Plzeňský kraj chce mít na trati z Plzně do Horažďovic nové vlaky
Kraj s dopravcem budou usilovat o dotace z operačního programu Doprava II, v němž bude pro všechny regiony 11 miliard korun na nové regionální železniční vozy. "Potřebujeme na budějovickou trať devět souprav, což představuje jednu miliardu a necelých 100 milionů Kč. Zabezpečí kompletní provoz (osobních a spěšných vlaků) na trati Plzeň - Horažďovice," uvedl Bauer. Dotaci, která má činit až 85 procent ceny vozu, si vezme dopravce, s nímž bude mít kraj smlouvu.
"Ještě nebylo nic schváleno ze strany ministerstva dopravy, očekáváme to na jaře příštího roku," uvedl Bauer. Kraj podmínky dotací připomínkoval a čeká na jejich definitivní verzi. Podle Bauera je velkým úspěchem, pokud nové soupravy začnou jezdit od prosince 2018, protože vozy se musí vyrobit a může se zkomplikovat průběh soutěže.
V operačním programu bude pro všechny kraje 11 miliard Kč na nákup nových regionálních železničních vozů. "Program už schválila vláda. Brzy budou moci kraje nebo dopravci žádat o dotace," řekla Benediktová. Podle ní by se soupravy nasadily na trať Plzeň - Horažďovice s částečným protažením na Plzeň - Jižní předměstí, ale také na Plzeňské lince z Blovic do Kozolup. Kraj chce nakoupit nové elektrické nízkopodlažní jednotky s minimální kapacitou 160 míst k sezení.
Velkou výhodou je podle Benediktové dotace ve výši 85 procent ceny vozu; v minulém operačním programu to bylo jen do 40 procent. "To je historicky první takto vysoká míra dotace směřovaná do obnovy vozového parku na železnici," uvedla Benediktová.
České dráhy po dohodě s krajem nakoupily už v roce 2012 pro Plzeňský kraj sedm RegioSharků, dvouvozových motorových jednotek polské firmy Pesa. Dotace EU tehdy činila "jen" 35 procent ceny. Jezdí hlavně na trati Plzeň - Domažlice a některé jezdí i na Cheb.
reklama