OSN se může pustit do boje proti nelegálním rybářům: místo nákladné kontroly na moři jim uzavře přístavy
Úmluva PSMA, plným názvem Dohoda o opatřeních přístavních států k předcházení, potírání a odstranění nezákonného, nehlášeného a neregulovaného rybolovu, má být silným nástrojem v boji proti nelegálnímu rybářství. To je podle OSN považováno za zásadní problém světových oceánů, protože velkokapacitní odlovy bez jakékoliv regulace vedou k rychlému přelovení rybích populací.
Mezinárodně schválený "nástroj", zacílený jmenovitě na otázky nelegálního rybolovu, tu dosud citelně chyběl.„Přijetí Úmluvy PSMA je velkým dnem v pokračujícím úsilí o vybudování udržitelného rybářství a pomůže snaze nasytit svět," řekl generální ředitel organizace FAO Jose Garziana da Silva. Jestli se jeho slova naplní se teprve uvidí.
Přílišný optimismus brzdí, že mezi pětadvaceti signatáři (na úrovni států, úmluvu signovaly i čtyři velké regionální rybářské organizace) chybí ti nejvýraznější dosavadní narušitelé. Podpisem se sice připojila Evropská unie, Austrálie, Norsko, Spojené státy americké a Island, ale tím výčet zásadních hybatelů končí. Bez Japonska a Číny je význam celé úmluvy polovičatý.
Podmínky PSMA největší měrou leží na aktivním přístupu kontrolních úřadů jednotlivých přístavních správ. V tom právě tkví originalita celé úmluvy. Zasahovat v mezinárodních vodách proti lodím, podezřelých z nelegálního rybolovu, by vyžadovalo vytvoření aparátu, ne nepodobnému nadnárodní policii. V přijaté a diplomaticky o dost snesitelnější verzi stačí, když si signatáři pohlídají vlastní přístavy.
Kouzlo celého nového přístupu spočívá v kontrole lodí, které žádají o povolení k zakotvení. Rybářské plavidlo, které není v přístavu "domácí", se musí předem nahlásit. Dále musí uvést, pod jakou vlajkou pluje a jaký rybí náklad veze. Přistání jí bude umožněno jen ve speciálně vybavených přístavech, zavážka nelegálního nákladu mimo vybrané lokace prý nebude možná. A samozřejmě, rybářská loď musí souhlasit se vstupem kontrolních orgánů na palubu. Ty prověří, zda jsou uvedené údaje správné.
V případě, že loď bude přepravovat jiné druhy ryb, nebo jednotlivé skutečnosti nebudou odpovídat pravdě, nebude jí umožněno vyložit náklad, nabrat zásoby ani palivo. Tento konkrétní přístav se lodi naprosto uzavře. Co víc, díky mezinárodnímu registru by taková loď neměla mít možnost zakotvit ani v jiném přístavu signatářů PSMA. Kontrola bude navíc zaměřena i na administrativní prvky: rybářská loď bude muset disponovat nejen rybářskou certifikací země svého původu, ale i rybářským povolením pro vody, ve kterých aktuálně loví. Neregistrovaným nebo nelegálním rybářům by se tak záhy mohl ztenčit operační prostor na minimum.
reklama