Odpůrci nové silnice 35 Českým rájem vyzvali k zastavení prací na její přípravě
23.7.2025 17:38 | KARLOVICE
( ČTK)
Pohled na Trosky z Kozákova
Odpůrci nové silnice 35 z Turnova do Jičína vyzvali dnes na Slavnostech Českého ráje bez dálnice v Autocampu Sedmihorky k zastavení prací na přípravě severní trasy. Chtějí, aby pokračovala příprava jižní varianty, která je z pohledu koalice spolků SOS Český ráj daleko lepším dopravním řešením a respektuje dopravní potřeby dotčených krajů, informoval mluvčí koalice spolků SOS Český ráj Jan Piňos.
Podle odpůrců projektu není nic rozhodnuto. "Zničení Českého ráje lze zabránit! A podpisem této výzvy k tomu může každý přispět. Dálnice a její průvodní negativní dopady - tranzitní doprava, hluk, průmyslové haly - by zničily unikátní tvář a kouzlo krajiny i cenné přírodní lokality. Snížily by rovněž turistickou atraktivitu a tím poškodily místní ekonomiku. Český ráj, právem tak nazvaný našimi předky, by přestal být rájem české země," uvádí text výzvy.
V červnu se koalice spolků obrátila na ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) s žádostí, aby zrušil souhlasné závazné stanovisko EIA o vlivu plánované přeložky silnice I/35 mezi Turnovem a Jičínem na životní prostředí. Kladné stanovisko vydalo ministerstvo životního prostředí (MŽP) v roce 2021. Podle spolků provázela ale proces EIA řada závažných pochybení a odborné podklady k finálnímu stanovisku ministerstva jsou velmi nekvalitní.
Silnice I/35 dnes mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí, o trase a podobě přeložky, která odvede dopravu mimo zástavbu a zlepší spojení mezi Libereckým a Královéhradeckým krajem, se diskutuje čtvrt století. Plánovaná trasa je dlouhá 35 kilometrů a součástí je přivaděč směrem na Semily. Od Ohrazenic u Turnova po Žernov bude silnice čtyřproudá, dál na Jičín bude dvouproudá silnice se střídavým třetím pruhem. Podle odhadů přijde stavba na 24 miliard korun bez DPH, začít stavět by se mělo v letech 2028 až 2033.
Odpůrci projektu se obávají, že nová silnice přivede do Českého ráje tranzitní dopravu a cenné území nenávratně poškodí. Jižní varianta je podle nich stavebně jednodušší a levnější. "Tranzitní dopravu odvede z Jičína do Mnichova Hradiště mimo Český ráj a ze dvou třetin využívá silnici z Jičína do Mladé Boleslavi, jejíž rozšíření už stát připravuje. Silnici z Jičína do Turnova je nutné modernizovat výstavbou obchvatů obcí. Toto řešení je mnohem šetrnější pro přírodu, obyvatele i návštěvníky," uvádí výzva.
Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR se ale nová silnice Turnov - Jičín dotýká území Českého ráje pouze okrajově na svém začátku. Navzdory námitkám odpůrců tak pokračuje v přípravě projektu. Stavba rozdělená do čtyř úseků počítá s více než kilometrem tunelů. Záměr má vydané souhlasné stanovisko EIA a ministerstvo dopravy potvrdilo, že trasa povede v již schválené variantě. Na přípravě projektu spolupracuje i krajinný architekt, který má dohlédnout na to, aby se minimalizoval dopad stavby na krajinu.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Tak určitě bude někdo jezdit z východních Čech a severní Moravy na Liberecko a dál do Německa (i opačně) přes Mladou Boleslav. To by byla velká zajížďka a většina řidičů by si to stejně zkrátila aktuální cestou. Jediné možné pokračování D35 je už při pouhém podívání na mapu z Jičína do Turnova. Také platí, že to nemá být navzdory jejich hloupému názvu "Slavnosti bez dálnice" dálnice, ale 2+1 silnice I. třídy se spoustou mostů, ekoduktů, míst kde sama dálnice tvoří mostek či most pro silnici, potok, polní cestu a migraci zvěře, zemních valů, protihlukových stěn, hlubokých zářezů a okolní vegetace kolem silnice. Celkově dnes se už staví výrazně ohleduplněji a citlivěji, než když se stavila třeba D1 za komančů. Navíc stavba nepovede skrz CHKO Český ráj, tak ať nelžou.
Odpovědět
Nejelo by se přes Ml. Boleslav, ale přes Mnichovo Hradiště. Stačí číst pozorně.
Odpovědět
Pokud by dálková trasa na Jičín vedla po D10 a pak od exitu 57 u Mnichova Hradiště, tak délka silnice kterou je nutné postavit je skoro stejná jako ve variantě od Turnova přímo k Jičínu. Náročnost terénu pro výstavbu je tam srovnatelná. Rozdíl v celkové délce obou tras je cca 20 km. To sice nepotěší; ale myslím, že 20 km není taková zajížďka, která by někomu zásadně ublížila - když jde o otázku, jestli zasahovat do tak cenného území....
Odpovědět
On ale typicky ridic auta ci kamionu, at jiz ceskeho nebo zahranicniho se diva spis na navigaci a na hodinky, nez aby pred krizovatkou premital, ktere uzemi podel ktere trasy je "ekologicky cennejsi" takze vysledkem by bylo, ze by stejne hodne/ vetsina aut jezdila stavajici trasou. Mozna by teda umely inteligent mohl naucit tu navigaci tyhle veci "respektovat" ale ono by to stejune nepomohlo. Kdyz uz vite ze nejake trasa je kratsi, rychlejsi a levnejsi ....
Odpovědět
Nesouhlasím.
Vůbec nejde o to, co si řidič myslí o ekologické cennosti území, nebo jestli ho takové věci vůbec nezajímají.
Všechny navigace, které znám, jednoznačně upřednostňují trasy vedoucí PO DÁLNICI. I tehdy, když je ta trasa delší! Takže když povede od Mnichova Hradiště na Jičín dálnice, bude to řidiče navádět na ni.
A pokud by řidiči záleželo na úspoře kilometrů a zvažoval variantu kratší trasou Turnov-Jičín, tak zjistí že sice ušetří těch pár km, ale určitě prodělá na čase (což mu navigace ukáže!). A na tom řidičům také záleží. Možná víc než na těch kilometrech, z hlediska času jsou pod tlakem.
Odpovědět
Nejprve je nutné zamést si na vlastním prahu a neuvádět lži. Nejedná se sice o dálnici, ale o rychlostní silnici zčásti čtyřpruhovou a zčásti třípruhovou, přičemž si troufám říci, že citlivější oblast je právě kolem té čtyřpruhové části. Rozdíl mezi dálnicí a čtyřpruhovou rychlostní komunikací je z pohledu okolních obyvatel zanedbatelný.
Silnice samozřejmě vede Českým rájem - rozdělí více již nyní oddělené části CHKO a naruší krajinu, která je jako Český ráj vnímána. Mimochodem, na malém kousku u plánované MÚK Valdštejnsko má silnice vést přímo přes samotnou CHKO a kus jí odkrojí. Takže ano, silnice by byla stavěná ohleduplněji než za komunistů, ale bohužel příroda je stále ještě až na posledním místě.
Odpovědět
Je na čase, aby si obyvatelé Sedmihorek a přilehlých obcí,co bydlí u silnice, došli popovídat s paní z autokempu. Také je potřeba, aby zařízení navštěvovala častěji ČOI, hygiena a FÚ. Aby paní neměla roupy a nevymýšlela kraviny. Ta silnice už mohla dávno stát, nebýt podobných dementů.
Odpovědět
Uz jsem to tady psal, odpor "ekologu" vuci te dalnici trva uz asi 30 let. Pred skoro uz 20 lety usporadal krajsky urad v Liberci setkani na strazne hore Ceskeho raje - Kozakova. Sesli se tam priznivci i odpurci - hlavne odpurkyne z Turnova - tehle stavby. Jako hlavni eso odpurcu stavby se dostavil i tehda ministrujici Martin Bursik, Byl sice zrovna na rodinne navsteve ve Svycarech ale obetave prijal prosbu odpurcu tehle dalnice aby prijel na to shromazdeni. Jel celou noc svym Lexusem po dalnicich Svycarska, Nemecka a nakonec i Ceska - aby se vcas dostavil na Kozakov a podporil svou autoritou dobrou vec :)
Odpovědět
Kdyby se to setkání opakovalo, pro změnu by mohla přiletět Greta! Nejbližší použitelné letiště je sice až u Hoškovic - ale to už by se nějak vyřešilo.
(Mohla by na Kozákově při té příležitosti položit základní kameny pro stavbu fofrníků. Alespoň deseti. Protože nevyužít takovej šikovnej kopec k boji s oteplováním, to by přece byl hřích!)
Odpovědět
On je spíš problém v tom , že odpor ekologů je zaměřen proti jakékoliv liniové stavbě. Odpor je proti stavbě každé dálnice, každého obchvatu atd. Ze světa například víme, že nejšetrnější k přírodě je tunel. Dodnes nepochopím proč již dávno nestojí ten pod Červenohorským sedlem a místo něho se rozšiřovala silnice a to za polovinu ceny stavby tunelu. Tady se ekologové také vyznamenali.
Odpovědět
|
|