes projednávaná norma se týká nákladních automobilů (nad pět tun), městských autobusů (nad 7,5 tuny) a také přípojných vozidel (nad osm tun).


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

GP

Galipoli Petr

16.10.2023 20:11
Třeba se vrátí do Prahy trolejbusy....
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.10.2023 20:24
Jediné řešení - v následujících eurovolbách, červen 2024 , preferovat silné euroskeptiky a vyházet z parlamentu ekomagory, neomarxisty a progresivní trotly různého genderového zabarvení.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.10.2023 21:26 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
Anyr

Anyr

16.10.2023 23:07 Reaguje na Miroslav Vinkler
Já dám jiný návrh: ukončit gerontokracii v ČR, minimálně do doby, dokud ji bude tvořit generace vychovaná socialismem a vymazlená normalizací :)
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.10.2023 07:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
a koho teda volit? tam už nikdo jiný, než jak jmenujete není...
Odpovědět
sv

sv

18.10.2023 14:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak to podepisovač green dealu bureš skončí na dlažbě.
Odpovědět
RS

Roman Smutny

16.10.2023 20:39
co je to zase za dezinformaci, jak muzou mit nulove emise, kdyz budou uvadene/meritelne (a ted uz se emituji) emise z pneumatik a z brzd !?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.10.2023 21:28 Reaguje na Roman Smutny
Za emise berou jenom to, co jde z výfuku.
200m komín uhelné elektrárny, je daleko.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

17.10.2023 15:25 Reaguje na smějící se bestie
Prach z ohoblovaných brzd a pneumatik není vidět a tak se o něm nehovoří.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.10.2023 07:57 Reaguje na Roman Smutny
oni budou spokojení, až z výfuků půjde šeříková vůně. Je to takový Orwell v praxi, při výrobě CO2 nevadí ale při provozu už jo. Zkrátka zajímají se jen o následky, příčiny neřeší....ono by totiž stoupli na palec byznysu a to přeci Brusel nechce, raději oholí spotřebitele...ať si poplatí.
Odpovědět
ig

18.10.2023 07:52 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Myslím, že nebudou. V zemích kde je víc elektromobilů už plynule přešli k protestům proti nim. Ustoupíte jim a oni budou chtít další omezení pro lidi.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.10.2023 13:39
Autobusy byly vždy určeny jako evakuační v případě katastrof. Tato funkce bude silně omezená.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

17.10.2023 15:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nikdo se nebude evakuovat!
Budeme sedět na zadku a po vzoru jedné obstarožní německé svazačky budeme vykřikovat mantru že to zvládneme.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

17.10.2023 15:23
Bude třeba vedení v Bruseli upravit jídelníček, aby i oni neprodukovali bioplyny a aby měli nulové emise. A protože trávení každého jídla vyvolává vznik střevních plynů, nabízí se jediné řešení - úředníci v Bruseli nebudou žrát vůbec.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist