https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/organizace-pacientu-s-nemoci-jater-vyzvala-nemce-aby-nejedli-houby-z-lesa
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Organizace pacientů s nemocí jater vyzvala Němce, aby nejedli houby z lesa

16.10.2024 13:32 | BERLÍN (ČTK)
Na univerzitní klinice v Essenu nyní bojují o život tři děti, které se otrávily muchomůrkou zelenou. Lékařský šéf sdružení Markus Cornberg zároveň varoval, aby se lidé při určování hub nespoléhali na mobilní aplikace.
Na univerzitní klinice v Essenu nyní bojují o život tři děti, které se otrávily muchomůrkou zelenou. Lékařský šéf sdružení Markus Cornberg zároveň varoval, aby se lidé při určování hub nespoléhali na mobilní aplikace.
Německá organizace sdružující pacienty s onemocněním jater vyzvala Němce, aby nejedli houby, které si sami nasbírají. Riziko otravy je podle lékařského šéfa sdružení Markuse Cornberga příliš vysoké.
 
Dnes o tom informovala agentura DPA s tím, že na univerzitní klinice v Essenu nyní bojují o život tři děti, které se otrávily muchomůrkou zelenou, jednou z nejjedovatějších hub v Evropě. V nemocnici je i otec dětí, který se zotavuje po selhání jater.

"Ruce pryč od hub z lesa," řekl Cornberg. "Houby by se měly nakupovat v supermarketech," poznamenal. Uvedl, že kdo se sběru hub nechce vzdát, měl by tak činit vždy pod dohledem zkušeného mykologa. Zároveň varoval, aby se lidé při určování hub nespoléhali na mobilní aplikace.

V Německu se počet případů otrav houbami neeviduje, takže žádná přesná čísla neexistují, přesto podle Cornberga takových incidentů v loňském roce přibylo, neboť růstu hub přálo vlhké počasí. Příhodné podmínky byly také letos, dodal.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LB

Lukas B.

16.10.2024 14:46
průšvih z hlediska množících se otrav houbami jsou cizinci/imigranti/gastarbajtři z dalekých leč houbymilovných zemí, kteří jsou zvyklí sbírat a jíst houby ze své domoviny, a ty pak snadno zamění za druhy hub v daleké domovině neznámé a jedovaté. tradiční místní bavoři jak poleno po dlouhé generace zvyklí sbírat v lese "štajnpilce" a "ajršvámy" nijak ohroženi sběrem hub nejsou.

podobný průšvih byl u nás, když se po devětaosmdesátém repatriovali naši krajané ze středoasijských zemí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.10.2024 14:49 Reaguje na Lukas B.
no a pak cizinci ze zemí kde žádné houby nerostou, kteří ochutnají v restauraci smažené šampiňóny, zachutnají jim, vidí je v supermarketu, vidí je podobné venku, a nikdo jim nevysvětlí, že jedlé opakovaně jsou jen některé.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

16.10.2024 17:49 Reaguje na Lukas B.
Ajršvám, myslíte Pfefferling neboli lišku?
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.10.2024 08:38 Reaguje na Jakub Brenn
že se vůbec ptáte:)
vůbec je vtipné, jak houby se v zemích s houbařskou kulturou nazývají prakticky v každém údolí jinak, v němčině i v češtině.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

17.10.2024 20:37 Reaguje na Lukas B.
Ne, Eierschwamm jsem nikdy neslyšel,
ale je to nasnadě, lišky mají krásně žloutkovou barvu.
Spolu se Steinpilze je to v Německu klasika, taky jsem si říkal, jestli Němci znají nějaké jiné houby...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.10.2024 15:47
Je dobré naučit se opačnou cestu, to je naučit se poznat naše nejjedovatější houby. Jednoznačně muchomůrku zelenou, čepičatku jehličnanovou-i když tu jen v případě, že dotyčný chce sbírat opeňku měnlivou , dále muchomůrku tygrovanou pro možnost záměny s muchomůrkou růžovkou a v poslední řadě velice nebezpečnou houbu a tou je pavučinec. Nštěstí pavučinec se nevyskytuje hojně a zase jde o houbu, kterou normální houbař nesebere, ale možnost záměny jistá je. Pavučinec je zákeřný v tom, že příznaky otravy se mohou objevit až třeba po 10 dnech, kdy již nikdo na možnou otravu z hub nepomyslí. Bohužel po takové době bývají nevratně poškozeny hlavně ledviny.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

16.10.2024 17:53 Reaguje na pavel peregrin
Opeňku jsem viděl před týdnem v bujných trsech na hřbitově, asi tam
byl lipový pařez, který už nebyl vidět.
Odpovědět
AM

Anežka M

18.10.2024 11:40 Reaguje na pavel peregrin
Plus čepičatku by se měli naučit rozeznávat hledači lysohlávek - s kopinatkou ji nezamění snad nikdo, ale s bohemicou nebo arcanou je záměna teoreticky možná, pokud někdo začíná a nepozná psilocybe tzv "po ksichtu". Navíc obě houbičky rostou rády společně, houština lysohlávek promísená čepičatkami je celkem častý zjev.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.10.2024 15:57
No nespoléhat se na AI a aplikace je dobré varování.
Odpovědět
Anyr

Anyr

16.10.2024 18:07
Bože můj.
Snad stačí jednoduchá věc - sbírat to, co ZNÁM! XD Já nechci nic přehánět či podceňovat, ale houbovou klasiku, jako jsou babky, podhříbci, praváci, křemenáč, kozák, to pozná každé malé děcko. Na tyhle houby si troufají i "strašpytlové" z mého okolí, kteří se bojí růžovek, že "co kdyby náhodou".
No a zbytek? Když si nejsem JISTÝ, tak to neseberu a nesním.
A to přece stačí.

Docela bych fakt na ty cizince sázel, protože sežrat muchomůrku zelenou... ach jo.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.10.2024 08:35 Reaguje na Anyr
tohle se nám, co jsme začali sbírat dary lesa jak jsme se naučili tapat, moc stát nemůže (zvlášť mě, který se hub dost přežral v dětství a mládí a teď mi stačí párkrát do roka a někdy chodím "na houby" tak, že houby hledám, při nalezení se zaraduji, ale houby se nedotknu a nechám ji, a když už sbírám, tak pokud možno jednodruhové košíky, protože houbové jídlo z jednoho druhu je mnohem lepší, než každej pes jiná ves). ale spousta lidí (zvlášť v nehoubařských zemích nebo v zemích, kde žádné houby nerostou) to bere houba jako houba, a ano, při troše fantazie se jistá podobnost mezi šampiňónem a mochomůrkou zelenou najít dá.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.10.2024 09:21 Reaguje na Lukas B.
No nesouhlasím. Jednodruhový košík je na zavařování, praženice nebo omáčka chce více druhů, i kdy groo je pravák.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.10.2024 10:17 Reaguje na Slavomil Vinkler
to je čistě osobní preference. správně je to tak, jak Vám to chutná.

já třeba už jsem opustil veškeré ty úpravy masa "po myslivecku", "burgundské a irské guláše" a "na devatero koření", kdy se míchá strašně moc věcí dohromady. slušná surovina, sůl, pepř, maximálně jedno další koření navrch a hotovo. a houby jsou vlastně jen koření, výživovou hodnotu nemají prakticky žádnou.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.10.2024 14:40 Reaguje na Lukas B.
Souhlasím. Houby nepotřebují žádné přísady. Když už, tak sušený pestřec na dokořenění a maximálně nepatrně kmínu, pepře a mateřídoušky, ale opravdu nepatrně.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 10:07 Reaguje na Anyr
Proč? Máte přece chytrý telefon, který vše najde za vás, netřeba něco znát, něco umět, na všechno se zeptáte, všechno vám to najde. Že to nefunguje nevadí, kdo v tom vyrostl, ten tomu věří a je na to zvyklý. Koukněte se kolem sebe, jak děti fungují. Sedí vedle sebe na lavičce a něco si posílají. Zcela tomu důvěřují, znát něco nepotřebují.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist