https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/obyvatele-novych-herminov-v-referendu-vyjadrili-souhlas-se-stavbou-prehrady
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Obyvatelé Nových Heřminov v referendu vyjádřili souhlas se stavbou přehrady

26.4.2025 20:09 | NOVÉ HEŘMINOVY (ČTK)
Řeka Opava v Nových Heřminovech
Řeka Opava v Nových Heřminovech
Foto | MartinVeselka / Wikimedia Commons
Obyvatelé Nových Heřminov na Bruntálsku v dnešním referendu vyjádřili souhlas se stavbou protipovodňové přehrady. Ta zatopí část obce. Před 17 lety se v plebiscitu naopak postavili proti projektu a obec pak musela podnikat jen kroky, které znemožňovaly stavbu. ČTK to potvrdila starostka Michaela Hermanová (Občané pro rozvoj obce). Data obec zveřejnila na webu.
 
Pro přehradu hlasovalo 127 ze 146 účastníků referenda. Deset bylo proti a devět se zdrželo hlasování, když neoznačilo ani jednu možnou odpověď. Podle starostky Michaely Hermanové (Občané pro rozvoj obce) by bylo referendum platné, kdyby hlasovalo minimálně 98 lidí a alespoň sedm desítek z nich zvolilo stejnou odpověď.

Zájem o hlasování byl velký. Lidé do hlasovací místnosti v obecním domě přicházeli už od jeho otevření v 08:00. Během prvních dvou hodin referenda vhodilo svůj hlas do urny na šest desítek lidí. Starostka Hermanová proto očekávala velký zájem svých sousedů. "Čekali jsme, že zájem bude velký. A že většina lidí, kteří přijdou hlasovat, bude pro přehradu," řekla. Dodala, že celkem se pro stavbu vyjádřilo 45 procent obyvatel s právem hlasovat. Celkem je v jesenické obci 281 oprávněných voličů.

Podle starostky je tak referendum platné a pro zastupitele závazné. "Je v souladu se zákonem. Pro obec se tak otevírají možnosti nových jednání s Povodím Odry. Toto vnímám jako nový začátek," uvedla.

O výstavbě přehrady se hovoří od roku 1997, kdy sever Moravy a Slezsko postihly ničivé povodně. O stavbě stát rozhodl v roce 2008, dosud ale nezačala. Podle posledních odhadů by se mělo začít stavět v roce 2027. Stavební práce by měly trvat pět let a stát asi devět miliard korun.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

26.4.2025 21:08
1* Zvítězil hlas rozumu, gratuluji, byť prudiči to zajisté nevzdají, jak mají ve zvyku...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.4.2025 21:14 Reaguje na Karel Zvářal
ALe že to trvalo, co -
ta přehrada už mohla dávno fungovat !
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

27.4.2025 05:54 Reaguje na smějící se bestie
Nemohla, Zelení Khméri ju potrebovali medzitým zmenšiť na polovicu, aby mohli tvrdiť, že pred záplavami neochráni.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.4.2025 10:09 Reaguje na Peter Sládek
Je to přesně tak. Polovičaté řešení bude mít taky
polovičatý výsledek a EKOpotížisté budou mít argument, že je přehrada k ničemu. Je to pro EKOpotížisty ten nejlepší způsob, jak dotlačit
stát ke kompromisu, který nebývá nejlepším a
nejlevnějším řešením. Znám kompromisní obchvat,
který sice "zachránil" podmočenou louku, ale
vede pýr metrů za domy vesnice, kde lidem od
hluku nepomáhají ani protihlukové stěny.
No a soukromé investory takto dotlačí ke sponzorování jejich spolků.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

27.4.2025 17:31 Reaguje na smějící se bestie
https://www.youtube.com/watch?v=n8IZgLMZEZk
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.4.2025 07:49 Reaguje na Karel Zvářal
Já bych to nepřeceňoval. Někteří už podali bianko odpor.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.4.2025 09:50 Reaguje na Slavomil Vinkler
Přesně tak. Nechvalně známé Děti Země už napadly stavební
rozhodnutí u soudu a těší se, že stavbu oddálí stejně, jak
se jim to daří u obchvatů měst a obcí a jiných staveb.
Napadají to hezky z dálky a nemají odvahu o tom diskutovat
s místními a postiženými povodněmi. Je to vrchol arogance,
které z EKOspolků dělá u veřejnosti EKOpotížisty škodící
lidem a společnosti. Doporučuji odstřihnout EKOpotížisty
od státních příspěvků a naúčtovat ztráty vzniklé odklady
staveb, které díky inflaci stojí za pár let o mnoho více.
K jejich nesympatickému vůdci mám už averzi, když vidím
jeho škodolibou radost, když mu dá soud za pravdu a vše
se oddaluje pouze z procesních důvodů. Soudy mají taky
své na hlavě, že taková jednání neřeší přednostně a v
urychleném řízení. Oni ti stěžovatelé a soudci totiž
nejsou místní a ani postižení a tudíž nespěchají a je
jim utrpení jiných ukradeno. Prostě velebnosti hnus!
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

27.4.2025 14:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Výsledok referenda 127/10/9 (za/proti/zdrželo)je pre tzv. Deti Zeme totálnym fiaskom. Absolútny neúspech ich mnohoročného dezinformovania občanov. Už sa nemôžu zaštiťovať miestnymi občanmi ani hrať na ich ochrancov. Čakali by ste nejakú sebareflexiu či nebodaj ospravedlnenie? Zabudnite, namiesto neho je podanie na súd!
Hrá sa o čas, prieťahmi dosiahnuť, aby sa nestihlo stavebné povolenie kým je platná EIA.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.4.2025 21:32 Reaguje na Peter Sládek
Snad se dá doufat, že všechno zlé je pro něco dobré, a to napadení referenda a soud povede nakonec k postavení smysluplné velké přehrady a omezení zvůle nevládek.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

27.4.2025 17:32 Reaguje na Břetislav Machaček
https://www.youtube.com/watch?v=n8IZgLMZEZk
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.4.2025 09:27 Reaguje na Zdenek Wenzel
Díky za odkaz. Ono to právo je tak dokroucené(§),
že je často překroucené a je proti vůli občanů.
Je možné, že otázku v referendu nekonzultovali
s právníky a pouze ji vymysleli u piva? Pro
mne je základem tento současný souhlas a je tu
stále možnost reparátu ještě referenda rušícího
referendum z roku 2008. Být vedením obce, tak
vypíšu i toto referendum, na které upozornili
autoři informace. Je to otázka dnů a týdnů a už
bude zákonům učiněno zadost. Možná referendum
není nutné, protože kroky samosprávy mohou být
podle nového zákona o vyvlastnění nezávazné a
stát prostě bude jednat bez ohledu na vedení
obce vázané referendem z roku 2008. U nás
proběhlo referendum o nesouhlasu se stavbou
gigafaktory v D. Lutyni. Občané stavbu odmítli,
ale stát dál podniká kroky k legalizaci stavby
v rozporu s rozhodnutím občanů. Můj názor je
ten, že stát se na referendum ohlížet nemusí
a pozemky obce N. Heřmínovy vyvlastní i proti
rozhodnutí v referendu v r.2008. Děje se dnes
už tak u jiných staveb a proto ani není nutné
staré referendum zneplatnit referendem novým.
Navíc vyvlastněním se zastupitelé vyhnou své
zodpovědnosti za souhlas s prodejem pozemků,
který může být problematický(ocenění atd.) a
tudíž napadnutelný, že při nízké ceně nejednali
s péčí dobrého hospodáře. Ono to právo je právě
proto tak dokroucené, že má různé možnosti a že
se k témuž dá dospět různými cestami bez toho,
že bude nové referendum a zodpovědnost za prodej
obecního majetku. Zažil jsem totiž prodej obecního
majetku pro výstavbu RD za příznivé ceny, aby se podpořila výstavba. Vedle byly tytéž pozemky ale
soukromníkem prodány za dvojnásobek a opozice
napadla zastupitele, že prodali levně a obec tak
připravili o značnou částku peněz. Takže ono to
rozhodování zastupitelů je rizikové a co se jeví
jednoduché, může být sporné a žalovatelné. Víte,
že se stále zastupitelé soudí, že konali v dobré
víře umožnit levnější výstavbu a že neokradli
obec o tržní cenu za kterou to prodával soukromník? Po této zkušenosti už nikdo v té obci mimo té
opozice rovněž z minula s máslem na hlavě nechce
do zastupitelstva kandidovat a rozhodovat o těch
financích a majetku obce. To současné vedení se
dnes bojí odprodat i pozemek o výměře 20 m2 na
vjezd do dvora jednoho občana, aby nebylo opět
napadeno za jeho cenu.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

2.5.2025 03:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Nejdůležitější číslo je ale počet skutečně odvolivších, v poměru k bydlícím, což nedosahuje ani 50%. Takže referendum není "usnášeníschopné" podle demokratických zásad většiny. Současně zavazuje orgány obce, jak správně řečeno. A současně platné rozhodnutí předchozího platí. Není to křivení práva, ale jeho naplnění. A ve věcném pohledu - jestliže příprava investice má takové neshody, je jednoznačně za tím to, že Vláda šetří výdaje a není to "na pořadu dne". Přehrada bez doprovodných úprav a hospodaření v povodí nemá smysl v účinnosti omezení povodní. Tahle vláda se to snaží již jen vytrpět. Půjdou-li cestou vyvlastnění, je možný soudní maraton a až 8 let tahanic, vč. Ústavního soudu. Ti politici to vědí. A havárie a povodně jim hrají do not, mohou ukázat, jakou obrovskou starost o občany mají, co na tom, že neumí nic dotáhnout, občan je potřebný jen při volbách, pak ruší mír a klid pro vládnutí. <rl>
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

27.4.2025 12:26 Reaguje na Karel Zvářal
když se řekne A musí se říct i to B, C

B, anabáze bude stát minimálně 9 miliard

C, samo o sobě neřeší vůbec nic. Bez komplexní přípravy celého postiženého území zvýšením retenčních schopností a ochrany intravilánu měst je ZBYTEČNÉ.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.4.2025 13:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No, i dlouhá cesta začíná 1. krokem.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

27.4.2025 17:32 Reaguje na Slavomil Vinkler
https://www.youtube.com/watch?v=n8IZgLMZEZk
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

29.4.2025 10:49 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A, B i C jsou známé a plánované. Celý ten projekt je "dost obsáhlý" a na retenci vody i ochranu intravilánu je pamatováno také. Pro někoho to není akurátní a rád by, aby místo přehrady byly jen poldry a mokřady a mezičky (asi v té oblasti nebydlí), které by zázračně zabránily povodni rozsahu, jaký jsme zažili loni. Kdo nespoléhá na zázraky, musí přijít s jiným řešením a tím je přehrada a související komplex opatření: https://www.youtube.com/watch?v=n8IZgLMZEZk
Odpovědět
rl

rýpal lesní

2.5.2025 03:55 Reaguje na Marcela Jezberová
Pak jistě víte i to, jak developeři a změny využití půdního fondu mění krajinu. Je to neoddiskutovatelené, že je potřeba krajinu udržet ve stavu, kdy je schopná retence vody v půdním prostředí a hospodařit v povodí toků způsobem, jaký toto zajišťuje. Pokud znáte lokalitu, jistě znáte kousek od míst sporu lokalitu, kde se díky poldru a změně hospodaření přívaly zvládly. Tím nechci říci, že přehrady zavrhuji, jen je potřeba je doprovodit rozumným opatřením v povodí a na toku. A když se plánuje investice, je první úlohou dohodnout se s majiteli pozemků, což jako developer znáte. <rl>
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

27.4.2025 17:31 Reaguje na Karel Zvářal
https://www.youtube.com/watch?v=n8IZgLMZEZk
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist