https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ochranci-prirody-dali-rozklad-proti-povoleni-stavby-dvou-useku-d35-na-svitavsku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ochránci přírody dali rozklad proti povolení stavby dvou úseků D35 na Svitavsku

12.9.2023 00:32 | LITOMYŠL (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | ulleo / Pixabay
Český svaz ochránců přírody Šumperk podal rozklad proti stavebnímu povolení na stavbu úseků dálnice D35 Litomyšl - Janov a Opatovec - Staré Město na Svitavsku. Na sociální síti X, dříve twitter, to uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Radek Mátl.
 

"Bohužel to znamená další zdržení v přípravě obou staveb, zejména v případě obchvatu Litomyšle," uvedl Mátl.

Zveřejnil i odkaz na rozklad ochránců přírody k úseku Opatovec - Staré Město. Ochránci přírody v něm mají výhrady ke kácení dřevin či podmínkám zajištění ekologického dozoru stavby. Ve stavebním povolení podle nich údajně nejsou přesně a zcela uvedeny podmínky ministerstva životního prostředí ke stavbě.

Stavební povolení na úseky dálnice D35 Opatovec - Staré Město a Litomyšl - Janov vydalo ministerstvo dopravy v červenci a v srpnu. U úseku Litomyšl -Janov šlo o poslední potřebné povolení pro úsek dálnice D35 v Pardubickém kraji.

Součástí 16,6 kilometru dlouhé stavby Opatovec -Staré Město bude i nejdelší dálniční tunel v České republice u Dětřichova. Stavět by se mělo formou PPP projektu, tedy se zapojením soukromého investora. ŘSD chce stavbu zahájit v roce 2025. ŘSD předpokládá, že úsek bude zprovozněn v roce 2029 buď samostatně, s napojením z budoucí mimoúrovňové křižovatky Staré Město na silnici I/35, nebo současně s navazujícím úsekem D35 Staré Město – Mohelnice.

V úseku Litomyšl - Janov o délce 10,4 kilometru ŘSD plánuje zahájit výběrové řízení na dodavatele počátkem roku 2024. Zahájení stavby úseku Litomyšl - Janov je plánované na poslední čtvrtletí příštího roku, úsek by mohl jít do provozu v roce 2027.

V Pardubickém kraji je v provozu více než 30 kilometrů dálnice D35. Naposledy se loni 22. prosince otevřel úsek z Časů do Ostrova na Chrudimsku, který měří 14,7 kilometru. V květnu začala stavba dalšího úseku, trasa dlouhá téměř 12 kilometrů vznikne mezi Janovem a Opatovcem na Svitavsku. Náklady dosáhnou 2,54 miliardy korun, na dokončení má stavební firma dva a půl roku.

Dálnice D35 má v budoucnosti spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc a má být severní alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Čech na Moravu. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku.

Z D35 je zatím hotových několik vzájemně nepropojených částí, a to v Libereckém kraji úsek Liberec - Turnov, v Pardubickém kraji úsek Sedlice - Opatovice - Časy - Ostrov a v Olomouckém kraji úseky Mohelnice - Olomouc, obchvat Olomouce a Olomouc - Lipník nad Bečvou.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

12.9.2023 05:00
Zelený by měli přestat rozkládat a začít konečně něco dělat pro přírodu - rukama !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.9.2023 08:10
Vůbec se už nedivím místním lidem, když potížisté z jiného okresu maří
stavbu, která by těm lidem pomohla od přetížené dopravy a že nenávidí
slovo ochranář a ekologický aktivista. No a taky se nedivím výsledkům
u voleb strany Zelených, když nevystoupí veřejně proti potížismu. To
se pak nemohou divit, že je už do parlamentu nikdo nechce. My si u nás
s potížisty užili taky své a styděl jsem se, že jsem kdysi býval taky
nazýván ochráncem přírody. Dnes se od takových lidí raději distancuji.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

12.9.2023 09:56 Reaguje na Břetislav Machaček
Ochránce přírody a ekologický aktivista jsou dva rozdílné pojmy. To, že jste byl ochráncem přírody, Vás ctí, zato kdybyste byl ekologický aktivista, nenechal bych na Vás niť suchou.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.9.2023 15:00 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
klidněmůžete sušit nitě dále. Ono se ukazuje, že systém obchází to co může obcházet. Nedělejte si iluze, že na ŘSD sedí nějací ekologové, tam spíš najdete šotouše, kteří se udělají ze dveří u staré Karosy. Je to absolutní negramotnost organizací, které rozhodují o linových stavbách a kteří považují ekologické návrhy za zbytečně a zdržující, přičemž problém je často v nerespektování připomínek a merginalizaci, jak jsem četl v deníku Svitavska.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

12.9.2023 08:40
To nejsou normální lidé jsou nemocní měli by je léčit a ty jejich bláboly brát s rezervou. Kam novodobý ochránce přírody vstoupí tráva 10 let neroste.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

12.9.2023 12:49 Reaguje na Alena Lyskova
Nemuzeme hodnotit, kdyz nezname presny text rozkladu.

Z vlastni zkusenosti - projektanti na prirodu kaslou, pokud se nejedna o ten kousek jejich klidu.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

12.9.2023 21:45 Reaguje na Pavel Jeřábek
1*
Odpovědět
Anyr

Anyr

13.9.2023 23:00 Reaguje na Alena Lyskova
Mlčeti zlato, Alenko :*
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.9.2023 21:27
Úsek dálnice D35 Litomyšl - Janov a Opatovec - Staré Město v první polovině kopíruje stávající komunikaci, kromě polí tam nic zvláštního není. V druhé polovině nevidět nic (chráněného), co by stavbě vadilo. Za mě tedy klasický vopruz velkých děcek.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist